جامعه

کمبود واگن یکی از مشکلات اصلی مترو شیراز است

به گزارش سرمایه فردا، محمد حسن اسدی امروز- چهارشنبه هشتم اسفند- در مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور با حضور وزیر کشور گفت: شیراز به طور همزمان چهار خط مترو دارد که در حال کار هستند. اما اعتبارات و مشکلات کمبود واگن همچنان وجود دارد. جناب آقای وزیر، در مورد تأمین واگن، ما در بازار سیاه و قاچاقی دور خودمان می‌چرخیم و نمی‌دانیم این واگن‌ها را چگونه تأمین کنیم. در دولت گذشته مصوب شد که باید از طریق واگن سازهای داخلی واگن تأمین شود. اما ما از ابهر، اراک، و تهران بازدید کردیم و نقش آنها بیشتر مونتاژ است و واردات هم که ممنوع شده است. با تلاش بسیار زیادی مجوز واردات دریافت کردیم اما وزارت صمت اجازه واردات به ما نداد. بنابراین، کمبود واگن یکی از مشکلات اصلی ما است که نیاز به راهکار و پیگیری دارد.

وی افزود: در مورد اتوبوس و تاکسی نیز این مسئله جزو تعهدات دولت است که سال‌ها مغفول مانده است. عدم وصول سهم شهرداری‌ها از محل ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز مسئله‌ای است که در فضایی ابهام‌آمیز و غبارآلود قرار دارد. همچنین، نیاز به اتصال مرکز کنترل ترافیک وجود دارد. امروز شهرداری‌ها مسئول کارهای زیرساختی از نظر مرکز کنترل ترافیک هستند، اما دسترسی به اطلاعات از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و دیگر سازمان‌ها به ما داده نمی‌شود. در حوزه حمل و نقل همه ما مشکل داریم.

شهردار شیراز گفت: دو سال پیش، مجلس قانون درآمدهای پایدار را تصویب کرد که بر اساس آن، دستگاه‌های خدمات‌رسان وظیفه جابجایی تأسیسات پروژه‌های عمرانی را با بودجه خودشان دارند. اما در عمل، هیچ دستگاه خدمات‌رسانی در شهر شیراز حتی یک جابجایی تأسیسات انجام نداده است.

اسدی تصریح کرد: مسئله دیگری که نیاز به توجه دارد، بافت‌های قدیمی و فرسوده شهرها است که نیاز به بازآفرینی و بازسازی دارند. همچنین، در حوزه رضایتمندی مردم در مورد اخذ پروانه‌های ساختمانی و استعلامات، هر شهرداری رویه و روش خود را دارد.

وی افزود: همچنین در شهر شیراز، سامانه‌ای به نام بیم برای مدیریت و مدل‌سازی اطلاعات ساخت پیاده‌سازی شده‌است.

modir

Recent Posts

بحران مذاکرات هسته‌ای ایران؛ فشارهای غرب، تهدید‌های تهران

در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا در آستانه شکست قرار گرفته، اروپا…

9 ساعت ago

بلاتکلیفی قوانین و مقررات وام ازدواج و فرزندآوری

وام ازدواج و فرزندآوری تقریباً چند سالی هست که به صورت یک تکلیف قانونی بر…

12 ساعت ago

جهانی‌سازی دوم: گذار از سرمایه‌داری بی‌مرز به توسعه هماهنگ

جهانی‌سازی در حال ورود به مرحله جدیدی است که در آن مدل کلاسیک بازارهای آزاد…

17 ساعت ago

سهم دولت از قیمت خودرو

سهم دولت از قیمت خودروهای داخلی بیش از آن چیزی است که در نگاه اول…

19 ساعت ago

توسعه مسکن در ایران؛ شتاب‌زدگی در تخصیص زمین یا سیاستی پایدار؟

سیاست تأمین زمین برای ساخت مسکن، چالش‌های متعددی را به همراه دارد. برخلاف تصور رایج،…

21 ساعت ago

مکران؛ گنجی فراموش‌شده یا فریبی برای آینده

با وجود تأکید بر توسعه سواحل مکران و اهمیت استراتژیک آن، هنوز اقدام جدی و…

21 ساعت ago