وزیر اقتصاد خبر داد همچنان روند کاهش تورم ادامه دارد. موتورهای خلق تورم، از بیانضباطی مالی دولت تا بانکی و پولی، در وضعیت کنترلی قرار دارد. قانون جدید بانک مرکزی اختیارات بسیار خوبی در راستای کنترل ارز و نظارت بر بانکها برای بانک مرکزی فراهم کرده است. بر همین پایه نیاز به برخی مصوبههای موردی و موقت ندارد و این امر در راستای نظارت بر بانکهای ناتراز است.
انتظار میرود دولت چهاردهم روند کاهش تورم را برای ماههای آینده داشته باشد و این مسیر را ادامه دهد. بخشهای مختلف تولیدی در صنعت، کشاورزی و انرژی از رکود دهه ۹۰ خارج شدهاند.
یکی از مهمترین عواملی که منجر شد اقتصاد ایران در این مرحله به این سطح برسد، رشد اقتصادی بالای ۵ درصد یک سال گذشته است. بانک جهانی پیشبینی کرده رشد اقتصادی ایران در سال جاری میتواند ادامه یابد. چراکه طرحهایی در حوزه انرژی با بخش خارجی در دست اقدام است. سیاستگذاریهایی نیز در بخشهای بازرگانی و کشاورزی شده که میتواند به افزایش تولید و درآمد ارزی کشور کمک کند.
نیمه دوم دهه ۹۰ شاهد تورمی کمسابقهای بودیم. این امر منجر به کاهش انگیزههای تولید در کشور شده بود. تغییر سیاست خارجی به سوی همکاری با کشورهای آسیایی شریک ایران، در کنار تحرک ظرفیتهای داخلی و سرمایهگذاری داخلی و خارجی شرایط را تغییر داده است. ازسویی کمک به بهبود کسب و کار با درگاه ملی مجوزها، افزایش اشتغال و… چشماندازهای تداوم رشد تولید و بهبود شرایط اقتصاد کلان را فراهم کرده است.
دولت سیزدهم برای کاهش تورم پایدار برای ایجاد ثبات در بازار پول و ارز تلاش کرد تا متغیرهای اقتصاد کلان را به سمت کنترل پایدار تورم هدایت کند. مهار رشد نقدینگی و ایجاد ثبات در بازار ارز منجر به کاهش تورم شد. دولتسیزدهم با سیاستهای پولی فعال و نظارت بر بانکهای ناتراز تلاش کرد تورم را کنترل کند.
روند فزاینده نرخ تورم از سال ۹۸ شدت گرفت به طوری که نرخ تورم در شهریور ۱۴۰۰ به ۵۹٫۲ درصد رسید. تورم سال ۱۴۰۲ نیز کاهش داشت. به کانال ۳۳ درصد در تیر ۱۴۰۳ رسید. بر اساس محاسبه مرکز آمار، برنامههای ضدتورمی، نرخ تورم نقطه به نقطه را از ۴۵ درصد تیر ۱۴۰۲ به ۳۳ درصد تیر ۱۴۰۳ کاهش داد.
ثبات ارزی ایجاد شده به همراه مهار رشد نقدینگی منجر به کاهش نرخ تورم تولیدکننده از ۴۲٫۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به ۲۳ درصد در تیر ۱۴۰۳ شد.
اواخر دولت روحانی نرخ تورم از مرداد ۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰ رشد بیش از ۲۰ درصدی داشت. در آن زمان کنترل مصنوعی تورم با شکست مواجه شد. در حالی که مهار تورم یکی از مهمترین سنجههای رضایت عمومی است. اقتصادی که بیش از ۵ سال تورم متوسط ۴۰ درصد داشته است، فشار غیرقابلانکاری را بر معیشت مردم تحمیل میکند. از این رو وزارت اقتصاد برای سالجاری، هدفگذاری تورم متوسط ۳۰ درصدی انجام داده است. نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرفکننده در پایان سال باید در کانال ۲۰ درصد قرار بگیرد.
با آنکه تورم دورقمی سالهاست در اقتصاد ایران حاکم است اما آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد تابستان ۱۴۰۰ ایران بالاترین نرخ تورم ۸۰ سال اخیر را داشته است. تاجایی که تیر ۱۴۰۰ نرخ تورم ۵۷ درصد بوده است. بهنوعی بالاترین نرخ تورم از سال ۱۳۲۲ بدینسو در اقتصاد ایران محسوب میشود. هر چند در آن زمان اقتصاد ایران به علت تبعات جنگ دوم جهانی بشدت آسیب دیده بود، نرخ تورم به ۱۰۰ درصد هم رسید. اما پس از آن دوره، اقتصاد ایران هیچگاه تورم بالای ۵۰ درصد به خود ندیده بود. سال ۱۳۷۴ در دوره ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی نرخ تورم به ۴۹٫۵ درصد افزایش یافت.
دهه ۹۰ اگر فقط بخشی از توصیههای رهبری بدرستی اجرا میشد، وضعیت کشور متفاوت میبود. درواقع مهار تورم از طریق رشد اقتصادی و مردمیسازی اقتصاد به دست میآید. دولت روحانی تنها تلاشی که برای مردمیسازی اقتصاد اتفاق افتاد، کشاندن مردم به بازار سهام بود. درآن زمان این حربه دولت بود که با سرمایههای مردم کسری بودجه خود را جبران کند. تبعات این اقدام تاکنون بر معیشت مردم اثر گذاشته است. بهگونهای که بسیاری از مردم حتی دهکهای پایین جامعه نیز در بورس سرمایههای خود را از دست دادهاند.
۳ دستگاه اصلی متولی بخش اقتصاد شامل سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مسؤول تدوین بسته ضد تورمی هستند. سه دستگاه دولت سیزدهم بانک مرکزی راهبر مهار تورم بود. همه دستگاههای مرتبط با بخشهای تولیدی و اقتصادی هم مکلف به اجرای بسته تدوینشده مهار تورم شدند.
تیم اقتصادی دولت مجموعهای از اقدامات را در ۱۰ فصل (۱۹ بند) تدوین و با عنوان «برنامه مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲» در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شورای اقتصاد تصویب کرد. مصوبه مذکور حاوی تکالیفی برای دستگاههای اجرایی است. برای اطمینان از تحقق شعار سال، کاهش نرخ تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی در سال جاری تدوین شده است. همچنین بر مبنای بسته سیاستی دهگانه تکالیفی به تفکیک هر دستگاه یا سازمان و وزارتخانه تدوین و برنامه زمانبندی برای آن تعیین شده است.
هماکنون بسته سیاستی هدفگذاری مهار رشد نقدینگی در پایان سال جاری ۲۵ درصد است. تاکنون دولت توانسته این رقم را بخوبی محقق کند. بر اساس آمار اعلامی محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، دی ۱۴۰۲ رشد نقدینگی در کانال ۲۵ درصد قرار گرفت و در بهار ۱۴۰۳ به حدود ۲۴ درصد رسید. درحالی که رشد نقدینگی ۴ سال پیش در کانال ۴۰ درصد بود. ازآنجا که این نقدینگی به سمت تولید هدایت نمیشد، یکی از موتورهای پرقدرت خلق تورم بود.
دولت گذشته نظارت چندانی بر بانکها بویژه بانکهای خصوصی در زمینه مقابله با خلق نقدینگی نبود. از این رو ابلاغ قانون بانک مرکزی در مجلس به تقویت نظارت بانک مرکزی بر بانکهایی که خلق پول میکردند انجامید. تصویب آییننامههایی در شورای پول و اعتبار طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و نیز تصویب بسته ضد تورمی دولت در شورای اقتصاد، بانک مرکزی را مسؤول نظارت بر فعالیت بانکهای خصوصی کرد.
بنابراین بانک مرکزی بر اساس تکلیف محول شده در بند ۷ ابلاغیه شورای اقتصاد، بانکها و موسسات اعتباری ناسالم را شناسایی کرد. همچنین اقدام به تعیین تکلیف بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی ناسالم و غیرقابل بازسازی کرد.
همینطور در این بسته ضد تورمی نسبت کفایت سرمایه بانکها و حد استاندارد آن ۸ درصد تعیین شد. بانکها و موسسات مالی و اعتباری با کفایت سرمایه زیر ۸ درصد شناسایی شدند. افزایشسرمایه توسط بانکهای شناسایی شد. و برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده برای افزایش سرمایه در دستور کار قرار گرفت.
همزمان با اصلاح ساختاری بانکها، اضافه برداشت از بانک مرکزی نیز کنترل شد. درراستای بسته ضد تورمی ستاد اقتصادی مقرر شده اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی و دریافت خطوط اعتباری در قبال وثیقهگذاری نزد بانک مرکزی انجام شود. اضافه برداشت سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل آن به نصف کاهش یافته بود.
یکی دیگر از موتورهای ایجاد تورم در اقتصاد ایران، کسری بودجه است. معمولا دولتها برای پر کردن این خلأ به تنخواه بانک مرکزی دستدرازی میکردند. اما دولت سیزدهم هیچگاه در ۳ سال گذشته چنین کاری نکرد. اقدام دولت در راستای حفظ روند کاهشی تورم بود. بهطوریکه استفاده دولت از تنخواهگردان بودجه صفر بوده است. در واقع دولت هیچگاه ناترازی از جانب بودجه را به سیاستهای پولی وارد نکرده است.
از دیگر موارد بسته مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲، کمک به احیای واحدهای راکد و نیمهراکد تولیدی بود. فرآیند کنونی نباید محدود به دوره دولت سیزدهم شود. فرآیند احیای واحدهای نیمهفعال باید با قدرت بیشتری پیگیری شود. نتیجه این اقدامات در سال ۱۴۰۲ این بود که تعداد واحدهای غیرفعال یا نیمهفعالی که احیا شدند به ۸ هزار و ۱۱۴ واحد تولیدی رسید.
انضباط بودجهای و مالی، ارتقای شفافیت و جلوگیری از رسوب پول در حسابهای واسط با ایجاد حساب واحد خزانه محقق شده است. انتشار سالانه ۱۰۰ همت اوراق به منظور تسویه بدهی دولت در مدت اجرای برنامه هفتم توسعه اجرا شد. یکی دیگر از اقدامات ۳ سال اخیر افزایش ۲۷۰ همتی سرمایه بانکها بود. باوجود اینکه در دولت روحانی افزایش سرمایه بانکها ۹۷ هزار میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی داراییها انجام شده بود.
اصلاح ساز و کارهای گمرکی در راستای رفع بستر هرگونه کم یا بیشاظهاری در صادرات و واردات نیز سال ۱۴۰۲ اجرا شد. همچنین ۵٫۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی قطعی در سال ۱۴۰۲ جذب شد. این عدد در سال ۱۴۰۱ معادل ۴ و در سال ۱۳۹۹ یک میلیارد دلار بود.
ظرفیت پالایشی نفت خام و میعانات گازی نیز از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. تولید محصولات پتروشیمی از ۶۵ به ۷۵ میلیون تن طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ افزایش داشت. صادرات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی ۲۴,۴ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ بود که به ۲۹ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسید. یعنی رشد ۱۹ درصدی. بنابراین نرخ رشد گروه نفت و گاز به عدد ۲۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. شاخص نفت و گاز در سالهای ۹۷ و ۹۸ منفی و در سال ۱۳۹۹ مثبت ۵,۶ درصد بود.
بررسی گروههای مختلف اقتصادی نشان میدهد در گروه نفت رشد ۲۱٫۸ درصدی ثبت شده است. رشد نفت در ادامه رشد ۱۰٫۷ درصدی سال ۱۴۰۱ است. رشد ۲ برابری اقتصادی ۱۴۰۲ نشان از این دارد که ایران با وجود تحریمها توانسته در حوزه نفتی و صادرات محصولات آن رکوردشکنی کند.
همچنین آمار حاکی از آن است در زیرگروه بخش صنایع و معادن، استمرار رشد مثبت ۴ داشته است. بخش ساختمان رشد مثبت ۷ درصدی داشته است.
نتیجه این اقدامات کاهش تورم مصرفکننده یا همان تورم عمومی در پایان تیر ۱۴۰۳ نسبت به ابتدای سال بود. مطابق آمار اعلامی مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در پایان بهمن ۱۴۰۲ معادل ۳۵٫۸ درصد بود اما در تیر امسال به ۳۲ درصد رسید.
براساس این اقدامات رشد اقتصادی ۶٫۴ درصدی در سال ۱۴۰۲ محقق شد. درحالیکه این شاخص سال ۱۴۰۰ معادل ۵٫۶ بود. همچنین سال ۱۴۰۱ برابر ۵ و در دهه ۱۳۹۰ به طور متوسط ۰٫۷ درصد بود. نرخ بیکاری نیز در پاییز ۱۴۰۲ به عدد ۷٫۶ درصد رسید که پایینترین عدد در ۳۰ سال گذشته بود. این شاخص در ابتدای دولت مردمی ۹٫۶ درصد بود.
درعین حال برای تامین مالی تولید و اینکه اثرات کنترل رشد نقدینگی بیاثر شود بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق گام در سال ۱۴۰۳ منتشر شد و در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت. اوراق گام برای تسویه بدهی تولیدکنندگان به زیرمجموعههای دولت از جمله بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی هم قابل استفاده است.
مدیریت رشد نقدینگی و کاهش نرخ آن به ۲۵٫۴ درصد در دی ماه ۱۴۰۲ نشاندهنده موفقیت برنامههای دولت بود. عدد نقدینگی در حالی به دست آمد که نرخ رشد نقدینگی در ابتدای دولت سیزدهم ۴۲٫۸ درصد بود.
کاهش نرخ رشد پایه پولی به ۲۹٫۶ در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه سال قبل از دیگر اقداماتی بود که به کاهش تورم کمک کرد.
رشد مطلوب شبکه شتاب و بانکداری الکترونیک باعث شد نسبت اسکناس به کل نقدینگی و نیز تسهیل دسترسی مردم به شعب بانکها رشد یابد. ازسویی پرداخت تسهیلات به بخش ساختمان و مسکن در سال ۱۴۰۲ افزایش قابل ملاحظهای داشت. این موضوع باعث افزایش ۱۳٫۱ درصدی تعداد کل عملیاتهای ساختمانی و ۱۴٫۶ درصدی سطح کل زیربنای ساختمانی شد. همینطور افزایش ۴٫۸ درصدی سرمایهگذاری در بخش مسکن در کشور از مهمترین نتایج تسهیلات بخش مسکن بود. درکنار آن حجم تسهیلات خرد به مردم از ۱۳ درصد سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد مجموع تسهیلات اعطایی بانکها در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.
تلاش دولت چهاردهم باید بر استمرار کاهش تورم در سال ۱۴۰۳ باشد. از این رو در کنار انجام اقداماتی برای کنترل نقدینگی و… باید پرونده مؤسسات اعتباری بیانضباطی را که بانک مرکزی برنامه اصلاحی دقیقی برای آنها دارد، پیگیری کند.
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…