آخرین اخبار

کاربرد هوش مصنوعی

به گزارش سرمایه فردا، دردسرهای پیش‌روی هوش مصنوعی برای اینکه بتواند در مقیاس جهانی پذیرفته شود، اختصاص داده است. دو سال پس از طوفان معرفی چت جی‌پی‌ تی، به نظر می‌رسد که کاربرد هوش مصنوعی به سدی در راه خود رسیده است.
هرچه هزینه‌های تامین انرژی، ساخت و استفاده از مدل‌های بزرگتر بیشتر و بیشتر می‌شود، برداشتن گام بعدی در مسیر پیشرفت سخت‌تر می‌شود. اکونومیست می‌نویسد برآورد می‌شود آموزش بزرگترین مدل‌های زبانی امروزی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد. نسل بعدی با کاربرد هوش مصنوعی ممکن است ۱ میلیارد دلار و نسل بعدی ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.
بسیار محتمل است با گذشت زمان، هزینه‌های مربوط به «استنتاج» مدل‌ها از هزینه آموزش فراتر رود. اگر چنین باشد، چگونه صنعت هوش مصنوعی می‌تواند از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد؟
البته که احتمالا فناوری راه خود را خواهد ساخت، نیازی به نگرانی نیست.
در طول تاریخ بی‌شمار فناوری‌های دیگر با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند و به لطف نبوغ انسانی پیشرفت کرده‌اند. در حال حاضر نیز پیشرفت‌های هوش مصنوعی نشان می‌دهد که چگونه محدودیت‌ها می‌توانند خلاقیت را شکوفا کند. شرکت‌ها در حال توسعه تراشه‌های مخصوص عملیات مورد نیاز برای اجرای مدل‌های زبان بزرگ هستند.
تخصصی‌تر شدن پردازنده‌ها به این معناست که آنها می‌توانند کارآمدتر از پردازنده‌های همه منظوره‌ای مانند Nvidia باشند. غول‌های تجاری همچون آلفابت، آمازون، اپل، متا و مایکروسافت همگی در حال طراحی تراشه‌های مخصوص هوش مصنوعی خود هستند.
صندوق‌های ثروت ملی در خاورمیانه، به حامیان اصلی شرکت‌های محبوب فعال در زمینه هوش مصنوعی در سیلیکون ولی تبدیل شده‌‌‌اند.
کشورهای نفت‌‌‌خیز مانند عربستان، امارات، کویت و قطر به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود هستند و به منظور کاهش ریسک، به سرمایه‌گذاری‌‌‌های تکنولوژیک روی آورده‌‌‌اند. سال گذشته، بودجه شرکت‌های هوش مصنوعی که توسط صندوق‌های ثروت کشورهای خاورمیانه تامین شده بود، پنج برابر افزایش یافت.

سرمایه ۳.۵ تریلیون دلاری برای توسعه کاربرد هوش مصنوعی

بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر آنقدر پول ندارند که بتوانند با مبالغ چند میلیارد دلاری شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و آمازون رقابت کنند. اما این صندوق‌های ملی مشکلی برای تامین مالی با توسعه کاربرد هوش مصنوعی ندارند.
آنها به نمایندگی از دولت‌‌‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند که افزایش قیمت انرژی در سال‌های اخیر به این موضوع کمک کرده است. بر اساس گزارش گلدمن ساکس، انتظار می‌رود مجموع ثروت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تا سال ۲۰۲۶ از ۲.۷ تریلیون دلار به ۳.۵ تریلیون دلار افزایش یابد.
با توجه به شکل پرسیدن سوال، آن مدل پاسخی به او داده بود که با نظر خودش همراه بود. او نیز سرخوش از چنین تاییدی، آن را نشانه‌‌‌ای از تایید نظریات نادرست خود می‌‌‌دانست.
چند نقد اساسی به مدل‌‌‌های هوش مصنوعی مولد و مدل‌‌‌های زبانی بزرگ وارد می‌شود. شاید مهم‌ترین نقد این باشد که ما مکانیزم داخلی این مدل‌‌‌ها را به‌‌‌خوبی نمی‌‌‌شناسیم که از این مشکل با عنوان «جعبه‌سیاه» یاد می‌شود. با وجود این، سال گذشته ابزارهای متنوعی برای فهم بهتر رفتار داخل این جعبه‌سیاه، توسعه‌یافته‌‌‌اند.

تاثیر کاربرد هوش مصنوعی بر رشد اقتصادی

رصد دقیق توسعه و تحولات کاربرد هوش مصنوعی ، هم به ‌‌‌خاطر اثر آن بر رشد اقتصادی و تحولات بازار کار و بازارهای مالی و هم به‌‌‌‌منظور استفاده در پژوهش‌‌‌های اقتصادی، ضروری است. هوش مصنوعی مولد، هرچند در ابتدای راه خود قرار دارد، تاکنون در صنایع مختلف انقلاب ایجاد کرده اما درک درست محدودیت‌ها و توانایی‌‌‌های آن نیز ضروری است و مقاومت در برابر آن می‌‌‌تواند ما را از پیشرفت بازدارد.
از امروز باید آموزش‌‌‌های مختلفی در سطوح گوناگون ارائه شود و در عین حال، باید از حداکثر ظرفیت این فناوری بهره‌‌‌برداری کرد تا خطاها و آسیب‌‌‌های آن زودتر شناسایی و اصلاح شوند.
معرفی مدل جدید o۱ توسط OpenAI در هفته اخیر بخش دیگری از کوه یخ هوش مصنوعی را نشان داد که به دنبال آن قابلیت‌هایی جدیدی مثل استدلال (reasoning) و مشاهده و تفسیرپذیری (observability and interpretability) نتایج را وارد بازار کرد.
به‌عنوان مثال، افرادی با سوءاستفاده از جعل عمیق (Deep fake) از راه شبیه‌‌سازی چهره و صدای افراد، موفق به کلاهبرداری یا اخاذی شده‌‌اند. اما قانون‌گذاری در هوش مصنوعی، با توجه به اینکه مثل هر تکنولوژی دیگری، می‌‌تواند استفاده‌‌های مفید یا مضر داشته باشد، بسیار سخت‌‌ شده است.

افزایش بهره‌‌‌وری توسط هوش مصنوعی

از طرفی نمی‌‌توان توسعه هوش مصنوعی را محدود کرد و از طرف دیگر قطعا به قانون‌گذاری کافی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌‌ها در این نقطه ابتدایی نیاز است. بعضی اقتصاددانان معتقدند با توجه به اینکه سایر متغیرهای تابع تولید به سرمایه‌گذاری و نوآوری‌‌‌های مکمل نیاز دارند تا بتوانند افزایش سرمایه نامشهود ناشی از رشد فناوری هوش مصنوعی را به بهره‌‌‌وری تبدیل کنند. نمی‌‌‌توان از انباشت دانش هوش مصنوعی انتظار داشت که حتما سبب رشد تولید و بهره‌‌‌وری شود.
از بین ابزارهای هوش مصنوعی مولد، مدل‌‌‌های بزرگ زبانی LLM (Large Language Models تاثیرات مثبت خود بر رشد بهره‌‌‌وری را نشان‌‌‌ داده‌‌‌اند. برخی محققان معتقدند که ابزارهای هوش مصنوعی بیشتر از افزایش بهره‌‌‌وری و ظرفیت‌‌‌های نیروی کار، کارمندان را با اتوماسیون جایگزین کرده‌‌‌ و گاهی صرفا شکاف بین کارفرمای ماهر و نیمه‌‌‌ماهر را بیشتر کرده‌‌‌اند. دارون عجم‌‌‌اوغلو در مطالعه اخیر خود نشان داده‌‌‌ که برخی از افزایش‌‌‌های ثبت‌شده در بهره‌‌‌وری صنایع تولیدی ایالات‌متحده با کاهش اشتغال که سریع‌‌‌تر از افزایش تولید بوده، مطابقت دارد.
هرچند می‌‌‌توان ادعا کرد که نشانه‌‌‌های امیدوارکننده‌‌‌ای از افزایش بهره‌‌‌وری با کاربرد هوش مصنوعی وجود دارد، هنوز خیلی زود است که بگوییم رشد بهره‌‌‌وری ناشی از هوش مصنوعی دقیقا چطور خواهد بود و چگونه اثر خود را نشان خواهد داد. اما شاید بتوان ادعا کرد با توجه به سرعت زیاد تغییرات فناوری، ‌‌حداکثر بعد از یک دوره مشخص، اثر خود بر رشد و بهره‌‌‌وری را نشان خواهد داد.

modir

Recent Posts

خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی

مسیح فرزانه گفت:خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی ۹ هزار دلاری به ایران وارد می شوند اما ۱۵…

4 ساعت ago

اصلاحات در نظام مهندسی

وزارت راه و شهرسازی انتخابات سازمان اصلاحات در نظام مهندسی را به تعویق انداخت اما…

4 ساعت ago

مشاوره‌ کسب‌وکارها از تدوین استراتژی تا بازاریابی

مشاوره‌ کسب‌وکارها فرصتها را کشف و به تدوین استراتژی کمک می‌کند و مدیریت مالی بهینه‌تری…

6 ساعت ago

وعده‌های شهردار تهران تحقق نیافت

عضو سابق شورای شهر گفت: عملکرد زاکانی به عنوان شهردار تهران طی سه ساله گذشته…

20 ساعت ago

کاهش ریسک بورس با رشد چه گروهی اتفاق می‌افتد؟

با تخلیه هیجانات تنش‌های سیاسی و افزایش عرضه ابتدا باید کاهش ریسک بورس اتفاق بیفتد…

21 ساعت ago

نحوه پیش‌بینی آینده‌های اقتصادی

پیش‌بینی آینده‌های اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های پایدار، به عنوان راهبردی کلیدی…

1 روز ago