آخرین اخبار

پرداخت تسهیلات ازدواج زیر ذربین

به گزارش سرمایه فردا، شبکه بانکی همیشه به‌عنوان راهکاری برای تامین مالی تولید و صنعت در کشور مورد تاکید بوده است. در حالی که تولیدکنندگان از وضعیت تسهیلات‌‌‌دهی رضایت ندارند. از شبکه بانکی انتظار دارند برای دستیابی به شعار رشد ۸‌درصدی دولت، گام‌‌‌های موثری برای حمایت از تولیدکنندگان بردارد. اما نه تنها در تسهیلات بخش صنعت کم کاری شده حتی در پرداخت تسهیلات ازدواج نیز کم کاری شده است.
خیلی از کارشناسان باور دارند سیستم بانکی ایران از بقیه دنیا عقب مانده است. امروز حتی با پذیرفتن FATF و رفع تحریم‌‌‌های بانکی و برداشته شدن محدودیت‌ها، سال‌ها زمان می‌‌‌برد تا نظام بانکی ایران بتواند در بانکداری بین‌المللی قابل قبول واقع شود. پیوستن ایران به شبکه بانکداری جهانی می‌‌‌تواند بخش قابل‌توجهی از مشکلات ارزی کشور را برطرف کند.
عدم‌شفافیتی که به واسطه دور زدن تحریم‌‌‌ها در بانکداری ایران پدید آمده،‌‌‌ یکی از عوامل جدی فسادهای رکوردشکنی است که هر روز در گوشه و کنار کشور دیده می‌‌‌شوند. نظارت بر شبکه بانکی داخلی نیز در کنترل نقدینگی و مبارزه با تورم، به علاوه زیر نظر داشتن تخلف‌‌‌های نقدی و غیر‌نقدی، از مهم‌ترین وظایف و چالش‌‌‌های نظام بانکی و بانک‌مرکزی است که از دولت استقلال ندارد.

مشکلات پرداخت تسهیلات ازدواج توسط بانکها

زوجین، پس از دریافت سند ازدواج و اقدام به ثبت‌‌‌نام برای پرداخت تسهیلات ازدواج با چالش‌‌‌هایی روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوند. در مرحله نخست، متقاضیان موظف به وارد کردن شماره ملی، شماره تلفن و کد امنیتی در سامانه آنلاین هستند. در این مرحله، ممکن است با پیامی مبنی بر اشتباه بودن کد امنیتی مواجه شوند.
در مرحله دوم، باید کد تایید دریافتی را وارد کرده، تاریخ ازدواج خود را ثبت نمایند و بار دیگر کد امنیتی را وارد کنند. این مرحله، خود با چالش‌‌‌ همراه است؛ از جمله عدم‌دریافت کد شش‌‌‌رقمی مورد نیاز و مواجهه با پیامی مبنی بر اختلال در سامانه استعلام. در برخی موارد، متقاضیان ممکن است با درخواست برای امتحان مجدد پس از چند دقیقه روبه‌‌‌رو شوند.
مرحله سوم، به انتخاب شعبه بانک و نهایی کردن آدرس متقاضی اختصاص دارد. در این مرحله، به‌ویژه برای زوجین ساکن استان تهران، مشکلات به مراتب جدی‌‌‌تری نمایان می‌شود.
پس از چند روز تلاش ممکن است متقاضیان با پیامی مبنی بر اتمام اعتبار بانک‌های تهران مواجه شوند.حتی در مواردی که موفق به عبور از این مرحله شوند. هنگام ثبت‌‌‌نام نهایی با مشکلاتی نظیر عدم‌اعتبار بانک انتخابی، اشتباه در ورود کد امنیتی، یا بروز خطا‌های سیستمی مواجه خواهند شد.
هرکدام از این مشکلات ضعف در نظام بانکداری ایران را نشان می‌دهد. در کنار تخصیص تسهیلات و مسائل مرتبط با آن، چرا بانک مرکزی هیچ اقدام موثری برای بهبود پرداخت تسهیلات ازدواج انجام نداده است؟
از سوی دیگر، حذف ناگهانی آمار مربوط به این تسهیلات از سایت رسمی بانک مرکزی سوالات جدی و انتقادات زیادی را به همراه داشته است. حذف آمار تسهیلات ازدواج به وضوح نشان‌‌‌دهنده ضعف در شفافیت و گزارش‌‌‌دهی است.این اقدام می‌تواند به معنی پنهان‌‌‌کاری درباره میزان واقعی تخصیص تسهیلات یا مشکلات موجود در فرآیند باشد.

modir

Recent Posts

پیش بینی اقتصاد جهانی در ۲۰۲۵

پیش بینی اقتصاد جهانی در ۲۰۲۵ به وضعیت اقتصاد چین و آمریکا گره خورده است.…

8 ساعت ago

قیمت دلار در فردوسی

قیمت دلار در فردوسی با اندکی رشد به ۵۹ هزارو ۸۰۰ تومان رسید. یکی از…

8 ساعت ago

سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس

سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس از نگاه سرمایه گذاران در مقطع کنونی خرید سهام…

9 ساعت ago

قیمت خودروی داخلی

سیگنال های شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان افزایش قیمت خودروی داخلی…

9 ساعت ago

قیمت آپارتمان در تهران

قیمت آپارتمان در تهران سلیقه ای قیمت گذاری می شود. و افراد خوش شانس می…

9 ساعت ago

پیش بینی بازار بیت‌کوین

بازار بیت‌کوین در ماه های اخیر در روند نزولی بود، اما با تغییر نرخ بهره…

9 ساعت ago