انتخاب سردبیر

نمادهای بورسی جذاب برای سهامداران در اسفند ۱۴۰۲

بازار سهام نزدیک به ده ماهه اصلاح زمانی و قیمتی داشته است و در حال حاضر از نظر تکنیکال در موقعیتی ارزنده قرار دارد. هرچند هنوز سایه ریسک های سیستماتیک بر بازار وجود دارد، اما بسیاری از نمادها موقعیت ارزنده ای دارد، در این گزارش به نمادهای بورسی جذاب برای سهامداران در اسفند ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار سهام معتقدند که شاخص کل بورس از سطح حمایتی ۲ میلیون واحد پایین تر نمی آید، به همین دلیل به نظر می رسد که ریسک های بازار در حداقل ممکن قرار داشته باشد، اما این به معنای این نیست که همه نمادهای بازار قابلیت رشد جهشی دارند، به همین دلیل باید وضعیت تکنیکالی و بنیادی هر یک از نمادها به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم پرتفوی مناسبی برای سرمایه گذاری بچینیم.

هر کدام از گروه های مختلف بورس هم اکنون موقعیت خاصی دارند؛ برای نمونه گروه بانکی منتظر تعیین تکلیف شدن نرخ تسعیر ارز است. این نرخ در بودجه ۱۴۰۲ حدود ۲۳ هزار تومان بوده و برای سال ۱۴۰۳ هم حدود 31 هزار تومان پیشنهاد شده است و بانک ملت و تجارت به عنوان دو بانکی که بیشترین منابع ارزی را در اختیار دارند برای سرمایه گذاران جذاب هستند.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده سرمایه گذاران برای انتخاب سهام مورد نظر خود به آن توجه می کنند موضوع افزایش سرمایه شرکت ها از محل سود انباشته، افزایش سرمایه از محل افزایش سرمایه است. در حال حاضر نمادهایی که بزرگترین افزایش سرمایه ها را در پیش دارند اخابر، ذوب، وپارس، حکشتی، های وب و چکاد هستند به همین دلیل احتمالا در اسفد ماه با تقاضای بالایی روبرو می شوند.

عامل دیگری که می تواند به عنوان یک سیگنال منجر به رشد قیمت سهام شود مجوزهای افزایش قیمت است که در ابتدای سال برای نمادها و گروه ها صادر می شود. گروه مواد غذایی به دلیل اینکه در ابتدای سال تحت تاثیر انتظارات تورمی و مجوزهای سازمان حمایت با رشد قیمت مواجه می شوند سهام آنها در اواخر امسال و ابتدای سال آینده با رشد قیمت مواجه می شوند، به عبارت دیگر یکی از ویژگی معامله گران در بورس پیش خرید کردن سهام شرکت هاست به همین دلیل در هفته اخیر برخی نمادهای گروه زراعت همچون زماهان، زپارس، تلیسه و برخی نمادهای مواد غذایی همچون غگل، غدانه و غویتا مورد توجه قرار گرفته اند.

چه سیگنالی منجر به رشد قیمت سهام شود؟

در شرایط کنونی گزینه دیگری که برای نوسان گیرها جذابیت بالایی دارد انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی است. با توجه به اینکه در ماه های گذشته بازار با افت های پیاپی مواجه بوده بسیاری از فعالان بازار سهام معتقدند که دولت برای ایجاد فضای مثبت حتما در روزهای منتهی به انتخابات از بورس حمایت می کند . از آنجایی که دولت در شرایط مشابه همواره تلاش کرده از طریق نمادهای شاخص ساز رشد بورس را کلید بزند اینبار هم احتمالا همین اقدام را تکرار می کند. در شرایط کنونی نمادهایی مانند شستا، فغولاد، فملی، خودرو، سایپا، فارس بیشترین اثرگذاری را بر شاخص کل بورس دارند، به همین دلیل افزایش حجم معاملات این نمادها در روزهای اخیر مورد توجه سرمایه گذاران خواهد بود.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

12 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

12 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago