آخرین اخبار

تاثیر حذف مصوبه نرخ گاز خوراک بر بورس

امروز بورس‌بازان با یک خبر مهم و تعیین کننده روبرو شدند. بعد از ظهر دوشنبه خبری مبنی بر ابطال مصوبه نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع منتشر شد. این خبر مهمی برای بازار تلقی می‌شود.

براساس این خبر، نرخ گاز ۷ هزار تومانی برای شرکت‌های پتروشیمی و نرخ گاز ۴ هزار تومانی صنایع در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ لغو شد.

مساله نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و زمزمه‌های افزایش آن در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲سبب شد. بازار در مسیر نزولی قرار بگیرد و ۵۱ روز بعد کلیت بازار از آنچه در اردیبهشت‌ماه حادث شده بود، آگاه شد.

عواملی مانند نرخ خوراک جزو حیاتی‌‌‌‌‌‌ترین پارامترهای اثرگذار بر روند سودسازی شرکت‌های بورسی هستند. در صورت تغییر این موارد به ضرر بازار سهام، شاهد کاهش چشمگیر روند سودسازی شرکت‌های بورسی خواهیم بود.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند دولت در تدوین لایحه بودجه باید نرخ خوراک صنایع پتروشیمی را در راستای حمایت از بازار سرمایه تعیین کند.

مصوبه نرخ گاز خوراک برای حذف قیمت‌گذاری اصلاح شد ؟

کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه امام صادق:

در کشورهایی مانند ایران که سابقه تاریخی از عقب‌ماندگی رو به گسترش را به دوش می‌کشند، سازمان برنامه و بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در دوره‌هایی از اقتصاد ایران که شاهد رشد اقتصادی قابل توجه همراه با تورم پایین بودیم. افراد بسیار نخبه‌ای در راس نهادهای سه‌گانه بانک‌مرکزی،‌ سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد قرار داشتند. هماهنگی بسیار خوبی میان آن‌ها مشاهده می‌شد.  

به عنوان کسی که به مکانیزم بازار اعتقاد دارد معتقدم اعضای تیم اقتصادی دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری دوری کرده و به مکانیزم بازار توجه داشته باشند.

در ایران که کشوری درگیر تحریم، انحصارات گسترده و اقتصادی رفاقتی است. در اولین قدم نمی‌توان به سراغ آزادسازی قیمت‌ها رفت. اما می‌توان کاهش انحصارات، گسترش رقابت و رفع موانع ارتباطات بین‌‌المللی را دنبال کرد.

در نتیجه علامت‌دهی قیمتی صحیح که انتظار می‌رود از سوی سیاستگذار انجام شود. باید به صورت تدریجی و همزمان با اصلاحات ساختاری صورت پذیرد.

ساختار فعلی ذی‌نفعان بسیاری دارد که قطعا در مقابل این اصلاحات مقاومت می‌کنند و از قدرت بسیاری نیز برخوردارند.

اما روسای سه ضلع تیم اقتصادی دولت باید دارای بینش، دانش و شجاعت باشد تا در مقابل رانت‌طلبی در اقتصاد بایستند. به تدریج زمینه را برای عملکرد صحیح قیمت‌ها فراهم کنند.

سودآوری اوره‌سازان چقدر است ؟

طی سال ۱۴۰۲ برخلاف ۱۴۰۱ روند افزایشی درآمد اوره‌سازان متوقف شد. و در این سال مجموع فروش ۷درصد کاهش یافته است.

مجموع فروش این صنعت ۸۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان به ثبت رسید. در مقایسه با سال ۱۴۰۱ روند کاهشی داشته است. مجموع تناژ تولید و فروش اوره‌‌‌سازان در بازه‌‌‌ سالانه طی سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ افزایش ۴درصدی را تجربه کرده است.

فروش ریالی اوره‌سازان به‌رغم جهش ۹۵درصدی طی سال ۱۴۰۱، وضعیت خوبی را در ۱۴۰۲ تجربه نکرد. و درمجموع با ۷درصد کاهش، ۸۲هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

این کاهش در فروش دلاری بحرانی‌‌‌تر شده و فروش دلاری اوره‌‌‌سازان در سال قبل با افت ۴۷درصدی یک‌میلیارد و ۸۰۸میلیون دلار به ثبت رسیده است.

با این حال وضعیت سودآوری اوره‌سازان به‌‌‌دلیل رونق صادرات و کاهش هزینه‌‌‌های تحمیلی اوره دولتی بهبود خوبی داشته و با افزایش همراه بوده است.

بر این اساس طی سال ۱۴۰۲ متوسط متغیرهای سودآوری اوره‌سازان ۶۱درصد به ثبت رسید. در مقایسه با متوسط سالانه ۱۰درصد بهبود یافته است.

حذف مصوبه نرخ گاز خوراک بر بورس افزایش تقاضا برای سهام گروه شیمیایی و صنایع وابسته است. هرچند سودآوری اوره‌سازان کاهش یافته و اثر قیمت‌گذاری همچنان در بورس وجود دارد./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

12 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

12 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

14 ساعت ago