مناطق آزاد

منطقه آزاد انزلی نتوانست محور تجارت شمال شود

منطقه آزاد انزلی سالهای گذشته ضعف زیرساخت دریایی و حمل‌ونقل را مهمترین دلیل مغول مانده ظرفیت تجاری عنوان کرده است. در حالی که باید در تجارت با کشورهای حوزه سی آی ای نقش موثری ایفا می کند.

تراز تجاری یک سال گذشته نشان می دهد که نتوانست محور تجارت شمال شود. درحالی که بزرگترین بازار شمال کشور یعنی روسیه تشنه تجارت است.

فعالسازی کریدور شمال- جنوب فصل نهاق تجارت

در سال‌های گذشته ضعف زیرساخت‌های بندری و عدم فعالسازی کریدور شمال- جنوب بهانه‌ای برای تراز تجاری منفی این منطقه آزاد شده است.

در حالی که سایر مناطق آزاد تجاری کشور در سال‌های گذشته با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی توانسته در تولید و صادرات پیشگام شوند. در واقع مناطق آزاد با جذب سرمایه‌گذار ضمن اشتغالزایی، باید در صادرات نیز پیشگام شوند.

اهداف ترانزیت منطقه آزاد انزلی محقق می شود؟

اتصال مسیر راه آهن کاسپین- به شبکه سراسری مسیر دستیابی به اهداف ترانزیت منطقه آزاد انزلی محقق می شود؟

در یکسال گذشته روسیه به دلیل تحریم‌های غرب به شدت به تجارت با کشورهای آسیایی به ویژه چین، ایران، هند و… وابسته شده است.

در این چند سال منطقه آزاد انزلی نتوانست از این ظرفیت بهره‌مند شود. حتی شرکت کشتیرانی ایران با توسعه ناوگان دریایی شمال کشور امکانات لازم برای توسعه تجارت دریایی را فراهم کرد. اما بازهم منطقه آزاد انزلی نتوانسته از این ظرفیت ها استفاده کند.

شرط فعال سازی گذرگاه تجاری شمال کشور

روسیه  برای دور زدن تحریم‌ها از هر مسیری برای تجارت استفاده می‌کند. بنابراین آنچه که منطقه آزاد انزلی برای ضعف تجارت این منطقه عنوان می کند بیشتر یک بهانه و نشانه ضعف مدیریت است.

دولت سیزدهم روی توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد انزلی تمرکز ویژه ای داشت. با این حال آنچه که قرار بود از طریق منطقه آزاد انزلی محقق شود. فعال سازی گذرگاه تجاری شمال کشور در مسیر تقویت تجارت با اوراسیا بود.

نقش انزلی در همکاری گسترده‌تر هند و روسیه

بهره برداری از ظرفیت های موجود نیازمند ارتباط گستره و استفاده از دیپلماسی با کشورهای حاشیه است.

همکاری گسترده‌تر کشورهای هند و روسیه نیازمند فعالیت منطقه آزاد انزلی و برقرار روابط متقابل است. اما چرا نقش منطقه آزاد انزلی در معادلات تجارتی کشور بسیار ضعیف است؟ درحالی که منطقه آزاد انزلی پتانسیل این را دارد که به هاب تجاری و لجستیکی منطقه تبدیل شود.

مقدمه توسعه تجارت شمال کشور

در حال حاضر اتصال بندر کاسپین و بندر انزلی به خط ریل سراسری مقدمه توسعه تجارت شمال کشور تقویت این مسیر است. در حال حاضر صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر بیشتر به صورت کانتینری است. بنابراین نمی توان ضعف زیرساخت ها را بهانه کرد.

در واقع عمق پایین اسکله، کوچک بودن شناورها و… بهانه‌ای مناسبی برای توجیه تجارت ضعیف از مسیر انزلی نیست. بخشی از مشکلات تجارت مربوط به بروکراسی اداری است. در حال حاضر گویا مدیران منطقه آزاد انزلی خیلی به شرایط سخت کاری عادت ندارند.

جایگاه گردشگری منطقه آزاد انزلی

یکی دیگر از از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی جذب گردشگران داخلی و خارجی است. هرچند در سالهای اخیر کمی گردشگری این منطقه مورد توجه قرار گرفته است. اما با امکانات تفریحی این منطقه تطبیق ندارد. زیرا در شرایط کنونی پارک‌های ساحلی، مراکز خرید مدرن و … که منطقه آزاد انزلی وجود دارد، در سایر مناطق نیست. با این حال این منطقه نتوانسته گردشگران شمال کشور را جذب کند.

modir

Recent Posts

کسری ۱۰ درصد بودجه !

بررسی‌ها نشان می‌دهد کسری امسال بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ همت و معادل حدود ۱۰ درصد…

2 ساعت ago

ثبات بازار جهانی فولاد و مواد اولیه

بازار جهانی فولاد در روزهای پایانی سال ۲۰۲۵ با معاملات متنوع اما تغییرات محدود همراه…

12 ساعت ago

مرگی میان خودکشی

شش سال پس از سقوط مرگبار جوانی ۳۲ ساله از بالکن خانه‌ای در تهران، هنوز…

14 ساعت ago

روایت یک عشق ناتمام

حادثه مهیب بندر شهید رجایی در اردیبهشت امسال، نه‌تنها جان ۵۸ نفر را گرفت، بلکه…

15 ساعت ago

روایت عشق زوج بازیگر

گفت‌وگوی تازه با مائده طهماسبی، تصویری متفاوت از یک زوج هنرمند ارائه می‌دهد؛ روایتی که…

15 ساعت ago

زخم‌های ناتمام وحشی

در میان تولیدات پرشمار شبکه نمایش خانگی، «وحشی» همچنان اثری است که می‌تواند مخاطب را…

15 ساعت ago