آخرین اخبار

مدیریت سوانح طبیعی چگونه باید باشد؟

علم مدیریت سوانح طبیعی پیچیده و چندبعدی که نیازمند عملکرد متنوع برای کاهش خطرپذیری دارد. نیاز به دانشجو و فارغ‌التحصیل و… ندارد، بلکه به متخصصانی کارآمد و عملیاتی و چند تیم آماده و آتش به اختیار به تعبیری نیاز دارد. مبارزانی تصمیم ساز و دارای تخصص‌های همه‌جانبه و دارای سواد و تحلیل تصمیم سازی.
کسانی‌که مستند، مستدل و علمی بتوانند مقابل جهت‌دهی و تبلیغات ضداجتماعی را در جامعه گرفته و جریان مشروعیت بخشیدن به تسری ضداجتماعی را بگیرند. افرادی که به علم کنترل مسلط باشند و در این خصوص نقش‌آفرینی کنند. چه افرادی؟

استراتژی ناکارآمد مدیریت سوانح طبیعی

مبارزه‌ای همه‌جانبه به‌خصوص با افرادی که به نام مدیریت سوانح طبیعی: ساخت و ساز مستحدثات را درمعرض انواع مخاطرات چندگانه، برنامه‌ریزی و اجرایی می‌کنند. سوانح طبیعی را منجر به بلایا و فجایع انسانی می نمایند، با دخالت مستقیم عوامل انسانی همه‌گیری و شیوع اپیدمی ها می‌شوند. مهندسی و دستکاری های اقلیمی مانند ساخت سدها یا انتخاب گزینه‌های سودمندتر کاهش خطرپذیری منطقه‌ای، آلوده نمودن بسترهای آب‌وهوایی(انتشار آلاینده‌های سنگین، تراکم مناطق صنعتی و پالایشگاهی در مناطقی که کانون آلایندگی و آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند) مشکل ساز هستند.
همچنین دستکاری‌ و مهندسی ویرانی منابع طبیعی و منابع و ذخایر آبی کشور، همزمان خشکاندن تالاب‌ها، دریاچه‌ها، انهار و محیط زیست پرندگان و حیوانات و جنگل‌های هزاران ساله ایران، ساخت و برنامه‌ریزی توسعه در بسترهای طبیعی رودخانه‌ها(میانکاله و…) جزو رفتارهای خطرناک هستند. در ادامه دستکاری و دست اندازی به منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، بهره‌برداری بی‌رویه از آبهای زیرزمینی، تشدید فرونشست، ساخت کانون‌های ریزگرد و… بسیاری دیگر از پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی که اینگونه دامن میزنند. همه این برنامه های ویرانی را با استراتژی مدیریت سوانح طبیعی با ناکارآمدی نهادینه و عملیاتی می‌کنند.
مافیا با برنامه و در بستر ناآگاهی و عدم دخالت اجتماعی این برنامه‌های کانون‌های تصمیم‌گیری و سیاستگذاری را پیاده‌سازی می‌کنند(عده زیادی کماکان به وجود همچنین تیم و بازیگردانانی ایمان ندارند).
ما نیازمند اشخاصی هستیم که بتوانند با تخصص و انتشار استدلال منطقی و مستندات و منابع علمی خود در مقابل ثروت و منابع انسانی مافیای صنعت، کشاورزی و بهداشت بایستند و اینگونه آگاهانه و برنامه‌ریزانه مبارزه کنند. متخصصانی که بتوانند جامعه را در این اکوسیستم خود ویرانگر هدایت نمایند
مبارزه‌ای همه‌جانبه با سیل بی‌رویه تجویزدارو، مصرف سموم و کودهای شیمیایی، سونامی سرطان، فجایع تصادفات جاده‌ای، مافیای دارو و تسری امراض و… همگی نیازمند افرادی توانمند و آماده است.

نقش شعارهای تبلیغاتی در جامعه

این جامعه بیشتر از اینکه نیاز به توسعه و شعارهای تبلیغاتی آبادانی و گسترش زیرساخت داشته باشد نیازمند تغییر در مدیریت سوانح طبیعی است. البته نیشتری به این دمل های چرکین جهت‌دهی های رسانه‌ای و همراهانه خود است. ۲۰.۰۰۰ کشته تصادفات جاده‌ای، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار کشته کووید۱۹، بالاترین سطح خطرپذیری سرمایه‌گذاری در ایمنی و امنیت در میان کشورهای منطقه، ۳مین کشور دارای تلفات انسانی و خسارات ناشی از زلزله، بالاترین میزان خسارات و تلفات انسانی ناشی از سیل(گزارشات دوره‌ای دهه نود شمسی تاکنون)، این تکرر مکررات و تصاعدی گردیدن این اعداد و ارقام، سیل عظیم سرطانها و بیماری‌های قلبی و عروقی و….
شما موضوعات تخصصی و مهندسی را در بدترین شرایط و در اوج همه‌گیری و بحبوحه اگر علمی و قابل استناد نیز منعکس کنید با رفتارهای ضداجتماعی خودجامعه مواجه می‌شوید(تجارب گران‌قیمت کووید۱۹ این جنگ بیولوژیک، آخرالزمان سازی های چندگانه قحطی و… درمعرض قرارگیری و آسیب‌پذیری سیستماتیک سیستم آمادگی و پاسخ که تکرر آن در همین دوسال اخیر نیز مجدداً تجربه گردید). گاهی ناباورانه با موضع‌گیری و جریان سازی خود به ظاهر متخصصان و اهل علم نیز مواجه می‌شوید. گستردگی و همراهی جامعه با این بنگاه‌های اقتصادی و سیاسی را میتوانید به کرات در فجایع به در پشت استراتژی مدیریت سوانح طبیعی مشاهده نمایید.
تجارب کووید، مهندسی گران سازی کالاهای اساسی، بروز جنگ داخلی و جرقه پرچمهای دروغین جنگ افروزی اخیر همه خود ناآگاهی و در مخاطره قرار داشتن جامعه را گوشزد می‌کند.
ما میبایست پرسشگری و تفکر نقادانه و ریشه‌یابی و ریشه‌کنی را همه‌گیر و خواست اجتماعی کنیم:
ریشه‌یابی و تفکرنقادانه بسیار نادر و پر از ریسک گردیده است این اکوسیستم نکوهیده و فاجعه‌بار است. میبایست در آن بازنگری نمود.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

12 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

12 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

12 ساعت ago