آخرین اخبار

ماهیت مناسک دینی برای انسان

جعفر نکونام: فکر می کنیم که ماهیت مناسک دینی برانگیختن احساسات و عواطف نسبت به امر قدسی و قدیسان است و گرنه ظاهر مناسک دینی چیزی جز قراردادهایی که در میان هر قومی وجود دارد و عقل مستقل بشری هیچ دلیلی بر خصوصیت و امتیاز آن ندارد.
عقل مستقل بشری به ما نمی‌گوید که امور مقدس و قدیسان بشری کدامیک مرجح‌اند که تمام ابنای بشر بدان اقبال کنند که اگر چنین بود، امور مقدس و قدیسان وجهۀ جهانی پیدا می کردند. طوری که تمام اقوام بشری به آنها تعلق خاطر پیدا می کردند. اما هرگز چنین نیست، در هر قومی یک امور مقدس و قدیسان خاصی است که همان قوم به آنها تعلق خاطر پیدا می‌کنند. به همین رو، در هر قومی مناسکی وجود دارد که عواطف و احساسات آن قوم را به سوی امور مقدس و قدیسانشان بر می‌انگیزند.
امام حسین به عنوان یک قدیس و پیاده‌روی اربعین و امثال آن، مناسکی‌اند که در میان شیعیان وجود دارد که عواطف و احساسات ایشان را به سوی او بر می‌انگیزند.

نمادین بودن ماهیت مناسک دینی

امور و اشخاص مقدس اگرچه ممکن است، جنبۀ واقعی و تاریخی داشته باشند و برای مثال، حضرت عیسی و حضرت مهدی و امام حسین واقعی در گذشته حیات مادی و دنیوی داشته باشند. اما هرچه از ماهیت مناسک دینی بیش تر فاصله گرفته می‌شود، جنبۀ واقعی و تاریخی‌اشان از دست می‌رود و بیش‌تر جنبۀ نمادین و سمبلیک پیدا می‌کنند. خصوصیات و شیوه‌های زندگی قدیسان که امروزه ناپسند می‌نماید، نادیده گرفته می‌شود و حتی یک خصوصیات و شیوه‌های زندگی برای آنان تعریف می‌گردد که دلدادگانشان امروزه می‌پسندند.
لذا به وقت یک بیماری مثل کرونا تربت ایشان را تناول می‌کنند تا شفا پیدا کنند و باز علیرغم این که تربت قدیسان شفاهی نمی‌دهد؛ اما باز از چنین عقیده‌ای دست نمی‌کشند.

کارکرد احساسی و عاطفی ماهیت مناسک دینی

بنابر آنچه آمد، هیچ اهمیتی ندارد که قدیسانی چون امام حسین چه خصوصیات و شیوه‌هایی در زندگی خود داشته است. آنچه اهمیت دارد، آن خصوصیات و شیوه‌هایی است که دلدادگانش به ایشان منسوب می‌سازند. چون می‌خواهند از رهگذر دلدادگی و عشق ورزی به ایشان به همان خصوصیات و شیوه‌های زندگی که به ایشان منسوب می‌سازند، گرایش پیدا کنند.به همین رو، مبنای قضاوت دربارۀ ارزش و اعتبار مناسکی مثل پیاده‌روی اربعین نوع خصوصیات و شیوه‌های زندگی است که دلدادگان قدیسان به ایشان نسبت می‌دهند. برای مثال، وقتی می توان برای پیاده‌روی اربعین ارزش و اعتبار قایل شد که از رهگذر آن، عواطف و احساسات دلدادگان امام حسین را به سوی خصوصیات و شیوه‌های زندگی مثبتی برانگیزد.

برخی از مهم‌ترین خصوصیات و شیوه‌های زندگی مثبتی که می توان برای امام حسین برشمرد، از این قرار می‌تواند باشد:
الف. عدالت؛ یعنی او می خواسته است، حقوق بشر صرف نظر از دین و مذهب و نژاد و زبان و قومیت رعایت گردد.
ب. صلح؛ یعنی او می خواسته است، هیچ جنگ و نزاعی برپا نشود تا از رهگذر آن، کسی به ناحق کشته شود یا آواره گردد یا خانه و کاشانه ای خراب گردد.
ج. ایثارگری؛ یعنی او درد و رنج را برای خود می خریده است تا درد و رنجی به دیگری نرسد.
د. گذشت؛ یعنی او از حقوق ضایع شده در می گذشته و در مقام انتقام جویی از دیگران بر نمی آمده است.
هـ. تکثرگرایی؛ یعنی او به همۀ انسان‌ها صرف نظر از دین و مذهب و نژاد و زبان و قومیت احترام قایل بودهو عقاید و اعمال اشخاص را مستقل از دین و مذهب و نژاد و زبان و قومیتشان ارزش‌سنجی می کرده است.

modir

Recent Posts

از انفجار پیجرها تا تحریم تل‌آویو

در نخستین سالگرد انفجار خونین پیجرها، حزب‌الله با تأکید بر زوال قطعی رژیم صهیونیستی، مجروحان…

12 ساعت ago

اقتصاد ترامپی؛ بازگشت دولت در لباس بازار

چهار دهه پس از تثبیت نئولیبرالیسم در آمریکا، دونالد ترامپ با ترکیبی متناقض از مقررات‌زدایی…

12 ساعت ago

ایران و چین؛ بازسازی دفاعی در سایه افول روسیه

پس از پایان جنگ ۱۲ روزه، رسانه‌های بین‌المللی با تمرکز بر روابط دفاعی ایران و…

12 ساعت ago

وضعیت کالاهای اساسی در سفره خانوارهای ایرانی

در سال ۱۴۰۴، جهش نرخ ارز، حذف تدریجی ارز ترجیحی و کاهش یارانه‌ها موجب شده…

12 ساعت ago

خودروهای خارجی گران می شوند؟

اختلاف میان دولت و مجلس بر سر تعرفه واردات خودرو، با رأی هیئت تطبیق مقررات…

12 ساعت ago

مرگ کرک؛ بن‌بست حقیقت در دو قطبی آمریکایی

ترور چارلی کرک، فعال برجسته محافظه‌کار، نه‌تنها فضای سیاسی آمریکا را در شوک فرو برد،…

12 ساعت ago