آخرین اخبار

ماموریت بیمه گری نوین در اقتصاد ایران

به گزارش سرمایه فردا، رضا حاجی اشرفی: ماموریت بیمه گری نوین این نیست که فقط شرکت های بیمه به دلیل مخاطرات فیزیکی همچون تصادفات ، آتش سوزی ، زلزله ، سیل ، طوفان و … باید به جبران خسارت بپردازند. بلکه نقش جدیدی در اکوسیستم محیط کسب و کار کشورها بر عهده گرفته اند .
صنعت بیمه که ابزار اصلی آن دانش مطالعات و مدیریت ریسک است. در این زمانه ،دیگر به انتظار نمی نشیند تا یک آقا یا خانم مدیر و یا شرکت صنعتی ، خدماتی بیاید از او بیمه نامه فلان رشته را بخرد تا اگر حادثه ای که بعلت آن بیمه نامه خریداری کرده اتفاق افتاد برای جبران خسارت اقدام کند. ماموریت بیمه گری نوین به مرور زمان دچار تغییرات اساسی گردیده است. امروزه علاوه بر تکلیف مذبور ، شرکت های بیمه در نقش ذینفعان همچون شرکا تجاری با خریداران بیمه نامه ها در هنگام پذیرش ریسک و در زمان دوره اجرا ظاهر میشوند.
شرکت های بیمه اصولا بیمه نامه برای اشخاص و موسساتی صادر میکنند که در دوره کار و زندگی پویا و موفق و تولید ارزش افزوده هستند. در حال تولید محصولات و تامین خدمات پشتیبان تولید هستندحامی کسانی هستند که نیاز به حمایت در قبال مخاطرات احتمالی در محیط کسب و کار دارند.
صنعت بیمه یک دانش و فعالیت پویا و حامی انسانهای فعال در صحنه کار و زندگی میباشد. در رویکرد سنتی ، شرکت های بیمه ، وضع موجود هر آدم ، هر کارخانه ، هر مزرعه و هر پدیده اقتصادی را بیمه می کنند. لیکن در رویکرد مدرن ماموریت بیمه گری نوین عملیات بیمه گری همچون بیمه های مهندسی ساخت پروژه های عمرانی و صنعتی رفتار میکند.

ماموریت بیمه گری نوین از تامین سرمایه تا پوشش ریسک

وقتی برنامه و نقشه ساخت یک مجموعه مثلا بندر یا مجتمع بزرگ ساختمانی به شرکت های بیمه ارائه میگردد، پوشش بیمه نامه مهندسی از نقطه صفر کلنگ زنی یک پروژه آغاز و تا اتمام دوره آزمایش و تحویل نهایی پروژه تداوم مییابد. البته در مدل بیمه مهندسی ، پوشش های ریسک های فیزیکی موضوع قرار داد هستند. لیکن در بیمه گری مدرن ،شرکت های بیمه در تامین سرمایه های اولیه پروژه و سرمایه در گردش نیز سرمایه گذاری و مشارکت میکنند .
بطوریکه بیمه گر در مدل نوین از فعالیت محض در بیمه گری کلاسیک و خدمات پوشش دهی به ریسک های فیزیکی عبور کرده است. از دانش مدیریت ریسک ، مشاوره اکچوئری و مشاوره طراحی و اجرا در جهت راهبری کارفرمایان و سهامداران پروژه های اقتصادی تغییر ماموریت داده اند. در این مدل، فعالیت شرکت های بیمه محدود به زمان مشخص نیست ، بلکه بعنوان ذینفع در پروژه ها از نقطه صفر تا صد در نمودار حیات بنگاههای اقتصادی حضور دارند .
در این مدل تفاوت عملیات بیمه گری شرکت های بیمه با زمانیکه اقدام به خرید سهام شرکت های بورسی می کنند در اینست که شرکت های بیمه از آغاز تاسیس کارخانه ها و مزارع مکانیزه یا شرکت های خدماتی استارتاپی نوین سرمایه گذاری میکنند. در مدیریت رشد و تثبیت وضعیت تجاری آنها مشارکت میکنند و نهایتا در مسیر افزایش تولیدات و اشتغالزایی ملی مشارکت دانش محور در راستای توسعه منافع ملی ایفای نقش میکنند.

ماموریت بیمه گری نوین نوسازی اکوسیستم


برنامه هفتم توسعه شروع شده است . اقتصاد جهانی چهار نعل بسوی پیاده سازی تکنولوژی دیجیتال و حذف مصرف بنزین ، گازوییل و گاز طبیعی و زغال از صحنه زندگی بشر میتازد. برای عقب نماندن از دگردیسی بزرگ اقتصاد جهان، باید از مباحث تکراری و بیهوده و روزمرگی در ایران گذر کرد. به دولت چهاردهم پیشنهاد می گردد. ماموریت بیمه گری نوین از دانش مدیریت ریسک و اکچوئری تا نوسازی اکوسیستم فضای کسب و کار ایران در کنار بهره مندی از دانش بانکداری و بازار سرمایه با نگرش جدید، استفاده بهینه کنند .
بازارهای مالی دنیا به سرعت بسوی نهادهای مالی همتا به همتا در حال ساختار دهی هستند . یک شرایطی مثل باشگاههای کلوپ P&l در مدیریت ریسک صاحبان کشتی ها . اتفاقاتی مبارک در بازارهای مالی در حال رخدادن است. وظیفه تامین سرمایه و کنترل و جبران خسارتهای هر شاخه شغلی را واگذار به اینشورتک ها می کنند . مدلهای سنتی فعلی در عرض چند سال بر چیده خواهند شد. پیشقراول مدیریت این برنامه ،اهالی بازار سرمایه هستند . آنها با تیزهوشی در حال راه اندازی انواع صندوقهای سرمایه گذاری میباشند. از سوی دیگر در حال برنامه ریزی دقیق برای استفاده از ظرفیت مالی و انسانی خدمات بیمه در مسیر پیشبرد اهدافشان هستند. یعنی با پوشش های بیمه ای ، خطرات صندوق ها را مدیریت میکنند و از منابع شرکت های بیمه در جهت پیشبرد اهدافشان هوشمندانه بهره برداری میکنند.
صنعت بیمه به تماشای خلاقیت های شرکت های بورسی نشسته و شاید هم در مقاطعی از نوسانات قیمت ها در بازار سهام چیزی نصیبش شود . از طرف دیگر ، آن مسابقه بیمه جامع زندگی فروختن دهه ۹۰ به مرحله کیش و مات و مرحله آچمز در مقابل سود ۴۳ درصدی یکساله صندوقهای بورسی رسیده محصولات بیمه اندوخته ساز دیگر تقاضا ندارد .

طراحی محصول در شرکت های استارتاپی ریسک و بیمه

جوانانی هم که در دهه ۹۰ بصورت پیاده نظام موقت فروش محصولات عمر اندوخته ساز سیاهی لشگر بازار بیمه در روش بازاریابی چریکی بودند. این صحنه را با دلزدگی ترک کرده اند . بطوریکه تقاضا برای تحصیل در رشته بیمه دانشکده های علوم انسانی بشدت کاهش به همکاران محترم روابط عمومی بیمه مرکزی ایران توصیه مینمایم.
این حقایق را به سمع و نظر مسئولان ارشد بیمه مرکزی منعکس کنید تا شاید متوجه تحولات عظیم در حال انجام بازارهای مالی شوند . تا شاید کاری کنند که صنعت از این وضعیت آچمز نجات یابد . نظارت بر وضع موجود، هنر چندانی نمیخواهد ، وقت آنست نظارت توام با نوآوری صنعت بیمه را بسوی وضعیت مطلوب به پیش براند.
در قانون برنامه پنجساله هفتم و قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و قانون حمایت از محصولات ایرانی و قانون تولید رقابت پذیر، تکالیفی بحق و حرفه ای بر دوش صنعت بیمه گذارده شده ماموریت مشخصی برای بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه گذارده شده قانونا مکلف به اجرای این قوانین هستید.
بطور واضح همه کارشناسان بازار بیمه میدانند ، دانش طراحی محصولات مختص این برنامه ها در داخل شرکت های فعلی وجود ندارد. اساسا در دنیا نیز این امور به موسسات استارتاپی ریسک و بیمه سپرده میشوند . بعنوان یک ایرانی کارشناس بیمه پیشنهاد میکنم ،فروتنی و معرفت پیشه کنید و برای حمایت از اقتصاد ملی و اجرای قوانین جدید به یاری دولت و بخش های خصوصی و تعاونی بروید.

modir

Recent Posts

علت حادثه معدن زغال سنگ / سودآوری معادن زغال ایران بیشتر از استرالیا

حادثه معدن زغال سنگ در ایران به دلیل عدم سرمایه گذاری معدنکاران در ارتقای ایمنی…

5 ساعت ago

بازدهی نمادهای بورسی در مهر ۱۴۰۳

بررسی بازدهی نمادهای بورسی در مهر ۱۴۰۳ نشان میدهد که برخی نمادهای بانکی و برقی…

8 ساعت ago

سبد سرمایه گذاری در ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، روند صعودی بورس در چند وقت اخیر باعث بازگشت سرمایه گذاران…

8 ساعت ago

حمله زمینی به لبنان جدی است؟

شانس پیروزی اسرائیل در حمله زمینی به لبنان و شکست دادن حزب الله در زمین،…

8 ساعت ago

جنگ هسته‌ای توسط روسیه اتفاق می فتد؟

جنگ هسته‌ای یکی از بزرگترین تهدیدهای جهان در مقطع کنونی محسوب می شود که احتمالا…

10 ساعت ago

چرا قیمت دلار به سیگنال‌ها بی‌تفاوت است؟

قیمت دلار به تنش‌ها بی‌تفاوت شده اما اگر کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها حل شود قیمت…

23 ساعت ago