آخرین اخبار

قیمت طلا افزایش می یابد ؟

به گزارش سرمایه فردا، رشد نقطه به نقطه قیمت نفت برنت و سکه امامی در بُعد ماهانه را از ابتدای دهه‌ی نود ارتباط دوجانبه ای را نشان می دهد. کاهش قیمت نفت، از کانال محدودیت درآمد ارزی و متعاقباً رشد نرخ ارز، افزایش قابل توجه در قیمت سکه طلا را به دنبال داشته است. به همین دلیل در مقطع کنونی که نفت روندی نزولی دارد ای تئوری را که قیمت طلا افزایش می یابد. را تقویت کرده است.
با توجه به چشم‌انداز کاهشی نفت در شرایط فعلی اقتصاد جهانی، کسری هزار همتی بودجه در میانه سال جاری، گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت حامل‌های انرژی بویژه بنزین، ریسک انتخابات آمریکا و ریسک‌ها و چالش‌های متعدد دیگر، احتمالا به سناریو قیمت طلا افزایش می یابد را تقویت می کند. اما اینکه چه زمانی رشد قیمت طلا محقق می شود چندان قابل پیش بینی نیست. هرچند برخی تحلیلگران معتقدند که قبل از انتخابات امریکا قیمت طلا افزایش می یابد.

در چه شرایطی قیمت طلا افزایش می یابد ؟

از طرف دیگر در ماههای اخیر موضوع افت قیمت رمزارزها مطرحشده است. حتی گفته می شود که قیمت بیت کوین تا محدوده ۴۰ هزار دلار نیز افت می کند. این موضوع جریان پول از بازار رمزارزها را به سمت سایربازارها از جمله طلا سووق می دهد. عاملی که بار تقویت کننده دیگاه قیمت طلا افزایش می یابد خواهد بود.
البته در آن سوی تحلیلهابرخ معتقدند که با توجه به اینکه اونس طلا چندین بار در محدوده ۲۵۰۰ دلار به سمت پایین افت کرده است پس نمی تواند مقاومت را بشکند. بنابراین یک روند اصلاحی تا سطح ۲۲۰۰ دلار را خواهیم داشت و بعد از یک استراحت چند ماه بار دیگر به سمت مقاومت حرکت خواهد کرد.
همچنین نباید فراموش کرد که بازار طلا بر تورم و سرمایه گذاری موثر است. بسیاری از دولت ها تمایل دارند پول را به سمت های مولد سوق دهند تا اینکه آن را در بازار طلا ذخیره کنند.

نشانه های کاهش قیمت نفت تقریبا مشخص شده است. برای نمونه کاهش ارزش شرکت نفتی نایرا ناشی از سال‌ها سوءمدیریت اقتصادی، فساد گسترده و سیاست‌های نادرست ارزی در نیجریه آغاز شده است. با وجود اینکه این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقاست، کمبود ارزهای خارجی و سطح بالای بدهی‌های دولت، این کشور را تحت فشار قرار داده است.
رئیس‌جمهور بولا تینوبو پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۲۳، محدودیت‌های ارزی را کاهش داد و اصلاحات اقتصادی از جمله افزایش نرخ بهره و کاهش یارانه‌های سوخت را آغاز کرد. این اقدامات با هدف جذب سرمایه خارجی و تقویت اقتصاد انجام شد، اما در کوتاه‌مدت با افت بیش از ۷۰ درصدی ارزش نایرا از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، رشد شدید نرخ تورم و بحران هزینه‌های زندگی را به همراه داشته است. در حالی که صندوق بین‌المللی پول (IMF) از این اصلاحات حمایت کرده، همچنان تورم و نارضایتی‌های مردمی بالا بوده و چشم‌انداز بهبود اقتصاد در میان‌مدت وابسته به تثبیت سیاست‌های جدید و برقراری آرامش اجتماعی است.

modir

Recent Posts

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

5 ساعت ago

تاثیر تحریم‌ها بر معاملات مالی

تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران تأثیرات قابل‌توجهی بر استفاده از اعتبارات اسنادی (LCs) در تجارت بین‌المللی…

5 ساعت ago

ریشه فساد سیستمی در ایران

فساد سیستمی در ایران تحت تاثیر نهادهای ضعیف نظارتی، کمبود شفافیت، تأثیر نخبگان قدرتمند و…

5 ساعت ago

چرا معاملات با ارزش واقعی سهام نیست؟

ارزش واقعی سهام در حال حاضر باید بر مبنای ارزش دارایی نمادها باشد. به همین…

7 ساعت ago

تهدیدهای انفجار پیجرها در عصر جدید

ابزارهایی بسیار پیچیده‌تر مانند موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنیم که توسط خرابکاران، می‌تواند نتایجی بسیار مخرب‌تر…

11 ساعت ago

حاشیه‌های صندوق بازنشستگی بانک ها

تکلیف یک میلیون دلار از صندوق بازنشستگی بانک ها مشخص نیست و در بودجه سالانه…

12 ساعت ago