به گزارش سرمایه فردا، نمایش سیتروئن C3-XR، قرار بود ۷ سال پیش در مجموعه تولیدی کاشان تولید شود. اکنون پس از گذشت چند سال، سایپا با نمایش مجدد سیتروئن C3-XR، احتمال از سرگیری تولید این خودرو را مطرح کرده است. با توجه به اینکه قیمت سیتروئن C3-XR مدل ۹۷ و ۹۸ حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

درحالی که این خودرو نسخه‌ای از C3 است که پیش‌تر در چین عرضه می‌شد. با پیشرانه ME16 یا همان TU5 پلاس ۱۰۸ تا ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد. ۱۴۴ تا ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور این خودرو است.  قدرت را به چرخ‌های جلو از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه یا ۶ سرعته AT انتقال می‌دهد.

مقایسه قیمت سیتروئن C3-XR با خودروهای چینی

این خودرو امکاناتی نظیر فرمان برقی، کنترل پایداری، سنسور و دوربین دنده عقب، صفحه نمایش ۹ اینچ، و … دارد. این امکانات همه خودروهای چینی وارداتی به بازار ایران نیز دارند. بر این اساس قیمت سیتروئن C3-XR در مقایسه با خودروهای چینی مانند آریزو ۶ و کی ام سی ۷ باید رقابت کند. خودرو سیتروئن C3-XR از نظر مشتریان باید کیفیت بالاتر نسبت به مدل‌های چیتی باشد.

پس از امضای برجام، شرکت‌های فرانسوی برای افزایش سهم خود در بازار ایران اقدام کردند. در این راستا، پژو ۲۰۰۸ برای ایران خودرو و سیتروئن C3 برای سایپا به عنوان اولین محصولات پسابرجامی معرفی شدند. همچنین، پژو ۳۰۱ و سیتروئن C3-XR نیز در نمایشگاه‌های خودرو حضور یافتند. با این حال، خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها منجر به توقف این پروژه‌ها شد.

در حال حاضر مونتاژ خودروهای چینی برای شرکتهای ایرانی بسیار به صرفه تراست. چرا مبادلات مالی بین ایران و چین راحتتر انجام میشود. از طرف دیگر خودروسازان ایرانی راحتتر می‌توانند به خودروهای چینی خدمات پس از فروش بدهند. اما به طور قطع تقاضا برای سیتروئن قابل مقایسه با خودروهای چینی نخواهد بود.

modir

Recent Posts

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

5 ساعت ago

تاثیر تحریم‌ها بر معاملات مالی

تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران تأثیرات قابل‌توجهی بر استفاده از اعتبارات اسنادی (LCs) در تجارت بین‌المللی…

5 ساعت ago

ریشه فساد سیستمی در ایران

فساد سیستمی در ایران تحت تاثیر نهادهای ضعیف نظارتی، کمبود شفافیت، تأثیر نخبگان قدرتمند و…

6 ساعت ago

چرا معاملات با ارزش واقعی سهام نیست؟

ارزش واقعی سهام در حال حاضر باید بر مبنای ارزش دارایی نمادها باشد. به همین…

8 ساعت ago

تهدیدهای انفجار پیجرها در عصر جدید

ابزارهایی بسیار پیچیده‌تر مانند موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنیم که توسط خرابکاران، می‌تواند نتایجی بسیار مخرب‌تر…

12 ساعت ago

حاشیه‌های صندوق بازنشستگی بانک ها

تکلیف یک میلیون دلار از صندوق بازنشستگی بانک ها مشخص نیست و در بودجه سالانه…

13 ساعت ago