آخرین اخبار

قیمت انس طلا کاهش می یابد؟

به گزارش سرمایه فردا، قیمت انس طلا باز هم در سقف معامله می شود. موسسه PWC یکی از چهار موسسه حسابرسی بزرگ دنیا، به دلیل تایید اطلاعات دروغ در مورد درآمد شرکت اورگرند (شرکت فعال در بخش مسکن چین که ورشکست شد) به مدت ۶ ماه تعلیق فعالیت شد.
هفته با اعلام تورم تولیدکننده ضعیف چین شروع شد و روز چهارشنبه تورم سالانه مصرف‌کننده ایالات متحده نیز مطابق پیش‌بینی‌ها و ۲.۵ درصد گزارش شد. اگر چه تورم ماهانه تولیدکننده ۰.۱ درصد بالاتر از پیش‌بینی‌‌ها بود اما تضعیف دلار و بازده کم اوراق قرضه گمانه‌ها را عامل کاهش نرخ بهره بود. خطر رکود در دو اقتصاد بزرگ جهان در حال حاضر مهم‌ترین عامل موثر بر تقاضای طلاست. پس از اعلام آمار تورم در آمریکا ابتدا عکس العمل ها به آن منفی بود چرا که احتمال می دادند کاهش ۲۵ صدمی درصدی باشد اما بعد از آن بسناریو سرمایه گذاارن تغییر کرد.

تحلیلگران بانک آمریکا افزایش احتمالی قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنند و تخمین‌ها به ۳۰۰۰ دلار در هر اونس در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده خواهد رسید. با این حال، آنها اذعان می کنند که جریان های فعلی بازار لزوماً از این قیمت پشتیبانی نمی کند. رسیدن به ۳۰۰۰ دلار به افزایش تقاضای غیرتجاری بستگی دارد. آنها بر این باورند که کاهش نرخ بهره فدرال رزرو می تواند منجر به این امر و ورود ETFهای طلا با پشتوانه فیزیکی و حجم معاملات بالاتر شود.

چرا رشد قیمت انس طلا ادامه دار نمی شود؟

وقتی فدرال نرخ بهره رو کم کرد، بازده اوراق قرضه در کل دنیا پایین آمد. کاهش نرخ بهره باعث می‌شود ارزش ارز پایین بیاید و نرخ‌های ارز تحت فشار قرار بگیرند. چون بازدهی داخلی کم می‌شود، سرمایه‌ها به سمت سهام آمریکا حرکت می‌کنند.
کاهش نرخ بهره هزینه‌های وام‌گیری را کم می‌کند و باعث تحریک اقتصادی می‌شود. همچنین افزایش عرضه پول به خاطر کاهش نرخ بهره می‌تواند فشارهای تورمی ایجاد کند. نرخ بهره می‌تواند روی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و انتظاراتشان تأثیر بذارد. مجموع این عوامل باعث رشد قیمت انس طلا شد.
اما برخی تحلیلگران چشم انداز مثبتی را برای اقتصاد مولد ترسیم کرده اند که می تواند سرمایه ها را جذب کند. همچنین افزایش قیمت کامودیتی ها در چند وقت اخیر تاییدی بر این موضوع است کهرکود اقتصادی چین چندان عمیق نیست و بار دیگر به سمت رونق حرکت خواهد کرد.
هم اکنون در بورس ایران ۱۳ صندوق طلا با نمادهای «طلا»، «زر»، «عیار»، «گوهر»، «کهربا»، «مثقال»، «زرفام»، «نفیس»، «گنج»، «ناب»، «تابش»، «جواهر» و «آلتون» تو بورس کالای ایران فعال هستند و همه می توانند دقیقا مثل سهام، واحدهای این صندوق ها رو خرید و فروش کنند.

خرید کدام صندوق طلا ریسک کمتری دارد


سکه طلا به دلیل دسترسی عمومی در شرایط هیجان تورمی یا هیجان سیاسی (مانند درگیری نظامی) رشد بیشتری می کند. در حال حاضر ۷۰ درصد دارایی های صندوق زر در سکه است و مناسب شرایط هیجانی است. شمش طلا اما حباب نمی گیرد و در اثر رشد انس یا رشد ملایم دلار، قیمتش بالا می رود. برای پاسخ به این سوال که خرید کدام صندوق طلا ریسک کمتری دارد می توان گفت هم زمان به دلیل نبود هیجان حباب سکه کم نیز می شود. پس صندوق هایی که شمش بیشتری دارند برای شرایط غیرهیجانی خوب هستند.
با توجه به این نکات بنظر میرسد در شرایط فعلی که بازارها در حال خروج از رکود هستند و از طرفی ریسک های سیاسی در منطقه همچنان پابرجا هستند ، صندوق هایی که ترکیب مناسبی از شمش و سکه را در پورتفو خود داشته باشند مانند : طلا ، عیار ، مثقال ، کهربا و نفیس است.
پس از فروکش کردن تقاضا هیجانی شکل گرفته از اواسط ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ برای انواع طلا . حباب این دارایی ها به عنوان شاخص اصلی سنجش هیجانات بازار ، رفته رفته شروع به کاهش کرد . از ابتدا سال تا به امروز انواع سکه طلا به صورت میانگین ۳۳ درصد از حباب خود را تخلیه کرده اند .در این بین دارایی هایی مانند نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۴۴ درصد و ۳۳ درصد از حباب خود را اصلاح کرده اند. اگر دوباره هیجان به قیمت انس طلا برگردد، نیم سکه و ربع سکه بیشترین پتانسیل رشد حبابی را دارند.

modir

Recent Posts

خرید آیفون ۱۳ کاهش یافت

رونمایی از مدل های جدید آیفون و خارج شدن برخی از مدل ها از چرخه…

5 ساعت ago

نسبت اعطای تسهیلات به سپرده

بانک مرکزی توصیه کرده که حدود اختیارات شعب استانی در زمینه اعطای تسهیلات متناسب با…

5 ساعت ago

افزایش مصرف بنزین ایران

سالیانه ۱٫۵ میلیون خودروی پرمصرف به ناوگان حمل و نقل اضافه می شود که افزایش…

6 ساعت ago

پوتینیسم و فروپاشی نظام کمونیستی

به گزارش سرمایه فردا، فروپاشی نظام کمونیستی و گسستگی جمهوری‌های متحده شورایی، روابط بین‌الملل را…

6 ساعت ago

تارگت اونس طلا چند است؟

تارگت اونس طلا در مقطع کنونی ۳ هزار دلار اعلام شده‌است. اما با توجه به…

8 ساعت ago

اعتراضات جامعه به اتباع باید جدی گرفته شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اعتراضات جامعه به اتباع گفت: افزایش آمار مشکلات اجتماعی در…

11 ساعت ago