آخرین اخبار

قیمت آپارتمان در تهران

به گزارش سرمایه فردا، قیمت تمام‌شده و فاکتور زمین، در سال جاری، رکود بسیار سنگین و بحران‌ساز در حوزه فروش و ساخت آپارتمان در تهران را شکل داده است. درواقع واحدهای ساخته‌شده با قیمت های فعلی در بازار معاملات خریدار ندارد. به همین دلیل قیمت آپارتمان در تهران کاملا سلیقه ای قیمت گذاری می شود. در این بین افراد خوش شانس می توانند بگردند تا قیمت آپارتمان در تهران را با نرخ مناسب پیدا کنند. البته اگر پیدا کنند. اما در همین گشتن به قیمت های نجومی برمی خورند که فاز از سرشان می پرد.
تنها حدود ۵ درصد از جامعه تقاضای مسکن در تهران، قدرت خرید دارند که آنها هم در مناطق ۱ تا ۳ هستند و وزنی در معادله بازار مسکن ندارند. چراکه قیمت آپارتمان در تهران با قیمت های منهتن آمریکا برابری می کند. اخیرا یک آپارتمان با قدمت ۳۰ ساله در نیاوران با قیمت متری ۵۰۰ میلیون تومانقیمت گذاری شده بود. در حالی که قیمت آپارتمان در تهران متری میانگین ۸۰ میلیون تومان است.
حالا در تمام دنیا بازار مسکن راکد است و چنین تورم هایی را تجربه نکرده اند. به گزارش بلومبرگ، قیمت مسکن در چین با سرعتی بی‌سابقه از سال ۲۰۱۴ تاکنون کاهش یافته است، که نشان از کاهش اعتماد عمومی و احتمال افت تقاضای مسکن دارد. کاهش مداوم نرخ بهره توسط بانک مرکزی چین نیز تاکنون موفق به تحریک تقاضا نشده و نگرانی‌ها را درباره احتمال رکود طولانی‌مدت افزایش داده است.

چرا قیمت آپارتمان در تهران با آمریکا برابر است؟

تیراژ آپارتمان‌سازی طی ۵ ماه اول امسال مانند ۵ سال گذشته سقوط کرد و دست‌کم برای سال سوم به نصف «حداقل عرضه مورد نیاز برای تعادل بازار مسکن» تهران رسید. همین اتفاق باعث شده تا قیمت آپارتمان در تهران با بزرگترین شهرهای دنیا برابری کند. هرچند در آمریکا نیز رکود مسکن را داریم، اما به وضعیت اینجا گرفتار نشده است.
اوائل دهه ۹۰ ماهانه بالای ۱۰ هزار واحد مسکونی جدید به موجودی مسکن شهر عرضه می‌شد اما هم‌اکنون، میانگین ماهانه ساخت به زیر ۴ هزار واحد رسیده است.
تمدید رکود تولید مسکن فقط به تهران محدود نیست؛ گزارش نظرسنجی از شرکت‌های ساختمانی در سطح کشور –شامخ- نشان می‌دهد، طی ۵ ماه اول امسال، نبض سرمایه‌گذاری در این بخش، «زیر سطح نرمال» بوده است.
سازنده‌ها مشکل «قیمت تمام‌شده بالا» و «قدرت خرید پایین خریدار» را دارند که تقابل این دو، توجیه اقتصادی برای شروع سرمایه‌گذاری را غیرممکن کرده است.
در بازار ساخت و ساز، عرضه از سمت مالکان املاک کلنگی نیز کاهش پیدا کرده است.
این موضوع عمدتاً به «روند تورم ساخت» و «پیش‌بینی‌پذیر نبودن قیمت ساخت در طول پروژه» و در نهایت، «ریسک‌‌ بالای مشارکت در ساخت» مربوط می‌شود.
آلارم بازار ساخت ۱۴۰۳ برای سیاست‌گذار اقتصادی است، چون خشکی سرچشمه بازار مسکن –تولید- شرایط احیای رونق مسکن را سخت‌تر می‌کند.

modir

Recent Posts

پرداخت تسهیلات ازدواج زیر ذربین

نه تنها در تسهیلات بخش صنعت کم کاری شده حتی در پرداخت تسهیلات ازدواج نیز…

5 ساعت ago

پیش بینی اقتصاد جهانی در ۲۰۲۵

پیش بینی اقتصاد جهانی در ۲۰۲۵ به وضعیت اقتصاد چین و آمریکا گره خورده است.…

6 ساعت ago

قیمت دلار در فردوسی

قیمت دلار در فردوسی با اندکی رشد به ۵۹ هزارو ۸۰۰ تومان رسید. یکی از…

6 ساعت ago

سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس

سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس از نگاه سرمایه گذاران در مقطع کنونی خرید سهام…

7 ساعت ago

قیمت خودروی داخلی

سیگنال های شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان افزایش قیمت خودروی داخلی…

7 ساعت ago

پیش بینی بازار بیت‌کوین

بازار بیت‌کوین در ماه های اخیر در روند نزولی بود، اما با تغییر نرخ بهره…

7 ساعت ago