در اندیشهی بسیاری از فیلسوفان اخلاق و نظریهپردازان حقوق، اعتبار گزارههای اخلاقی نه از رأی اکثریت، بلکه از عقلانیت، وجدان فردی یا شهود اخلاقی نشأت میگیرد. با این حال، همین متفکران در تناقضی آشکار، مشروعیت قانونگذاری را به روند دموکراتیک و رأی اکثریت گره میزنند. اما اگر اخلاق، بهعنوان نرمترین و کمهزینهترین شکل الزام، از ارادهی جمعی مشروعیت نمیگیرد، چگونه قانون، که سختترین و قهریترین ابزار الزام اجتماعی است، میتواند بر همان مبنا موجه باشد؟
برای فهم این تناقض، میتوان سه تفاوت بنیادین میان اخلاق و قانون را بررسی کرد:
تجربههای تاریخی نیز گواهی بر آسیبپذیری قانونگذاری دموکراتیکاند. «قوانین نورنبرگ» در آلمان نازی و «قوانین جیم کرو» در ایالات متحده، هر دو با حمایت اکثریت تصویب شدند و حقوق اقلیتها را پایمال کردند. این نمونهها نشان میدهند که رأی اکثریت، بهتنهایی، نمیتواند ضامن عدالت باشد.
پاسخ رایج طرفداران دموکراسی آن است که این نظام، حافظ حقوق اقلیتهاست. اما اگر شناسایی این حقوق نیز از دل رأی اکثریت بیرون میآید، مشروعیت آن همواره موقتی و مشروط خواهد بود. مگر آنکه این حقوق بر پایهی منابعی فراتر از عدد—مانند حقوق طبیعی، کرامت انسانی یا سنتهای حقوقی پیشینی—استوار باشند. در این صورت، باید پرسید چرا همین منابع در سایر حوزههای قانونگذاری نادیده گرفته میشوند؟
حتی اگر اقلیت امروز، به اکثریت فردا بدل شود، مشروعیت حقوقش همچنان بر عدد استوار خواهد بود، نه بر اصولی پایدار. بنابراین، خطر قربانی شدن اقلیتهای جدید همواره باقی است.
این نقد، نه دفاع از اقتدارگرایی است و نه نفی مشارکت مردمی؛ بلکه دعوتی است به بازاندیشی در بنیانهای مشروعیت قانون. اگر اخلاق از رأی اکثریت مشروعیت نمیگیرد، قانون نیز باید از منابعی عمیقتر و پایدارتر—نظیر عقلانیت عملی، سنتهای حقوقی تاریخی یا فرآیندهای عرفی و خودجوش اجتماعی—نشأت گیرد.
بررسیها نشان میدهد کسری امسال بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ همت و معادل حدود ۱۰ درصد…
بازار جهانی فولاد در روزهای پایانی سال ۲۰۲۵ با معاملات متنوع اما تغییرات محدود همراه…
شش سال پس از سقوط مرگبار جوانی ۳۲ ساله از بالکن خانهای در تهران، هنوز…
حادثه مهیب بندر شهید رجایی در اردیبهشت امسال، نهتنها جان ۵۸ نفر را گرفت، بلکه…
گفتوگوی تازه با مائده طهماسبی، تصویری متفاوت از یک زوج هنرمند ارائه میدهد؛ روایتی که…
در میان تولیدات پرشمار شبکه نمایش خانگی، «وحشی» همچنان اثری است که میتواند مخاطب را…