آخرین اخبار

عدم استقبال از تولید به دلایل مختلفی بستگی دارد

به گزارش سرمایه فردا، بحث و بررسی مباحث کار و کارآفرینی همچون سایر امور کار و زندگی نیاز به نگرش واقع گرایانه و کارشناسانه دارد . مطالعه گران ریسک وفق اصول علمی خاص این حرفه ملزمند بدور از تخیل گرایی و ایده آلیسم با رویکرد مکاتب مدیریت سیستمی و استراتژیک و در نظر گرفتن ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشور به طرح موضوع بپردازند . پتانسیل های مورد توجه عبارتند از ؛ طرح ملی آمایش سرزمین ، امکانات زیر ساخت ، منابع مادی و انسانی ، تامین سرمایه ، قوانین و مقررات ، توجه مستمر به سیاست های اقتصادی دولت ، قوانین برنامه های بودجه سالانه و پنج ساله توسعه و استعداد ها و پتانسیل های دستگاههای دولتی ، مردم نهاد و بخش های خصوصی و تعاونی و انجمن های مردم نهاد متولی ترویج کارآفرینی می باشند . تشویق جوانان به تاسیس شرکت ها و موسسات تولیدی و خدماتی نوین و دانش محور از تکالیف آنهاست.

✅ امروزه بنا به دلایل گوناگون کارآفرینی مولد بسیار سخت شده ،عامه مردم و جوانان از ورود به صحنه فعالیت در مشاغل تولیدی در هر شاخه در سالهای اخیر اجتناب می کنند . این عدم استقبال از تولید به دلایل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آن ها قطع ارتباط بین استارتاپ ها و منتورها با جوانان و شهروندان مستعد کارآفرینی در شهرها و روستاهاست ‌. دقیق تر اینکه برای شکل گیری مشاغل جدید و باز سازی مشاغل فعال نیاز به آموزش – پژوهش ، سرمایه گذاری – تامین خدمات مشاوره – طراحی بازاریابی و اجرای برنامه های فروش و توزیع مناسب دارد . بدون کمترین تردیدی شاغلین و کارآفرینان واحدهای مشاغل خانگی و تعاونی ها کوچک و شرکت های کوچک و متوسط خصوصی نیاز به ایجاد شبکه ارتباطی چند سویه و دانش محور دارند . بارها از سوی صاحب نظران و اساتید اقتصاد شنیده ایم که :عامل از هم پاشیدگی اقتصاد روستاها و جوامع محلی به دلیل اجرای ناقص اصلاحات ارضی و اضمحلال بدون جایگزین مدیریت سنتی اقتصاد روستاها می باشد . ! این بحث طولانی قریب پنجاه سال مطرح و در باره آن گفتگو ها شده و همچنان این واکاوی ادامه خواهد داشت .لیکن به دلیل صرفه جویی در زمان و پرداختن به مبحث اصلی و معضلات کنونی اکوسیستم کسب و کار ملی لازمست میانبری به موضوعات امروزی بزنیم .

✅ اکوسیستم محیط کسب و کار ایران ،برای بازسازی و نوسازی نیاز به حمایت قاطع دولت ، مجلس و نهادهای رسمی و مردم سالار دارد . به ترتیب بطور اجمال،به سازمانها و دستگاههای متولی و یاریگر کارآفرینی در ایران اشاره و در مورد هر یک به تشریح قوانین ذیربط ، کارکردها و مالا پتانسیل ها و نقش آنها در اکوسیستم فضای کسب و کار پرداخته خواهد شد .

✅ وزارتخانه های دولتی و مجلس و اعضا اتاق های بازرگانی و اتحادیه های صنوف ، اعضا بخش خصوصی و تعاونی ، قوه محترم قضاییه و زیر مجموعه های آن ، رسانه های جمعی بخصوص رادیو و تلویزیون ،  دانشگاههای کارآفرینی و سازمان فنی و حرفه ای کشور و مجموعه های زیر شاخه وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی ، تعاون و امور اجتماعی ، کشور ، صمت ، جهاد کشاورزی ، درمان و بهداشت ، مسکن و راه وترابری ، صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری و بانک مرکزی و بیمه مرکزی ایران از جمله اصلی ترین دستگاه هایی هستند که متولی اعطا مجوزها ، حمایت ها و نظارت ها بر اکوسیستم کسب و کار کشور هستند . حمایت قاطع آنان برای شکل گیری دانه ها و خوشه های کارآفرینی از تکالیف ذاتی آنان است .

✅ استارتاپ های اشتغال آفرینی و کارآفرینان در همه بخش ها و رشته های شغلی به حمایت و پشتیبانی قاطع این دستگاهها و سازمانها نیاز دارند .

تردیدی نیست ، هنگامی که کارشناسان مطالعه گر ریسک ها در باره ضرورت ترویج فرهنگ کار مولد و کارآفرینی به طرح موضوع می پردازند، منظورشان انجام تبلیغات سطحی و تشویقات صوری ، کوتاه مدت ، تاکتیکی و بی هدف نیست . ! زیرا امروزه بنا به وجود پشتوانه عظیم دانش و تجربیات اعضا اتاق های بازرگانی و اتحادیه های صنوف کشورمان ، بازاریان ، تجار ، صنعتگران ، تولید کنندگان کارگاهی ،صاحبان مشاغل صنفی ، فعالین مجرب بخش های صنعتی و  کشاورزی و دامپروری و انواع خدمات ،حضور سازمانهای آموزشی مجرب ، حضور اساتید مسلط دانشگاه ها در تمامی رشته ها و حضور استاد مربیان سازمان فنی و حرفه ای بهمراه برخورداری از سطح تحصیلات عالی متخصصان ایرانی و وجود هزاران هزار کارشناس مبرز دستگاههای دولتی و بخش های خصوصی و تعاونی و بطور کلی دانش انباشته هموطنان خردمند که از پشتوانه حمایتی قوانین و مقررات مکفی و ساختارهای منظم سازمانها در کشور و زیر ساخت های مناسب بهره مندند ،ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی دارای مفهومی گسترده و وسیع می باشد که از نقطه صفر ایده یابی محصول و تاسیس بنگاههای میکرو دانه تا دانه ها و خوشه های شغلی در شهرستانها – استانها – سطح ملی تا مسائل مربوط به بخش های #نرم افزاری و #سخت افزاری اکوسیستم کسب و کار را در برمیگیرد . کارشناسان مطالعه گر ریسک کارآفرینی همچون کارشناسان علم بازاریابی وقتی از [ ترویج فرهنگ کار مولد و کارآفرینی در جامعه سخن می گویند ؛ منظورشان بررسی و پیاده سازی مجموعه موضوعات بنیادین و بهم پیوسته که حیطه وسیعی شامل ؛ ۱- پیاده سازی شش گام اصلی مدیریت سازمانی ؛ برنامه ریزی – سازماندهی – تامین منابع انسانی – هدایت – هماهنگی – کنترل و نیز  ؛ ۲ – بررسی فرآیندهای بازاریایی در هر خوشه اقتصادی مستقل ،شامل :  نوع محصولات تولیدی – قیمت گذاری – توزیع – تبلیغات – مشتریان – رشد و یادگیری شاغلین – فرآیندهای داخلی انجام کار در هر بنگاه اقتصادی مد نظرشان است ‌] . لذا وقتی مطالعه گر ریسک از ترویج فرهنگ کار مولد و کارآفرینی می گوید در واقع از مهندسی طراحی سیستم + نظام ملی نوآوری بصورت پروسه پیوستار طرح موضوع می کند  …

حمیدرضا حاجی اشرفی کارشناس مطالعات ریسک و بیمه

modir

Recent Posts

پرونده خودرویی آذیکو

به گزارش سرمایه فردا، ‍۶ سال از پرونده خودرویی آذیکو  در دادگاه گذشت ولی حواله…

12 ساعت ago

بررسی بازدهی بازارهای مالی ۱۴۰۳

یکی از راهکارهای مهار تورم، کنترل بازدهی بازارهای مالی تحت تاثیر سیاست بانک‌های مرکزی است.در…

13 ساعت ago

صلح و آزادی را از کودکی باید آموخت!

با اعتقاد بر این اصل که صلح و آزادی آموختنی است. پس آن را باید…

13 ساعت ago

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۴

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۴ بین ۴۰۰ تا ۵۳۶ کیلومتر سرعت دارند. حدود ۹…

14 ساعت ago

قیمت گوشت مهر ۱۴۰۳ چند می شود؟

افزایش ذبح دام به دلیل کاهش تولید و گرانی قیمت ارز منجر شده بازار گوشت…

14 ساعت ago

یارانه هر مهاجر افغانی در ایران چقدر است

یارانه هر مهاجر افغانی در ایران که روی دست کشور می‌گذارد، نشان می‌دهد هرکدام از…

18 ساعت ago