انرژی

اقدام شرکت آب و فاضلاب برای مدیریت مصرفی

به گزارش سرمایه فردا، در حاشیه بیستمین نمایشگاه صنعت آب امروز – جمعه پنجم بهمن- دو تفاهم‌نامه در رابطه با مدیریت مصرف آب بین وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب مشهد امضا شد.

حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: مشهد ۳.۵ میلیون جمعیت ثابت دارد و سالانه ۳۰ میلیون زائر جذب می‌کنند که عمدتاً مربوط به فصلی است که آب بیشتری مصرف می‌شوند. با توجه به اینکه دشت‌های مشهد ممنوع یا ممنوع بحرانی هستند چراکه فرونشست زمین در این منطقه بالاست. دلیل آن این است که حدود ۸۰ درصد مصرف آب مشهد مربوط به آب‌های زیرزمینی است.

وی افزود: خشکسالی‌های پیاپی منجر شده که شرایط خاصی داشته باشد. از طرف دیگر تأمین آب کلانشهر به آب‌های سطحی وابسته شده‌است. چند تابستان گذشته تنش‌های آبی افزایش یافته برای رفع این مشکلات دو راهبرد مورد تاکید وزارت نیرو بود؛ نخست ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم. بر همین اساس هرجایی که امکان پذیر بود چاه‌های حفر شده به شبکه آب شرب متصل شد. دوم اینکه مدیریت مصرف آب با محوریت شهر مشهد اجرا شد. در این راستا با رویکردهای فرهنگی کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب در مشهد اتفاق افتاده است.

رویکرد شرکت آب و فاضلاب برای بهینه‌سازی مصرف

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در تابستان حدود ۶ درصد مصرف کاهش آب داشته‌ایم و طرح «مشهد حساس به آب» برنامه‌های مختلفی اجرا کرده است. در حال حاضر قرارداد فرهنگ‌سازی مصرف آب بین دانش‌آموزان هستیم. مشارکت در فرهنگ‌سازی با طریق معلمان است. در سال جاری قصد داریم از طریق طرح «سونرژی» ۱۰ هزار دبیر مشهدی و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز مستقیم و ۳۰۰ هزار دانش‌ آموز غیر مستقیم در طرح آموزش مدیریت مصرف آب مشارکت داشته باشیم.

غلامحسین مقیمی مدیرکل وزارت نیرو در این مراسم گفت: امروز با ابزارهای فرهنگی می‌توانیم مشکلات مربوط به آب را حل کنیم. در کشور میزان بارش و ورودی آب مشخص است و میزان مصرف نیز معین است. به همین دلیل با استفاده از توان از حداکثر ظرفیت بهره‌برداری شده‌است اما منابع آب محدودیت دارد و باید از ابزارهای فرهنگی در زمینه مدیریت آب استفاده کرد. بنابراین شرکت آب و فاضلاب کشور تلاش کند تا آموزش مدیریت مصرف آب در کل کشور اجرا شود تا تغییر رفتار در مصرف‌کنندگان به وجود بیاید.

وی افزود: مصرف کننده باید بداند چگونه مصرف را کاهش دهد این وظیفه ماست که راهکارهای لازم ارائه شود.

modir

Recent Posts

کسب لوح افتخار رضایتمندی مشتری توسط مجتمع رفاهی مارال ستاره

در نهمین دوره ارزیابی سراسری رضایتمندی مشتری، که با هدف تجلیل از مدیران برجسته و…

5 ساعت ago

افتخاری دیگر برای گاج؛ دریافت لوح رضایتمندی مشتری در نهمین اجلاس سراسری

در نهمین آیین تجلیل از «رضایتمندی مشتری» که با حضور مقامات عالی‌رتبه، مدیران صنایع برتر…

5 ساعت ago

بررسی قانون و جریمه سگ‌گردانی

قانون مستقل درباره سگ گردانی وجود ندارد اما در مواد مختلف به مسیولیتهای صاحبان سگ…

13 ساعت ago

خواسته خودروسازان از دولت

محدودیت‌های وارداتی باعث شده که خواسته خودروسازان داخلی بدون فشار رقابتی به‌جای تمرکز بر بهبود…

22 ساعت ago

شریان های قاچاق سوخت

قاچاقچیان سوخت با استفاده از خلأهای قانونی، سهمیه‌های تخصیص‌یافته را از مسیرهای رسمی خارج کرده…

22 ساعت ago

روایت بانکداران واقعی

بانکداری در ایران،با وجود چالش‌ ساختاری مسیر تحول را طی کرده و وارد عرصه رقابت…

23 ساعت ago