بانک و بیمه

پنجاه درصد بیمه کشور در اختیار چهار شرکت‌های بیمه

به گزارش سرمایه فردا، در سال‌های اخیر، صنعت بیمه در ایران شاهد تغییرات و تحولات بسیاری بوده است. بر اساس آمار جدید منتشر شده توسط بیمه مرکزی، تنها چهار شرکت بیمه از میان سی شرکت مجوزدار، ۵۰ درصد از حق بیمه‌های کشور را تولید کرده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده تمرکز بالا در بازار بیمه کشور است و سوالاتی را در مورد نقش و کارآیی شرکت‌های کوچک‌تر بیمه برمی‌انگیزد.

پنجاه درصد بیمه کشور در اختیار چهار شرکت‌های بیمه

آخرین آمار بیمه مرکزی نشان می‌دهد که چهار شرکت‌های بیمه ایران، دانا، دی و آسیا ۵۰ درصد از حق بیمه‌های کشور را در ۷ ماه نخست سال تولید کرده‌اند. این در حالی است که ۳۰ شرکت‌های بیمه مجوز فعالیت دارند.

به عنوان مثال، حق بیمه تولیدی توسط شرکت‌های بیمه آسماری، خاورمیانه، حکمت صبا، زندگی باران، پردیس و هوشمند فردا به یک درصد هم نمی‌رسد. این سوال مطرح است که فلسفه وجودی چنین شرکت‌های بیمه‌ای چیست؟

نسبت خسارت بیمه و تأثیر مدیریت در شرکت‌های بیمه

نسبت خسارت بیمه از تقسیم خسارت پرداخت شده به حق بیمه دریافتی در یک دوره خاص بدست می‌آید. هرچه این نسبت بیشتر باشد، نشان‌دهنده ضعف مدیریت در تسهیم ریسک و جذب حق بیمه بیشتر است. به عنوان مثال، نسبت خسارت بیمه زندگی باران از ۱۰۰ درصد فراتر رفته است، یعنی خسارت‌های پرداختی این شرکت از حق بیمه‌های جمع‌آوری شده بیشتر شده است.

لیست بدترین و بهترین شرکت‌های بیمه در سال ۱۴۰۳

در لیست بدترین شرکت‌های بیمه با بیشترین نسبت خسارت سال ۱۴۰۳، به ترتیب شرکت‌های بیمه زندگی باران، نوین، سینا و پارسیان قرار دارند. همچنین در لیست بهترین شرکت‌های بیمه با کمترین نسبت خسارت سال ۱۴۰۳، به ترتیب شرکت‌های بیمه ملت، تعاون، حافظ و پاسارگاد حضور دارند.

نتیجه‌گیری:بررسی نسبت خسارت بیمه‌های مختلف نشان می‌دهد که تفاوت‌های بزرگی در مدیریت ریسک و عملکرد مالی شرکت‌های بیمه وجود دارد. شرکت‌هایی با نسبت خسارت بالاتر، مانند بیمه زندگی باران، نشان‌دهنده ضعف در مدیریت و تسهیم ریسک هستند. در مقابل، شرکت‌هایی با نسبت خسارت کمتر، مانند بیمه ملت و تعاون، توانسته‌اند عملکرد بهتری از خود نشان دهند. این تحلیل می‌تواند به ما کمک کند تا دیدگاهی جامع‌تر از وضعیت فعلی بازار بیمه کشور داشته باشیم و تصمیمات بهتری در انتخاب شرکت بیمه مناسب بگیریم.

modir

Recent Posts

بررسی قانون و جریمه سگ‌گردانی

قانون مستقل درباره سگ گردانی وجود ندارد اما در مواد مختلف به مسیولیتهای صاحبان سگ…

10 ساعت ago

خواسته خودروسازان از دولت

محدودیت‌های وارداتی باعث شده که خواسته خودروسازان داخلی بدون فشار رقابتی به‌جای تمرکز بر بهبود…

20 ساعت ago

شریان های قاچاق سوخت

قاچاقچیان سوخت با استفاده از خلأهای قانونی، سهمیه‌های تخصیص‌یافته را از مسیرهای رسمی خارج کرده…

20 ساعت ago

روایت بانکداران واقعی

بانکداری در ایران،با وجود چالش‌ ساختاری مسیر تحول را طی کرده و وارد عرصه رقابت…

20 ساعت ago

روایتی از بانکداری خصوصی؛ طلوعی در افق توسعه

بانکداری خصوصی در ایران، با وجود چالش‌های ساختاری و فشارهای اقتصادی، مسیر خود را به…

1 روز ago

تحلیل روندهای اقتصادی ایران و مسیر پیش‌رو

با توجه به شرایط تورمی و رکود اقتصادی، ایران با چالش‌های بزرگی در حوزه‌ی توسعه‌ی…

1 روز ago