آخرین اخبار

دو سناریو متفاوت برای شاخص کل بورس و هموزن

وضعیت شاخص کل بورس به این دلیل است که بزرگان بازار نظیر وغدیر و فولاد و فملی و فارس و شبندر و تاپیکو به استراحت رسیدند. اما در طرف مقابل سهام ها و گروه های کوچکتر به رالی صعودی خود ادامه دادند. ارزش معاملات خرد مجددا بالای ۴ هزار میلیارد تومان قرار گرفته که با دامنه نوسان فعلی قابل قبول است.
مهم ترین ویژگی بازار در این روزها افزایش طراوت و پویایی معاملات است که امیدواری ها را دو چندان می‌کند. دلار نیمایی هم که دوران ماه عسل خود را میگذراند هم با رشد قیمتی مواجه بود خود را به مرز ۴۷ هزار تومان رسانده است. دلار در بازار آزاد نیز مجددا به زیر ۶۰ هزار تومان افت کرده و فعلا به حرکت رفت و برگشتی خود بین کانال ۵۰ هزار و ۶۰ هزار تومان ادامه می دهد.

دلیل تقاضا نمادهای شاخص کل بورس

پس از اظهارات جدید رئیس سازمان خصوصی مبنی بر واگذاری ایران خودرو و سایپا و همچنین اصلاح اساسنامه در وساپا که تعبیر تسهیل شرایط واگذاری سهام های زیرمجموعه را در بین اهالی بازار تقویت کرد. شاهد افزایش تقاضا برای نماد های وساپا و ورنا و خگستر بودیم به نحوی که در پیش گشایش این سه نماد دارای صف خرید سنگین بودند.
در ادامه بازار صف خرید خگستر عرضه شد و تا پایان بازار با چند بار حمله به صف خرید در آخر نتوانست با صف خرید به کار خود پایان دهد. اما دو نماد ورنا و وساپا بدون عرضه صف خرید به کار خود پایان دادند. باید کماکان منتظر ماند تا ببینیم آیا دولت پزشکیان می تواند تکلیف سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را بعد از سالها مشخص کند. این دو غول خودروسازی که این روزها اوضاع اسفناکی را پشت سر می گذراند با واگذاری واقعی به بخش خصوصی به روزهای طلایی خود بازگردند.

اقبال بازار به گروه های کوچک تر و شاخص هموزن

گروه بانک،خودرو،غذایی و زراعت و تا حدی سیمان از گروه های مورد توجه بازار این هفته بودند و اکثر سهم های این گروه ها دارای صف خرید بودند. در این بین گروه زراعت و دامپروری شرایط ویژه ای داشت و تقریبا تمام سهام های این صنعت با افزایش تقاضای مناسبی روبرو شدند. افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در سال زراعی جدید امیدواری های فعالان بازار برای سرایت این افزایش قیمت به سایر محصولات بخش کشاورزی را بیشتر کرده است. یکی از دلایل مهم تقاضای این گروه این مورد بوده است.
گروه بانکی با اخبار مثبت شدن تراز عملیاتی بانکهایی نظیر پارسیان و دی و افزایش سرمایه وبصادر روبرو است. در مجموع این گروه شرایط بنیادی بهتری را نسبت به گذشته طی می‌کنند به خصوص بانکهایی نظیر اقتصاد نوین و پست بانک. سه سرباز کماندار خودرویی یعنی وساپا و ورنا و خگستر حجم معاملات بهتری در شاخص کل بورس داشتند. بغیر از خگستر که معاملات متعادلی را داشت وساپا و ورنا صف خرید مستحکم و بدون عرضه ای داشتند.
حجت الله صیدی ریاست جدید در مصاحبه بعد از جلسه شورای عالی بورس به برنامه های خود و حمایت از بورس اشاراتی کرد که حاکی از واقع بینی و اشرافیت بر شرایط بازار سرمایه دارد. افزایش نقش بازار سرمایه به عنوان یک بازوی مهم در تامین مالی کشور در کنار بازار پول از مهم ترین رسالت های سازمان در دوره ی جدید خواهد بود. اما بازار سرمایه ایران و شاخص کل بورس در شرایطی بدحال است که بازارهای آسیایی نیز اوضاع خوبی ندارند.

بررسی دلایل سقوط بازار سهام چین

بازار سهام چین طی سه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده و ارزش کل بازار نیز بیش از ۶ تریلیون دلار کاهش یافته است.
چین که به دلیل بحران کرونا فشارهای اقتصادی زیادی را متحمل شده بود، پیش از بهبودی کامل بازار و اقتصاد، سیاست‌های بحث برانگیزی را پیش گرفت.
از جملهٔ‌ این سیاست‌ها، کمپین ضد فساد (anti-corruption) بود که شرکت‌های تکنولوژی موفق را هدف قرار می‌داد؛ این اقدام حکومت،‌ سرمایه‌گذاران زیادی را ترساند و باعث خروج پول از بازار شد. تنش های ژئوپلیتیکی و مشکلات بازار املاک،‌ از دیگر دلایل سقوط بازار سهام چین است.

بورس چین به این دلیل اهمیت دارد که خریدار اصلی کامودیتی های ایران است. بعد از کاهش نرخ فدرال رزرو قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی افت زیادی داشت. همین مسأله اقتصاد چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده کامودیتی ها را تحت تاثیر قرار داده است. از طرف دیگر ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان کامودیتی به چین است. این موضوع کلیت بازار سرمایه ایران به ویژه نمادهای اثرگذار بر شاخص کل بورس را دچار نوسان می کند.

modir

Recent Posts

پشت پرده حذف ارز ترجیحی

به گزارش سرمایه فردا، ماجرای حذف ارز ترجیحی و بیان دکتر خاندوزی وزیر اسبق اقتصاد…

5 ساعت ago

سرمایه گذاری در بیت کوین

شرکت سرمایه گذاری روچیلد، بلک راک و … نزدیک به صندوق بین المللی پول چندین…

7 ساعت ago

منطقه آزاد ماکو پل شرق و غرب می‌شود

پروژه ریلی چشمه ثریا به ترکیه معادلات کریوری دشمنان را برهم میزند. چراکه منطقه آزاد…

9 ساعت ago

خلاقیت در صنعت خودرو

فضای باز رقابتی در صنعت خودرو، علاوه بر خلاقیت در صنعت خودرو‌ آنها را برای…

12 ساعت ago

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

1 روز ago

اهمیت مشاوره در کسب و کار

مشاوره در کسب و کار جدید کمک می کند هیجان‌ و چالش‌ همزمان فرد را…

1 روز ago