ویژه

سیگنال نمادهای کوچک در بازار سهام فعال می شود؟

بازار؛ گروه بورس: هر زمان در بورس روند منفی شکل می‌گیرد، یکی از مهمترین دیدگاه معامله گران، پیداکردن نمادهای مقاوم در بازده منفی است. برخی سرمایه‌گذاران با یک استراتژی مشخص کار خودشان را جلو می برند و نمادهای پر پتانسیل را جایگزین نمادها زبان ده می کنند و چندان به احساسات بازار توجه نمی‌کنند. اما مگر می‌شود بازده نمادها، سبد و شاخص ها را باهم مقایسه نکرد.
در دو سه سال اخیر هر زمان بورس از رخوت بیرون آمده، در شروع حرکت‌ها و روندها توجه به نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بیشتر بوده و به قول معروف این نمادها برنده بودند. در ادامه اگر روندها قوی و ادامه دار شدند، سایر نمادها نیز بازده متناسب با خودشان را داده اند. در مقابل زمانی که بورس وارد روند نزولی شد نمادهای کوچک اصلاح بیشتری می کنند. البته در مقطع کنونی  شاخص هم وزن در محدوده حمایتی قرار دارد به همین دلیل پیش‌بینی می شود سیگنال نمادهای کوچک در بازار سهام فعال شود.

دلایل اصلاح سنگین نمادهای بزرگ

با توجه به اینکه هم زمان با عید نوروز شاهد بازده بهتر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بودیم. در زمان اصلاح هم این نمادها افت بیشتری خواهند داشت. دلیل اصلی این رفتار بازارگردانی این نمادها و همچنین مدیریت ریسک مدیران دارایی است.

اخیرا شاهد خرید نمادهای با سود تقسیمی بالا هستیم. در هفته ها و روزهای آتی جو خرید نمادهای تقسیم شود بالا بیشتر نیز خواهد شد. نکته تعجب برانگیز خرید سنتی نمادهای با تقسیم سود بالا بدون توجه به چشم انداز سودآوری است

در چند سال اخیر خصوصا بعد از ۹۹ که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها رشد قابل توجهی داشته، مدیران سرمایه‌گذاری ترجیح داده‌اند نمادهای بزرگ را بیشتر تحت مالکیت داشته باشند. چرا که در اصلاح‌ها کمتر افت می‌کنند و معمولا متولیان بازار سعی می‌کنند آنها را جمع و جور کنند. اما اگر فکر می‌کنید روند فعلی ادامه دار خواهد بود و نمادهای بزرگ منفی ۲ درصد و نمادهای کوچک صف فروش می مانند درست نیست. زیرا نمادهای کوچک و متوسط با پتانسیل رشد بالا در مقطع کنونی در بازار وجود دارد.

پر تنش منطقه عامل ریزش بورس


حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هرچند جو سیاسی و پر تنش منطقه باعث ریزش بورس شده است، گفت: اما باید توجه داشت که فصل مجامع در پیش است و بازهم شاهد خرید نمادهای با سود تقسیمی بالا آغاز می شود. در هفته ها و روزهای آتی جو خرید نمادهای تقسیم سود بالا بیشتر نیز خواهد شد. نکته تعجب برانگیز خرید سنتی نمادهای با تقسیم سود بالا بدون توجه به چشم انداز سودآوری است. یعنی علی رغم عدم رشد سود و نبود چشم انداز رشدی، بازهم به صورت سنتی برخی نمادهای با تقسیم سود بالا را می خرند و احتمالا بعد از مجمع متضرر شوند.
او افزود: هر چقدر نرخ دلار در بازار آزاد بالاتر می رود انگار تصمیم بانک مرکزی برای حفظ نرخ نیما در سطح پایین لجوجانه تر می‌شود، افزود: اختلاف نیما و آزاد به بالاترین سطح رسیده  که تا به حال سابقه نداشته است. در واقع رانتی که بانک مرکزی به واردکننده ها می‌دهد، در حال حاضر ۴ برابر درآمدهای نفتی دولت است یعنی ۲۴۰۰ همت در سال. بسیاری امیدوار هستند بانک مرکزی کمی از این لجبازی دست بردارد و اجازه افزایش نرخ نیما را بدهد.


او با تاکید بر اینکه در بورس کالا، کالاهایی که معمولا به تورم ارز واکنش سریعتر نشان می دهند در روزهای اخیر شاهد رقابت نصف و نیمه بودند. گفت:  رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور اما به قدری شدید است که این رقابت ها چندان چشم گیر نیست. پی وی سی، پلی پروپیلن، انواع ورق، کاتد مس و محصولات پتروشیمیایی از جمله کالاهایی هستند که در این مواقع سریعا مورد توجه خریداران کالایی قرار می گیرند. در این روزها با وجود رقابت نصف و نیمه اما وجود رکود اقتصادی به خوبی خودش را در قدرت و انگیزه ی خریداران نشان می دهد. اگر رشد دلار آزاد متوقف شود، احتمالا این رقابت ها دنباله دار نباشند.

منفی‌های بورس به دلیل دستکاری هسته مرکزی


البته در مورد منفی دیروز هم حرف و حدیث زیاد است برخی منفی دیروز را به واسطه سخنرانی‌های آتشینی می‌دانند که اخیرا انجام شد و دوباره جو سیاسی را تند و پرتنش کرده و برخی دیگر که بدبین‌تر هستند معتقدند منفی دیروز عادی نبود. به طور قطع  بحث سیاسی بعد از چند روز کمرنگ می‌شود. اما بحث های خوراکی و هزینه ای بودجه اثر سنگین در بازار خواهد داشت و هنوز  بازار چوب آن دوران تلخ را می‌خورد.  

علیرضا سادات معتقد است که بهای نفت در معاملات روز شنبه افزایش یافت، زیرا تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه همچنان نگرانی‌ها را برانگیخته است، اما با توجه به روند نزولی تقاضا و در حالی که بازار منتظر گزارش‌های ماهانه آژانس‌های نفتی است، افزایش قیمت‌ها محدود شد

چرا سرمایه گذاری در سهام چندان توجیهی ندارد

علیرضا سادات با اشاره به اینکه نرخ بهره‌ی بالا در ماه های پایانی سال باعث شده بود تا کسب و کارهای نرمال و سرمایه گذاری در سهام چندان توجیهی نداشته باشد. گفت: از سوی دیگر ترس از اتفاقات آتی و فشارهای مالیاتی باعث شده بسیاری از ریال فراری باشند. به همین دلیل شاهد یک موج آرام ولی مداوم خرید طلا هستیم. رشد انس جهانی نیز باعث توجه بیشتر به این فلز شده است. علی رغم پیش بینی استراحت در مسیر حرکت قیمت این فلز در هفته های آتی، به نظر می‌رسد بعد از این استراحت مجددا شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود.
سادات افزود: همچنین بهای نفت در معاملات روز شنبه افزایش یافت، زیرا تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه همچنان نگرانی‌ها را برانگیخته است، اما با توجه به روند نزولی تقاضا و در حالی که بازار منتظر گزارش‌های ماهانه آژانس‌های نفتی است، افزایش قیمت‌ها محدود شد.

سیگنال ارزی و سیگنال افزایش بهای جهانی


او با تاکید بر اینکه  در هر صورت هفته جاری بازار آغاز خوبی نداشت و نتوانست تا حدودی در نبود عرضه‌های جدی وضعیت چ جالبی را رقم بزند، افزود: البته نمی‌توان با یک روز این چنینی در مورد روندهای پیش رو صحبت کرد. اما به طور کلی این انگیزه و آمادگی در دل بازار وجود دارد که بتواند در فضای بهتری مسیر متفاوتی را پیش بگیرد.
به گزارش سرمایه فردا، در بازار جهانی محصولات پلیمری و شیمایی در مسیر رشد نرخ نوسان دارند. احتمال رشد قیمت‌های پایه در میان مدت با حمایت سیگنال ارزی و سیگنال افزایش بهای جهانی، متقاضیان را برای خرید پیش از موعد ترغیب می‌کند و نتیجه آن در رشد حجم معاملات در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مشهود است.

modir

Recent Posts

پرونده خودرویی آذیکو

به گزارش سرمایه فردا، ‍۶ سال از پرونده خودرویی آذیکو  در دادگاه گذشت ولی حواله…

4 ساعت ago

بررسی بازدهی بازارهای مالی ۱۴۰۳

یکی از راهکارهای مهار تورم، کنترل بازدهی بازارهای مالی تحت تاثیر سیاست بانک‌های مرکزی است.در…

5 ساعت ago

صلح و آزادی را از کودکی باید آموخت!

با اعتقاد بر این اصل که صلح و آزادی آموختنی است. پس آن را باید…

5 ساعت ago

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۴

سریع‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۴ بین ۴۰۰ تا ۵۳۶ کیلومتر سرعت دارند. حدود ۹…

6 ساعت ago

قیمت گوشت مهر ۱۴۰۳ چند می شود؟

افزایش ذبح دام به دلیل کاهش تولید و گرانی قیمت ارز منجر شده بازار گوشت…

6 ساعت ago

یارانه هر مهاجر افغانی در ایران چقدر است

یارانه هر مهاجر افغانی در ایران که روی دست کشور می‌گذارد، نشان می‌دهد هرکدام از…

10 ساعت ago