مسعود حسنلو در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: فعالیت ستاد توسعه فناوریهای نرم از دهه ۹۰ آغز شده است. سند راهبردی این ستاد در سال ۹۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در ۱۴۰۰ نیز از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.
به گفته وی، ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و در معاونت علمی برای هماهنگی با دستگاههای مرتبط با حوزه فرهنگی مستقر شده است.
وی افزود: اکنون کسب و کارهای فرهنگی و هویت ساز در حوزههایی مانند موسیقی، سینما، انیمیشن و بازی و سرگرمی و آموزش و یادگیری به کسب و کارهای پایدار تبدیل نشده است در حالی که یکی از ظرفیتهای کشور حوزههای فرهنگی است.
حسنلو درباره سند راهبردی این ستاد اظهار کرد: اکنون برای اجرای سند راهبردی که در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد، اقدامات متعددی اجرا شده که یکی از آنها مطالعه و بررسی شرایط آماری و تحقیقاتی در حوزه فرهنگی است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در زمینه آمارهای حوزه فرهنگی وضعیت خوبی نداریم از اینرو اقدام به اجرای مطالعات در زمینه بررسی وضعیت تاب آوری ملی در صنایع خلاق کردیم. اولویت سنجی در ۱۹ حوزه فرهنگی نیز از دیگر اقدامات این ستاد در حوزه فرهنگی و نرم است. پیش نویس مسیر اجرایی سازی ۶۰ اقدام راهبردی سند ستاد را نیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داده ایم.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم یادآور شد: نداشتن ضمانت اجرایی اسناد از مهمترین چالشهای کشور است.
وی عدم ضمانت اجرایی اسناد را از چالشهای کشور عنوان کرد و گفت: حوزه فرهنگی، بودجه مستقلی تعریف نشده است به گونهای که دستگاههای مرتبط با فرهنگی مانند میراث فرهنگی، وزارت علوم، صدا و سیما و جهاد دانشگاهی بودجه مستقلی در این حوزه ندارند و ما برای اجرای این سند نیاز به بودجه کافی داریم.
حسنلو بیان کرد: کل بودجه فرهنگی حوزههای نوزدهگانه فرهنگی در کشور ۱.۵ میلیارد دلار است در حالی است که در کشور آمریکا تنها برای بازیهای رایانهای ۷ تا ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری دولتی کرده است. علاوه بر آن، سهم سرمایه گذاری در صنعت اگر ا به ۵ باشد (یک واحد سرمایه گذاری، ۵ واحد بازگشت پول) در حوزه فرهنگی ۱ به ۱۰ و ۱ به ۲۰ است.
وی یادآورشد: اسناد مصوب پشتوانه اجرایی و مالی ندارند. تمرکز جدی ما بر اجرایی سازی سند راهبردی این ستاد است؛ زیرا معتقدیم آنچه موجب تحول میشود، تقویت اکوسیستم خلاق کشور است.
وی اظهار کرد: در سند راهبردی ستاد ۱۷ حوزه اولویتدار تعریف شده است و ما برای توسعه این حوزهها تلاش کردیم تا نخبگان را در صنایع خلاق شناسایی کنیم. تاکنون ۱۰۰ نفر نخبه در این حوزه متمرکز شده اند. ما با حضور نخبگان اقدام به احصا اولویتهای این حوزه کردیم.
حسنلو ادامه داد: در معاونت علمی دو نقش توسعه اکوسیستم خلاق با محوریت شرکتها و توسعه خانههای خلاق را در دستور کار قرار دادیم. شرکتهای خلاق شرکتهایی هستند که در فرآیند کسب و کار خود مزیت نوآوری ایجاد کرده اند.
حسنلو گفت: بیش از ۲۰۰۰ شرکت خلاق و ۱۰۷ خانه خلاق در سالهای اخیر ایجاد شده است این خانههای خلاق توانایی هدایت و رشد بازیگران صنایع خلاق را دارند. اکنون برای تقویت زیست بوم صنایع خلاق دبیرخانه صنایع خلاق شکل گرفته است تا خدمات متنوعی را به شرکتهای این حوزه ارائه دهد.
وی افزود: اکنون جمعیت نخبگانی خوبی در شرکتهای خلاق فعال شده اند، اکنون ۴۰۰ سرباز امری در شرکتهای خلاق گرفتیم که برای دو سال این افراد میتوانند در شرکت مشغول به فعالیت خواهند شد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی، به برنامههای آتی ستاد نرم اشاره کرد و در پایان گفت: یکی از نیازهای کشور ایجاد بازیگران موثر در حل مسایل اجتماعی است، اما ابزار اجتماعی حل مسائل اجتماعی را نداریم و ستاد تمرکز خود را بر بازیگران مستعد کرده است، زیرا این بازیگران میتوانند به بازیگران اصلی حل مسائل اجتماعی تبدیل شوند.
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…