آخرین اخبار

بررسی سرمایه گذاری در بازارهای مالی ایران و جهان

به گزارش سرمایه فردا، در همین دو روز اخیر قیمت نفت ۵ درصد افزایش داشته است. هرچند بعید به نظر می رسد که رژیم اسرائیل دست به حمله علیه تاسیسات نفتی بزند. چراکه برابر با نابودی تمام زیرساخت ها و حتی موجویت آن خواهد بود. با این حال وضعیت قیمت نفت با افزایش تنش روی سرمایه گذاری در بازارهای مالی ایران و جهان به شدت تاثیر خواهد داشت.
جنگ‌های منطقه‌ای در خاورمیانه معمولاً منجر به نوسانات شدید در قیمت نفت می‌شود. افزایش تنش‌ها می‌تواند باعث اخلال در تردد نفتکش ها شود. افزایش قیمت‌ها به دلیل نگرانی از اختلال در عرضه است. هم اکنون قیمت نفت در محدوده ۷۳ دلار است. اما بانک گلدمن ساکس پیش بینر شاید اگر این اتفاقات نمی افتاد قیمت نفت تا محدوده ۵۰ دلار نیز کاهش می یافت. چراکه اقتصاد جهانی همچنان با رکود مواجه است و افزایش تورم منجر شده تقاضا برای کالاها نیز افت داشته باشد.
اگر جنگ منجر به کاهش تولید نفت در کشورهای تولیدکننده شود، قیمت‌ها احتمالاً افزایش می‌یابند. اما اگر تقاضا به دلیل رکود اقتصادی کاهش یابد، ممکن است قیمت‌ها تحت فشار قرار بگیرند. به همین دلیل بازارهای مالی ایران و جهان بی ثبات خواهند شد. تحریم‌ها و سیاست‌های کلان اقتصادی کشورهای مختلف نیز می‌توانند تأثیر زیادی بر قیمت نفت بگذارند. هر دو عامل به نوعی شرکت های تولیدکننده نفت و مشتقات نفتی را تحت تاثیر قرار دهد. بازار سهام ایران نیز کاملا وابسته به بازار جهانی است. چراکه شرکت های بزرگ بورس ایران کامودیتی محور هستند.

گزینه های سرمایه گذاری در بازارهای مالی

علی سرزعیم، تحلیلگر ارشد اقتصاد درباره گزینه های سرمایه گذاری در بازارهای مالی معتقد است که سپرده بانکی نقدشوندگی بالایی دارد. اما این بازار بسیار از تورم جا می‌‌‌ماند و برای میان‌مدت و بلندمدت گزینه مناسبی نیست. بازار اوراق قرضه را می‌‌‌توان تا بازه سه‌ماهه پیشنهاد داد. البته نقدشوندگی این بازار بالاست و هر زمان قابل ابطال است و این اوراق ضامن دارند و تحت نظارت سازمان بورس هستند.
بازار ارز، بازاری سخت‌‌‌تر و جذاب‌‌‌تر است. روند قیمت ارز همواره صعودی بوده است. در زمینه بازار ارز عوامل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اثرگذار است. در سال‌های اخیر به‌‌‌واسطه سیاست‌‌‌های انقباضی و رشد نقدینگی قیمت دلار روی ۶۰‌هزار تومان ایستاده، در حالی که به نظر می‌رسد این نرخ تا قیمت ۷۰‌هزار تومان نیز ظرفیت افزایش دارد.
در بلندمدت نیز موضوع بهره‌‌‌وری این بازار مهم‌‌‌ است. از سال ۱۳۹۷ ماهیت اقتصاد کشور تغییر کرده و طی سال‌های اخیر قیمت ارز از تورم جلو افتاده است. در آینده نیز قیمت ارز به حل و فصل تحریم‌‌‌ها و صادرات نفت بستگی دارد.
بازار طلا یک بازار فراگیر است و بانک‌های مرکزی‌‌‌، نهادهای مالی و خانوارها همگی به این دارایی امن و قابل نقدشوندگی پناه می‌‌‌برند.برخی، جهان آتی را جهان پرریسکی تصور می‌کنند؛ بنابراین طلا روند رشد را در پیش خواهد گرفت. البته در ایران می‌‌‌توان در صندوق‌های طلا در بورس سرمایه‌گذاری کرد‌‌‌ که قابل خرید و ابطال است.
بازار مسکن بازدهی خوبی به همراه دارد و جزو سرمایه‌گذاری‌‌‌های است. حق مالکیت در آن رعایت می‌‌‌شود و بازاری بدون ریسک است. مشکل این بازار این است که از یک‌‌‌سو به نقدینگی بالا نیاز دارد و از سوی دیگر نقدشوندگی پایینی دارد. این بازار در بلندمدت پیشنهاد می‌شود. دولت دچار کمبود منابع است و حداکثر فشار خود را روی شرکت‌ها وارد کرده است. بنابراین چشم‌‌‌انداز بازار سهام چندان قابل‌توجه نیست.

بازارهای مالی ایران

یکی دیگر از گزینه های سرمایه گذاری در بازارهای مالی طلاست که از دیرباز تحت عنوان امن‌ترین دارایی جهت سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. در بازار تهران اشکال مختلفی از فلز زرد وجود دارد که معتبر‌ترین و قانونی‌ترین آنها سکه‌های بانکی‌ است. با توجه به قیمت بالای سکه طلا امامی و همچنین نیم‌سکه، افرادی که مایلند با سرمایه کمتری اقدام به خرید سکه کنند روانه بازار ربع‌سکه می‌شوند. درنتیجه می‌توان گفت ربع‌سکه محبوب‌ترین برادر خانواده سکه‌های بانکی است و به‌همین دلیل افزایش بهای جهانی اونس طلا و افزایش عرضه توسط بانک‌مرکزی تاثیر چشمگیری بر میزان حباب قیمتی آن نگذاشته است.
صندوق‌های درآمدثابتی بررسی شده‌اند که از چند منظر عملکرد مناسبی داشته‌اند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌تواند با بازدهی مناسب با ریسک پایین همراه باشد.خالص ارزش دارایی این صندوق‌ها بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و اکثرا در طول روز از ارزش معاملات خوبی برخوردارند که موجب می‌شد نقدشوندگی بالایی داشته باشند و سرمایه‌گذار برای خرید و فروش دارایی خود با مشکل خاصی مواجه نشود.
از آنجا که حباب بالا برای صندوق‌های درآمدثابت توجیه‌پذیر نیست و می‌تواند به چالش‌هایی در دوره سرمایه‌گذاری منجر شود، صندوق‌های نامبرده در تصویر فوق دارای حباب منفی هستند که نشان از بازارگردانی مناسب در آن‌ها دارد.نگاهی به بازدهی این صندوق‌ها نیز نشان می‌دهد که همگی توانسته‌اند در طول یک ماه گذشته بازدهی بیش از ۲ درصدی را محقق کنند و در این میان صندوق لبخند با ثبت بازدهی ۲.۴۶ درصدی، بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشته‌ است.
همچنین بازار رمزارزها بازار جدیدی است که پشت رمزارزها دارایی واقعی وجود ندارد، اما ماندگار هستند. ولی در کل صلاح نیست کسی عمده دارایی خود را در این بازار متمرکز کند.

modir

Recent Posts

ناترازی مدیران

ریشه ضعف، ناکارآمدی و تاخیر برای حل بسیاری از موضوعات بویژه ناترازی "درآمد و هزینه…

4 ساعت ago

جنگ قدرتها در ایران

جنگ قدرتها در ایران به دنبال این بودند که هرگاه اراده کنند ایران را بین…

4 ساعت ago

جزئیات وضعیت اقتصاد اسرائیل

رتبه اعتباری مالی و اقتصاد اسرائیل در پی خطرات ژئوسیاسی ناشی از درگیری این رژیم…

4 ساعت ago

استراتژی سهامداران در شرایط بحران چگونه باشد؟

بورس ایران در یک هفته گذشته افت اشته اما تحلیلگران معتقدند که بورس ارزنده است…

6 ساعت ago

چگونگی شکل گیری اکوسیستم محیط کسب و کار

به گزارش سرمایه فردا، نظام آموزشی هر کشور نقش اصلی برای شکل گیری اکوسیستم محیط…

9 ساعت ago

نقش مسرور در عملکرد مناطق آزاد

رضا مسرور قرار در حالی به مناطق آزاد آمده که در چند سال گذشته به…

9 ساعت ago