آخرین اخبار

ریسک‌ کسب و کارها در دولت چهاردهم

به گزارش سرمایه فردا، دولت چهاردهم،ماموریتش را اجرا برنامه های بالادستی خصوصا برنامه هفتم توسعه اعلام نمود. بسیاری از کارشناسان حوزه کسب و کار این انتخاب را منطقی لیکن پیاده سازی سیستماتیک و استراتژیک بخش محیط کسب و کار و اشتغالزایی برنامه هفتم را با اهمیت تر می دانند. اما ریسک‌ کسب و کارها زیادی هستند و فعلا اقدامی در راستای بهبود شرایط انجام نشده است.
در قانون برنامه هفتم تاسیس شرکت های خصوصی حامی کارآفرینی و شتابنده های صادراتی در سال اول پیش بینی و بر واگذاری راسا شرکت های دولتی به بخش خصوصی و عندالزوم توسط سازمان خصوصی سازی تاکید گردید. تامین سرمایه از طرق مختلف برای گسترش مشارکت مردمی در کارآفرینی را چاره اندیشی نموده اند . نکته حائز اهمیت اینست که کارشناسان سازمان برنامه و بودجه که تهیه کنندگان این برنامه ها هستند به فراست می دانند که ماموریت برنامه های توسعه ؛ متحول کردن اکوسیستم محیط کسب و کار ملی برای رسیدن به وضع مطلوبتر در یک مدت زمان پنج ساله است. بنابراین در شرایط کنونی ریسک‌ کسب و کارها همچنان بالاست.
اصولا در برنامه های توسعه برای هر دستگاه دولتی و نهادهای عمومی یکسری وظایف مشخص تحت نظارت و مسئولیت بالاترین مقام اجرایی آنها تعیین می شود.
بی شک برنامه نویسی امری تخصصی لیکن اجرای دقیق و اصولی از تهیه و تنظیم آن مهمتر می باشد . همه مدیران و اقتصاد دانان شاخص بر این باورند که برای گذر از گلوگاههای مانع توسعه اکوسیستم محیط کسب و کار ملی و جوامع محلی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ و نیز اجرای دقیق اصل ۴۳ قانون اساسی ضرورت دارد . هدفگذاری واگذاری ۶۰ درصد از ۸۰ درصد بخش دولتی به بخش خصوصی تا زمانیکه ۸۰ درصد از مجموع اقتصاد کشور به بخش های خصوصی و تعاونی واگذار شود تا تحقق نیابد معضلات اقتصادی کنونی کماکان در پدیده هایی همچون رکود تورمی ، بیکاری آشکار و پنهان ،رونق مشاغل دلالی بدون ایجاد ارزش افزوده ،ناترازی درآمدها و هزینه های خانوار و بنگاهها و سایر نقاط ضعف اقتصاد ملی تداوم خواهند داشت.

ریسک‌ کسب و کارها

برای دگردیسی وضع موجود محیط کسب و کار و رفتن بسوی وضع مطلوب است. ریسک‌ کسب و کارها ، اشکال شاخص برنامه هفتم توسعه در فقدان تاسیس [ نهادی که برنامه ریز ، سازمانده ، هماهنگ کننده مرکزی کارآفرینی و کارآفرینان] است.
در بخش الزام واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی تحت مدیریت سازمان خصوصی سازی چاره اندیشی شده ، لیکن در بخش تاسیس بنگاههای مشاغل خانگی ، خرد ، کوچک و نحوه تامین سرمایه و حمایت های تضمینی و وام های قرض الحسنه پس از تاکید بر ضرورت تشکیل [ شرکت های ارائه کننده خدمات توسعه کسب و کار و شتابدهنده های صادراتی] هیچ اثری از تمهید بر اینکه یک سازمان متولی همچون سازمان خصوصی سازی جهت مدیریت سازماندهی و هماهنگی شرکت های حامی گسترش موسسات SMEs در قانون برنامه هفتم دیده نمیشود.
آنچه تحت عنوان شرکت های حامی توسعه کسب و کار و شتابدهنده صادراتی عنوان شده در ادبیات نوین کارآفرینی جهانی [ استارتاپ ] نامیده میشوند. کشورهای در حال توسعه تازه صنعتی برای گذر از توسعه نیافتگی با کمک همین استارتاپ ها در نقش مغز متفکر محیط کسب و کار به موفقیت های بی نظیر با حمایت دولت هایشان رسیده اند . بطوریکه در مقالات متعددی از اهداف کره جنوبی در تاسیس وزارتخانه استارتاپ ها و کارآفرینان مطالب گوناگونی منتشر کرده اند که آموختنی هستند.

برای بررسی ریسک‌ کسب و کارها مگر میشود عزم توسعه بخش های خصوصی و تعاونی را نادیده گرفت. در برنامه پنج ساله هفتم بطور انتزاعی وظایف اجزا زیرسیستم هر بخش اقتصادی و نحوه تامین منابع مالی تبیین و سپس اجرا بخش تامین مالی اشتغالزایی ، توسعه محیط کسب و کار همچنان به وزارتخانه های امور اقتصاد و دارایی و تعاون بطور سنتی واگذار شود !؟ آنهم فقط بدلیل اینکه وظیفه قانونی و ذاتی این وزارتخانه ها مرتبط با اقتصاد و مشاغل است ؟! بدون اینکه یک نهاد متولی توسعه گرا تاسیس نشود !؟
یعنی کره جنوبی و سنگاپور با بی تجربگی نهاد مستقل متولی تعمیم کارآفرینی بخش خصوصی را تشکیل دادند؟
قطعا دولت و وزارتخانه های دولتی اصلی ترین و شاخص ترین نهادهای حامی بخش خصوصی و کارآفرینی کشورند. اما برای اینکه کارآفرینان، جوانان ، بانوان و نیروهای کار ملی در اقصی نقاط کشور اعم از کلان شهرها ، شهرهای درجه دو و کوچک، روستاها ، عشایر در نهضت کارآفرینی نوین مد نظر قانون برنامه هفتم توسعه  در مسیر جهش تولیدات ملی مشارکت داشته باشند ، نیاز به یک سازمان متولی ، متمرکز همچون [ سازمان خصوصی سازی ] وجود دارد.
توسعه اقتصادی به سه عنصر اساسی نیاز دارد : نهاد – دانش – حذف تخیلات. بعنو

modir

Recent Posts

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

5 ساعت ago

تاثیر تحریم‌ها بر معاملات مالی

تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران تأثیرات قابل‌توجهی بر استفاده از اعتبارات اسنادی (LCs) در تجارت بین‌المللی…

5 ساعت ago

ریشه فساد سیستمی در ایران

فساد سیستمی در ایران تحت تاثیر نهادهای ضعیف نظارتی، کمبود شفافیت، تأثیر نخبگان قدرتمند و…

5 ساعت ago

چرا معاملات با ارزش واقعی سهام نیست؟

ارزش واقعی سهام در حال حاضر باید بر مبنای ارزش دارایی نمادها باشد. به همین…

7 ساعت ago

تهدیدهای انفجار پیجرها در عصر جدید

ابزارهایی بسیار پیچیده‌تر مانند موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنیم که توسط خرابکاران، می‌تواند نتایجی بسیار مخرب‌تر…

11 ساعت ago

حاشیه‌های صندوق بازنشستگی بانک ها

تکلیف یک میلیون دلار از صندوق بازنشستگی بانک ها مشخص نیست و در بودجه سالانه…

12 ساعت ago