اقتصاد کلان

رشد اقتصادی در ایران

به گزارش سرمایه فردا، ‏رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در کنفرانس حاکمیت شرکتی گفته اند برای دسترسی به برنامه چشم انداز در ۱۴۰۴ که قبلا به عنوان هدف رشد اقتصادی در ایران تعریف شده بود، میبایستی در سال آینده به رشد ۵۶ درصدی برسیم تا کشور اول منطقه بشویم.

اما اکنون برای حفظ موقعیت فعلی کشور در منطقه باید تا سال ۱۴۱۰ رشد اقتصادی سالانه ۶.۵ درصد داشته باشیم. این میزان رشد اقتصادی در ایران به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

جناب دکتر صیدی، اعداد به ما میگویند که کشور درآمد داشته، اما مشکل ناترازی شدید مدیریتی داشته و داریم. در سال ۲۰۲۳ ایران روزانه میانگین ۳٫۶ میلیون بشکه نفت و میعانات تولید داشته که با نرخ ۸۱ دلار منطقه خلیج فارس ۱۰۵ میلیارد دلار می‌شود. همزمان ۲۷۵ میلیارد متر مکعب گاز تولید که با ۲۵ سنت معادل ۷۰ میلیارد دلار می‌شود. پس کشور ۱۸۰ میلیارد دلار از زیر زمین فقط نفت و گاز برداشت کرده است.

کلیه محاسبات موجود است که نشان می‌دهد ما ۵۲ میلیارد دلار از آن ۱۸۰ میلیارد دلار را هدر رفت انرژی داشته ایم. درواقع  تولید شده و قبل از اینکه بدست مصرف کننده برسد، هدر رفت داشته ایم. اما این بخش را هم بعنوان یارانه با مردم حساب می کنند.

رشد اقتصادی بامدیریت انرژی ممکن می شود؟

تامین انرژی زیر بنای هر گونه رشدی در کشور است. وقتی که ۲۵ درصد کسری گاز( امسال زمستان به حدود ۳۵ درصد میرسیم)، ۲۵ درصد کسری برق، ۶۵ درصد ذغال سنگ، ۲۵ درصد بنزین( بدون بنزین غیر استاندارد پتروشیمی ها) داریم، چگونه سرمایه گذاری جدید باعث رشد میشود؟

دولت چهاردهم اگر بتواند مدیریت یکپارچه انرژی اعمال کند و نصف از همین ۲۷ درصد هدر رفت انرژی ( ۵۰ میلیارد دلار) را به سبد انرژی برگرداند. ربطی به تحریم و سرمایه گذاری آنچنانی هم ندارد، مشکل شدید مدیریت دانش روز در بخش انرژی را حل می کند. با این میزان درآمد می توان سبد انرژی را تنوع سازی کند و انرژی های تجدیدپذیر را با مشارکت مردم جایگزین بخش کسری های برق و افزایش نیازهای آینده کنیم، تازه راه برای سرمایه گذاری و رشد باز می‌شود.

modir

Recent Posts

چرا فعالیت شهردار تهران زیانبار است؟

صابری گفت: فعالیت‌های عمرانی در دوره مدیریت زاکانی به صفر رسید. ادامه فعالیت شهردار تهران…

11 ساعت ago

تحلیل بازار بورس در آبان ۱۴۰۳

در صورت کاهش تنش‌های سیاسی برخی نمادها می‌تواند به سمت رشد حرکت کند. اما واکنش…

12 ساعت ago

اهمیت دسترسی به اطلاعات برای کارآفرینان

کارآفرینان دسترسی به اطلاعات به یک اندازه ندارند. به همین دلیل نمی‌توانند به‌خوبی از نوآوری…

13 ساعت ago

هدر رفت انرژی ایران به اندازه مصرف گاز اروپا

مدیران انرژی و سیاسیون دولتی یارانه ناچیز انرژی به حساب مردم میگذارند و پاسخگوی هدر…

13 ساعت ago

چرا آموزش وپرورش جزو نهادهای اجتماعی نیست؟

آموزش و پرورش یک نهاد «تربیت بنیان» است و چنانچه زیرساخت های مناسبی داشته باشد…

13 ساعت ago

نظریه پول خصوصی

فردریش فون هایک، نظریه‌پرداز اقتصادی و طرفدار پول خصوصی، به استقلال پولی و اهمیت انتخاب…

13 ساعت ago