آخرین اخبار

رتبه‌بندی کشورها در ۲۰۲۴ براساس قدرت و ثروت

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر رتبه‌بندی کشورها در ۲۰۲۴ براساس قدرت و ثروت حکایت از این دارد که به ترتیب آمریکا، چین، اتحادیه اروپا، المان، ژاپن، کره جنوبی، هند، انگلیس، فرانسه و روسیه به ترتیب قدرت‌های برتر هستند.
قدرت کلی کشورهای قدرتمند براساس طیف گسترده‌ای از معیارها از جمله تولید اقتصادی، قدرت نظامی و تجارت، بعلاوه قدرت سرانه که نشان‌دهنده کارآیی یک کشور نسبت به جمعیت آن است، رده‌بندی شده است.
در رتبه‌بندی کشورها در ۲۰۲۴ ، آمریکا همچنان به عنوان اولین و مهم‌ترین ابرقدرت جهان باقی مانده است که این موقعیت با تسلط آن بر بازارهای مالی جهانی و نوآوری‌ها و فناوری‌ها، تقویت شده است.نفوذ دلار آمریکا نیز گستردگی بالایی دارد و ارزش بازار سهام ایالات‌متحده‌، ۶۱ درصد از کل ارزش جهانی را نمایندگی می‌کند.

احتمالا تغییر در رتبه‌بندی کشورها در ۲۰۲۴

در دیگر نقاط دنیا، چین همچنان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، کانادا تورم را کنترل کرده و ژاپن به سیاست‌های پولی انبساطی خود ادامه می‌دهد. در آلمان هم، تلاش‌ها برای جلوگیری از رکود اقتصادی ادامه دارد.
چین به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان، در رتبه بعدی قرار دارد که این موقعیت ناشی از قدرت آن در تجارت و تولیدات صنعتی است.
قدرت نظامی چین نیز موقعیت جهانی این کشور را تقویت کرده و این کشور دارای بزرگترین ناوگان دریایی جهان می‌باشد. همچنین بانک خلق چین (PBoC) چندین اقدام مثل کاهش نرخ‌های بهره و افزایش نقدینگی رو برای حمایت از اقتصاد انجام داده. همچنین، تمرکز ویژه‌ای روی بخش املاک داره که حدود ۳۰ درصد از اقتصاد چین رو تشکیل می‌دهد
با آمدن کرونا و سیاست‌های سختگیرانه، رشد اقتصادی چین کم شد. اما پارسال به هدف رشد ۵ درصدی رسید و امسال هم همین هدف رو دارد. برای همین، چین اخیراً بزرگترین بسته محرک اقتصادی خودش را اعلام کرده است.اما سه دلیل اصلی دارد که احتمال افزایش قیمت نفت را کم می‌کند: ۱. تغییر مدل رشد اقتصادی چین به سمت فناوری‌های پیشرفته و مصرف کمتر انرژی. ۲. چین نمی‌خواهد قیمت نفت بالا باشد، چون به عنوان بزرگترین واردکننده نفت، افزایش قیمت به نفعش نیست. ۳. ایالات متحده هم به خاطر ذخایر عظیم نفت و گاز و قدرت ژئوپلیتیکی خودش، تأثیر زیادی بر قیمت انرژی داره و می‌خواد قیمت‌ها پایین بماند.
درحال‌حاضر اقتصاد هند رشد بالایی داشته و در جایگاهی بالاتر از انگلستان، فرانسه و روسیه، قرار گرفته و توانسته توازن قدرت جهانی را نیز تغییر دهد.از میان کشورهای مسلمان نیز کشورهای ترکیه، اندونزی و عربستان، در لیست قدرت‌های برتر جهانی حضور یافته‌اند.

سرمایه‌گذاری کشورهای قدرتمند در ۲۰۲۴

شرکت‌های TSMC و سامسونگ در حال بررسی سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری برای ساخت کارخانه‌های تولید تراشه در امارات هستند. این پروژه‌ها در صورت تحقق می‌توانند امارات رو به قطب جدیدی در صنعت نیمه‌هادی‌ها تبدیل کنند و از نظر فناوری با بهترین تأسیسات این شرکت‌ها در تایوان رقابت کنند.
اگرچه مذاکرات هنوز در مراحل اولیه است و موانع فنی زیادی پیش رو وجود دارد، اما عملی شدن این پروژه می‌تواند تحولی بزرگ در پیشرفت فناوری و سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی در خاورمیانه باشد. آینده نیمه‌هادی‌ها و تراشه‌سازی به کجا می‌رود؟ شاید جواب این سوال را امارات بدهد!
در بازار سهام آمریکا، انقضای ۴.۵ تریلیون دلاری آپشن‌ها باعث پیچیدگی‌هایی در شرایط معاملاتی شد. با وجود شباهت شرایط به سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸، احتمال صعود بازار تا پایان سال زیاد است، به‌خصوص اگر بحران سیاسی بزرگی رخ ندهد. بازار اوراق قرضه نیز با کاهش نرخ بهره، به دلیل پیش‌خور شدن انتظارات، واکنش چندانی نداشت و احتمالاً در هفته آینده شاهد افزایش نرخ‌های بازدهی خواهیم بود.
در بازار ارزهای دیجیتال، همبستگی بیت‌کوین با دارایی‌های پرریسک همچنان ادامه دارد و اتریوم نسبت به بیت‌کوین، عملکرد ضعیف‌تری دارد. در بازار طلا و نقره هم، طلا با قدرت در حال افزایش است، در حالی که نقره هنوز به حرکت صعودی نپیوسته و احتمال جهش آن وجود دارد.
در مجموع، بازارها در حال حاضر با عدم قطعیت‌هایی در سیاست‌های پولی و اقتصادی مواجه‌اند و تصمیمات آینده فدرال رزرو نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر حرکت آن‌ها خواهد داشت.‌بعد از مدت‌ها انتظار، فدرال رزرو با کاهش نرخ بهره ۵۰ واحدی، بازار رو غافلگیر کرد و طلا هم با یک حرکت سریع، سقف تاریخی جدیدی رو لمس کرد.

تاثیر بازارهای مالی در رتبه‌بندی کشورها در ۲۰۲۴

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستند و با پیش‌بینی‌های جدید فدرال رزرو، دوباره طلا رو به‌عنوان یک پناهگاه امن می‌بینند. ولی “هیچ‌چیز برای همیشه بالا نمی‌ماند!” به‌خصوص اگر آمریکا با بحران اقتصادی روبرو بشود طلا هم ممکنه نفسی تازه بکشد و کمی عقب‌نشینی کند. در مجموع، فعلاً طلا بالای ۲,۶۲۰ دلار جا خوش کرده و همه چشم‌ها به این فلز درخشان دوخته شده که چه عملکردی از خودش نشون می‌ده.
در رویداد اخیر نیویورک، کامالا هریس برای در کمپین خودش به ارزهای دیجیتال اشاره کرد و قول داد که در صورت پیروزی، رشد این صنعت رو تسهیل کنه. او تأکید داشت که با نوآوران و کسب‌وکارهای کوچک همکاری می‌کنه تا آمریکا در رقابت جهانی باقی بمونه و همین‌طور حمایت از مصرف‌کننده‌ها و سرمایه‌گذارها رو هم جزء اولویت‌های خودش می‌دونه.
در مقابل، ترامپ هم بیکار ننشسته و با وعده‌هایی مثل کنار گذاشتن گری جنسلر و ایجاد چارچوبی برای استیبل‌کوین‌ها سعی در جلب نظر این صنعت دارد.‌به‌نظر می‌رسد ارزهای دیجیتال نقش کلیدی در انتخابات ۲۰۲۴ بازی می‌کنن و باید دید کدوم کاندیدا می‌تونه حمایت این بازار پرشور رو به‌دست بیاره و جهت قوانین رو به نفع خودش تغییر بدهد.

دلایل بهبود جایگاه آمریکا در رتبه‌بندی کشورها در ۲۰۲۴

از دلایل بهبود جایگاه آمریکا در رتبه‌بندی کشورها در ۲۰۲۴ این است که بانک UBS معتقد است کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در یک اقتصاد قوی می‌تواند باعث رشد سهام بشود. دو دلیل اصلی این پیش‌بینی از نگاه تحلیلگران بانک به این ترتیب هست:
۱. کاهش نرخ بهره در یک اقتصاد قوی: تاریخ نشون داده که وقتی فدرال رزرو نرخ بهره رو پایین میاره و اقتصاد هم در حال رشد باقی می‌مونه، بازار سهام عملکرد خوبی داشته. کاهش نیم درصدی اخیر هم این پیام رو می‌رسونه که پاول به اقتصاد آمریکا اطمینان داره و نیازی به ایجاد محدودیت‌های بیشتر در بازار کار برای کنترل تورم نمی‌بینه.
۲. مسیر آینده نرخ بهره: UBS انتظار داره که فدرال رزرو در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ هم نرخ بهره رو کاهش بده؛ این تغییرات می‌تونه شرایط رو برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر کنه و سوختی برای بازار سهام باشه.
به‌نظر می‌رسد که اقتصاد جهانی برای ادامه‌ی راهش به یک توقف و بازنگری جدی نیاز دارد. انگار بعد از این همه دویدن، دیگر نمی‌شود با نفس‌های تند و تیز، مسیر را ادامه داد. باید قبول کرد که رشد پایدار نیازمند یک نفس عمیق و با برنامه‌ست. این‌طور پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های روزمره، بیشتر حکم مُسَکّن دارند تا درمان.
اقتصاد هم مثل یک دونده‌ست، وقتی نفسش بند میاد، باید ایستاد، نفس گرفت و بعد با قدرت بیشتری به مسیر ادامه داد. حالا هم وقتشه که به این ریتم‌های ناپایدار و وعده‌های کوتاه‌مدت دل نبندیم. آینده‌ی اقتصادی، فراتر از اعداد و ارقام لحظه‌ای، نیاز به دوراندیشی و برنامه‌ریزی داره.

modir

Recent Posts

استراتژی سهامداران در شرایط بحران چگونه باشد؟

بورس ایران در یک هفته گذشته افت اشته اما تحلیلگران معتقدند که بورس ارزنده است…

4 ساعت ago

بررسی سرمایه گذاری در بازارهای مالی ایران و جهان

بیشترین تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات نفتی ایران است. این مساله سرمایه گذاری در بازارهای…

4 ساعت ago

چگونگی شکل گیری اکوسیستم محیط کسب و کار

به گزارش سرمایه فردا، نظام آموزشی هر کشور نقش اصلی برای شکل گیری اکوسیستم محیط…

7 ساعت ago

نقش مسرور در عملکرد مناطق آزاد

رضا مسرور قرار در حالی به مناطق آزاد آمده که در چند سال گذشته به…

7 ساعت ago

بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ

بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ حکایت از این دارد که هر…

24 ساعت ago

دلایل عدم پرداخت تسهیلات بانک‌ها به بازسازی بافت فرسوده

یکی از دلایل عدم پرداخت تسهیلات بانک‌ها به پروژه های بازسازی بافت فرسوده عدم کفایت…

24 ساعت ago