آخرین اخبار

خودرو برقی در ایران چه سرنوشتی دارند؟

خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی به دلیل کمبود نقدینگی و ارز، بهار سختی را در تولید پشت سر گذاشتند که حالا با قطعی برق مداوم، تابستان سختی نیز پیش رو دارند.

بی برقی به صورت مستقیم یعنی قطعی یا محدودیت های برقی در واحدهای تولید خودرو یا به صورت غیر مستقیم از ناحیه قطعه سازان و همچنین تامین کنندگان نهاده های تولید موردنیاز خودروسازها و قطعه سازها، به عنوان سومین چالش بعد از کمبود نقدینگی و ارز، تولید خودروسازان بزرگ را تحت تاثیر قرار داده است.

چندی پیش، سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور به مدت پنج ساعت در یک روز با بی برقی مواجه شده است حال آنکه قطعه سازان نیز عنوان کردندکه در هفته یک یا دو روز برق واحدهای قطعه سازی قطع می شود.

قطعه سازی به عنوان شریان حیاتی صنعت خودرو، حداقل یک روز کاری هفته را به دلیل بی برقی از دست می دهد.

تابستان سخت خودروسازان اما در حالی است که تعهدات زیادی از ناحیه فروش یکپارچه روی دوش آنها قرار گرفته و اگر روند تولید همچنان نزولی باشد، با تاخیر در تحویل مواجه خواهند شد.

مسئله دیگر اینجاست که بسیاری از شهروندان در انتظار آغاز طرح های فروش گسترده خودروسازان هستند و هر چه این اتفاق دیرتر رخ دهد، بر حجم تقاضای بازار آزاد اضافه می شود و به تبع آن، ممکن است قیمت بالا برود.

اما چالش کمبود برق در کشور در حالی است که سیاست گذار بر توسعه خودروهای برقی اصرار دارد و گویا اصلا هم نگران تامین برق موردنیاز نیست.

خودرو برقی در ایران کاهش قیمت داشت

قیمت خودرو حدفاصل برگزاری دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی روند صعودی به خود گرفت که پس از اعلام نتایج، همچون دیگر بازارها نزولی شد.

از شنبه هفته گذشته و همزمان با اعلام نتایج ریاست جمهوری تا دیروز، قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی دو درصد کاهش داشته است.

در نیمه دوم فروردین، بازار خودرو به تبعیت از رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز (که ریشه در تنش میان ایران و اسرائیل داشت) روندی صعودی به خود گرفت.

اما پس از مدت کوتاهی به دلیل کاهش تنش بین ایران و اسرائیل، همراه با کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز بازار خودرو هم افت قیمت را به خود دید.

مرور رفتار قیمتی خودروهای داخلی و مونتاژی در یک هفته اخیر نشان می دهد قیمت ها حداقل ۱۰ میلیون تومان افت داشته اند.

درست است که نتیجه انتخابات نتوانسته شوک بزرگی (در راستای افت قیمت) به بازار خودرو وارد کند، اما توانسته مانع شوکی بسیار بزرگی (در مسیر رشد قیمت) به این بازار شود.

بیشتر خودروهای داخلی افت قیمت ۱۰ میلیون تومانی را نسبت به دوران قبل از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تجربه کرده  اند، هرچند در جمع مدل های داخلی و مونتاژی، افت قیمت های بالاتر نیز به چشم می آید.

به عنوان مثال، پژو ۲۰۷ دنده ای ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته، اما تارا اتومات ۷۵ میلیون تومان افت کرده است.

دیگنیتی پرایم نیز افت قیمت ۲۰ میلیون تومانی در بازه زمانی تحت بررسی داشته، اما شاهین ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت را به خود دیده است.

خودرو برقی در ایران علاوه بر چالش کمبود ایستگاه شارژ خودرو در تابستان کمبود برق نیز دارد. با این حال دولت اصرار دارد خودرو برقی در ایران تولید شود./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

بررسی عملکرد صنعت سیمان با وجود ناترازی ها

در سال‌های اخیر، عملکرد صنعت سیمان با رشد تقاضا، بهبود صادرات و اصلاح سازوکارهای فروش،…

15 ساعت ago

بازگشت روند صعودی بورس مشروط به چیست؟

اکنون تنها چیزی که می‌تواند قطار متوقف‌شده بورس را دوباره به حرکت درآورد، اراده‌ای سیاسی،…

17 ساعت ago

تاثیر سود نقدی فولاد مبارکه بر اقتصاد

در شرایطی که اعتماد عمومی به بورس کمرنگ شده، سود نقدی فولاد مبارکه برای سهامداران…

17 ساعت ago

برخورد سلیقه ای در بازار برنج

رئیس انجمن تأمین‌کنندگان و واردکنندگان برنج با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی و…

18 ساعت ago

قهرمان خاموش بازار سرمایه در روزهای افت

در روزهایی که بازار سرمایه با افتی فراگیر و کاهش قیمت در اغلب نمادها مواجه…

19 ساعت ago

چه کسی هستم وقتی روزنامه‌نگار نیستم؟

در سرزمینی که خانه‌ها موقت‌اند و تحریریه‌ها ناپایدار، آرزو شهبازی از تکه‌تکه شدن هویت حرفه‌ای‌اش…

20 ساعت ago