خودرو و حمل و نقل

خودروهای برقی تهران از وعده تا عمل

به گزارش سرمایه فردا، طبق آمار روزانه ۵۵ درصد شهروندان تهرانی از وسایل نقلیه شخصی، برای تردد استفاده می‌کنند. ۳۳ درصد شهروندان از سامانه حمل و نقل عمومی، ۷ درصد موتورسیکلت و بقیه با سایر وسایل نقلیه می‌شود که نشان دهنده سهم بالای استفاده شهروندان تهرانی از خودروهای شخصی است. این همان موضوعی است که در یک سال اخیر به مساله آلودگی هوای تهران دامن زد. چراکه بخش عمده این خودروها فرسوده هستند و نقش پررنگی در آلایندگی هوا دارد. از این رو در یک سال گذشته شهرداری تهران دو راهبرد نوسازی و توسعه ناوگان حمل ونقل شهری را دنبال کرده است.

هرچند بسته حمل و نقلی شهرداری تهران هنوز تکمیل نشده و در میانه راه است. اما با توجه به اینکه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق هشدار داده که در سال آینده نیز خاموشی خواهیم داشت و این مساله احتمال فعالیت نیروگاه‌ها با حداکثر ظرفیت سوخت و مازوت سوزی را تقویت می‌کند. به همین دلیل همچنان احتمال افزایش آلودگی هوا می‌تواند وجود داشته باشد. با این حال شهرداری تهران برای کاهش آلایندگی‌های موتوری به ارتقای حمل و نقل شهری به طور جدی ورود کرده است.

وام به رانندگان تاکسی برقی

علیرضا زاکانی شهردار تهران با اشاره به اینکه بسته حمل و نقل تهران شامل همه بخش‌ها است، گفت: ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد خواهند شد هرچند تاکنون در بخش تاکسی برقی، ۱۷۲ دستگاه تاکنون تحویل رانندگان شده است. سال آینده نیز واردات تسهیل می‌شود در این راستا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام به رانندگان تاکسی برقی با نرخ بهره صفر اعطا خواهد شد.

وی افزود: هزینه تاکسی برقی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که ۱۵۰ میلیون تومان هزینه اسقاط خودرو است. یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز وام قرض الحسنه از محل ماده ۱۲ وزارت نفت تخصیص داده خواهد شد. این وام پنج ساله و شروع وام با قسط ۹ میلیون تومان در ماه است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه هزار و ۷۴۰ تاکسی در بسته اول تحویل داده می‌شود، تصریح کرد: به طور قطغ برای ۲۷ هزار و ۵۰۰ خودرو به عنوان تاکسی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. در شرایط کنونی تهران یک الگوی تاکسیرانی جدید خواهد داشت بر همین مبنا نخستین گام ۱۷۰۰ تاکسی شاسی بلند فعال خواهد شد. البته قرار شده خط تولید خودروهای برقی نیز در تهران راه اندازی شود و این مساله نیز می‌تواند در آینده روی نوسازی خودروهای کشور تأثیر مثبت بگذارد.

جایگزینی خودروهای برقی با ۱۰ هزار تاکسی

زاکانی با تاکید بر اینکه امسال علاوه بر خودروهای برقی بالغ بر ۱۰ هزار تاکسی را نوسازی کردیم، تصریح کرد: خودروهای برقی به عنوان تاکسی علاوه بر امتیاز تسهیلات و و نرخ صفر بهره به دلیل اینکه در بازار ۲.۵ برابر قیمت گذاری می‌شود لذا برای رانندگان تاکسی بسیار به صرفه است که در طرح جایگزینی مشارکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری نوسازی اتوبوس‌ها در اولویت قرار داشته است، گفت: به همین دلیل با وجود اینکه در بودجه سال ۱۴۰۳ اعتبارات برای جایگزینی خودروهای برقی پیش بینی نشده بود اما این طرح را آغاز کردیم و تاکنون بالغ بر ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس وارد خطوط شهری تهران شده است. اتوبوس‌ها با کشتی در حال انتقال است در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۴ تلاش می‌کنیم که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شود و تا پایان سال تعداد آنها به حدود ۳ هزار اتوبوس برقی برسد.

شهردار تهران با بیان اینکه طرح نوسازی با رویکرد کاهش آلایندگی هوا اجرایی شده است، گفت: این اتوبوس‌ها استهلاک بسیار پایینی دارند و از طرف دیگر کم مصرف هستند چون با با هر بار شارژ ۵۵۰ کیلومتر مسافت می‌توانند طی کنند.

زاکانی در ادامه با اشاره به خدمات پس از فروش خودروهای برقی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های ممتاز برقی‌سازی و پیش رفتن به سمت انرژی‌های پاک آماده کردن زیرساخت‌ها بود و پس از آن واگذاری خودروها صورت گرفت. تا زمانی که خدمات پس از فروش تأمین نشده بود، این واگذاری‌ها انجام نخواهد شد.

برنامه برای رفع ناترازی انرژی در سال‌های اخیر

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در سال اخیر میزان آلودگی هوا و تعطیلی در تهران بسیار زیاد بود، گفت: به همین دلیل استفاده از انرژی برقی به جای انرژی فسیلی مهمترین رویکرد دولت است که در نتیجه ناترازی سال‌های اخیر اتفاق افتاده است. از طرف دیگر موضوعات زیست محیطی و هوشمندسازی نیز در دستور کار قرار دارد. به همین دلیل جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای برقی در دستور کار قرارگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین رویکردهای حمل و نقل شهری توسعه حمل و نقل عمومی است، گفت: تا زمانی که تردد با حمل و نقل عمومی تسهیل نشود موضوع کاهش آلودگی هوا در نتیجه استفاده از خودروهای شخصی کاهش نمی‌یابد. به عبارت دیگر در همه مناطق شهر باید تردد با حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد و از طرف دیگر هزینه حمل و نقل عمومی به نسبت استفاده از خودروهای شخصی باید بسیار منطقی باشد تا این مساله منجر شود که مردم به سمت استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی بروند.

خودروهای برقی به صرفه هستند؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه استفاده از خودروهای برقی علاوه بر پاک بودن می‌تواند به صرفه نیز باشد، تصریح کرد: در حال حاضر برای راه اندازی ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی در تهران به این مقوله توجه شده است. به طوری که ایستگاه‌های شارژ خودرو استندهای شارژ در ساعت غیر پیک انرژی را ذخیره می‌کنند. همچنین این ایستگاه‌ها از انرژی پاک خورشیدی نیز برای تولید برق استفاده می‌کنند به همین دلیل شبکه برق در این ایستگاه‌های تهران پایدار است.

 

modir

Recent Posts

سیاست‌های بانک مرکزی برای حمایت از سرمایه‌گذاری برای تولید

بانک مرکزی ایران در مسیر سرمایه‌گذاری برای تولید اعلام کرده است که نقش ۹۰ درصدی…

8 ساعت ago

استراتژی ترامپ برای موفقیت

استراتژی ترامپ برای ثروتمند شدن مذاکره و پیشنهاده وعده‌های بوده که سرمایه‌گذاران را مشتاق کند…

23 ساعت ago

چه کسانی برندگان واقعی بازار بورس هستند؟

بازار بورس در از فرصت‌ها و سیاهچاله های است که می تواند افراد را ثروتمند…

1 روز ago

لیدرهای بورس با ریسک‌ها تغییر می کنند؟

لیدرهای بورس در شرایطی که بازار وضعیت پایداری نداشته باشد بر مبنای ارزندگی تعیین نمی‌شود.…

1 روز ago

توافق با آمریکا قطعی شد؟

توافق با آمریکا در حال حاضر به یک تابوی بزرگ برای مقامات ایرانی تبدیل شده‌است.…

2 روز ago

مذاکره مستقیم با آمریکا منافع بیشتری دارد؟

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی گفت: مصالح و منافع ایران در مذاکره مستقیم با آمریکاست.…

2 روز ago