آخرین اخبار

افزایش عقب‌ماندگی خودروسازهای ایران

به گزارش سرمایه فردا، اوضاع خودروسازهای ایران روز به روز بدتر از قبل می شود. مدتهاست ضرب العجل هایی برای اصلاح فرایند تولید داده شده، اما چون در زمین سیاست بازی میکنند، هیچ تغییری رخ نداده است.
خودرو در جهان به سمت تکنولوژی های مبتنی بر خودروهای برقی حرکت کرده است. اما در ایران فعلا موفق شدند مصوبه کنند که طبق قانون کالایی که در داخل نمونه مشابه ندارد، تعرفه گزاری ضوابط تولید داخلی را نخواهد داشت. خودروسازهای ایران بدون اینکه نگران فرصتهای در حال از دست رفتن باشند به فکر دورزدن سامانه یکپارچه خودرو هستند تا محصولات خود را آزادانه به بازار آزاد تزریق کنند.
ماجرا از ورود چینی‌ها آغاز شد و حتی خبرهایی بود که دولت وقت برای خرید خودروهای هایبرید مشوقهایی وضع کند و همزمان این مشوقها در کشورهای دیگر هم دایر میشد. اما از سمت لابی ها و غیره بسیار تلاش شد که دست اندازی در وارداتش اتفاق بیوفتد که وارد کنندگان با یک مشقتی وارد کردند.
بسیار از خودروهای هیبرید هم امروز در پارکینگها به دنبال افزایش قیمت خوابیده اند و چون تغییر قانون ممکن نبود، با هر روش که شد، به طور کل واردات خودروی خارجی را بستند و خودرو رفت در سامانه و ما اون سالهای مهم رو از دست دادیم. اگر آن سیاست واردات خودروهای هیبرید ادامه پیدا نمیکرد و خودروهای بنزینی واردات می‌شد، شاید هیچ وقت بازار اینقدر ملتهب نمی‌شد.

آینده خودروسازهای ایران

سالها خودروسازهای ایران با اوراق کردن چندین تسلا و آئودی ای ترون و غیره به اسم تولید خودروی الکتریکی و غیره وقت خریدند. نهایتا یک موتور اینداکشن در آخرین نمایشگاه توسط چینی‌ها معرفی شد و پرونده بسته شد.
بالاخره مجلس حاضر شد با بالابردن تعرفه و تعرفه گزاری برای خودروهای هایبرید و برقی قوانین واردات رو تصویب کند، اما هر بار به شکلی سنگ اندازی شده است.
امروز خودروهای تولید داخل به سقف ارزندگی جهانی خودشون رسیدند و حتی ارزش صادراتشون هم پایین هست. اما به واسطه ی کنترل عرضه، فضای قیمتی بازار آزاد را نگه داشتند تا بشود خودروهای خود را گرانتر بفروشند. اما در ادامه این سیاست راه به جایی نمی‌برد جز با راه‌اندازی کمپین خودرو ایرانی نخرید.
امسال ایران خودرو هم بعد از پنج سال، ری را را به قیمت گزاری رساند و این خودرو ۲۰ هزار دلار بر اساس دلار بازار آزاد قیمت خورد. قیمت ریرا از سقف ارزندگی خودش هم بیشتره است، اما از عرضه همچنان خبری نیست.

دولت شریک گران فروشی خودروسازهای ایران

دولت شریک گران فروشی خودروسازهای ایران است. زیرا هم زمان با توزیع میکروسکوپی بین مردم، بخشی را هم شریک این بازی کردند تا محور مسیر بسته نشود و مردم در بازی خودروساز همچنان شریک شوند، اما به صورت لاتاری.
چون در بخش عرضه تمام سیاست گزاری ها به بن بست رسیده و امروز مصرف کننده زیان ده هست، تنها راه این است که مصرف کننده بتواند خودش هم عرضه کننده شود. اگر خودروسازهای ایران در حوزه ی عرضه بازی کردند مثل امروز، راه گریزی برای مصرف کننده باز باشد و این خودش تعادل را به بازار بر میگرداند.
بدیهی ست که یارانه ی سنگین بنزین در واقع به جیب خودروسازهای ایران میرود که هم خودروی گران و پر مصرف را تحمیل میکند و همزمان جلوی واردات ایستاده‌اند.
واقعا دولت شریک گران فروشی خودروسازهای ایران باید به دنبال جوینت شدن با شرکتهای صاحب تکنولوژی روز باشند و این فشار از روی مصرف کننده و محیط زیست و سرمایه آیندگان برداشته شود.

modir

Recent Posts

پیش بینی احتمال سقوط بیت‌کوین

رابرت کیوساکی اعلام کرده قیمت بیت کوین به ۵۰۰ هزار دلار می رسد اما پیتر…

6 ساعت ago

خسارات مالی تصادفات چقدر است؟

خسارات مالی تصادفات که به بیمه و سیستم سلامت تحمیل می شود بیش از ۱۳…

7 ساعت ago

تسهیلات بانکی کم بهره از اعتبارسنجی تا …

تسهیلات بانکی کم بهره می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی کشور منجر شود. بنابراین، تسهیل…

7 ساعت ago

درآمد شرکت های دانش بنیان ایرانی چقدر است؟

۹ هزار شرکت دانش بنیان و فناور در ایران وجود دارد، درآمد شرکت های دانش…

8 ساعت ago

امنیت غذایی و حفظ حقوق مالکیت اراضی در زون جنگلی

حفظ حقوق مالکیت اراضی و املاک باید بر روی عبارت نسق زراعی تمرکز کرد که…

10 ساعت ago

جایگاه فرهنگی استاد شجریان

به گزارش سرمایه فردا، مواضع جدی انتقادی استاد شجریان نسبت به حکومت سهم اندکی در…

10 ساعت ago