آخرین اخبار

افزایش عقب‌ماندگی خودروسازهای ایران

به گزارش سرمایه فردا، اوضاع خودروسازهای ایران روز به روز بدتر از قبل می شود. مدتهاست ضرب العجل هایی برای اصلاح فرایند تولید داده شده، اما چون در زمین سیاست بازی میکنند، هیچ تغییری رخ نداده است.
خودرو در جهان به سمت تکنولوژی های مبتنی بر خودروهای برقی حرکت کرده است. اما در ایران فعلا موفق شدند مصوبه کنند که طبق قانون کالایی که در داخل نمونه مشابه ندارد، تعرفه گزاری ضوابط تولید داخلی را نخواهد داشت. خودروسازهای ایران بدون اینکه نگران فرصتهای در حال از دست رفتن باشند به فکر دورزدن سامانه یکپارچه خودرو هستند تا محصولات خود را آزادانه به بازار آزاد تزریق کنند.
ماجرا از ورود چینی‌ها آغاز شد و حتی خبرهایی بود که دولت وقت برای خرید خودروهای هایبرید مشوقهایی وضع کند و همزمان این مشوقها در کشورهای دیگر هم دایر میشد. اما از سمت لابی ها و غیره بسیار تلاش شد که دست اندازی در وارداتش اتفاق بیوفتد که وارد کنندگان با یک مشقتی وارد کردند.
بسیار از خودروهای هیبرید هم امروز در پارکینگها به دنبال افزایش قیمت خوابیده اند و چون تغییر قانون ممکن نبود، با هر روش که شد، به طور کل واردات خودروی خارجی را بستند و خودرو رفت در سامانه و ما اون سالهای مهم رو از دست دادیم. اگر آن سیاست واردات خودروهای هیبرید ادامه پیدا نمیکرد و خودروهای بنزینی واردات می‌شد، شاید هیچ وقت بازار اینقدر ملتهب نمی‌شد.

آینده خودروسازهای ایران

سالها خودروسازهای ایران با اوراق کردن چندین تسلا و آئودی ای ترون و غیره به اسم تولید خودروی الکتریکی و غیره وقت خریدند. نهایتا یک موتور اینداکشن در آخرین نمایشگاه توسط چینی‌ها معرفی شد و پرونده بسته شد.
بالاخره مجلس حاضر شد با بالابردن تعرفه و تعرفه گزاری برای خودروهای هایبرید و برقی قوانین واردات رو تصویب کند، اما هر بار به شکلی سنگ اندازی شده است.
امروز خودروهای تولید داخل به سقف ارزندگی جهانی خودشون رسیدند و حتی ارزش صادراتشون هم پایین هست. اما به واسطه ی کنترل عرضه، فضای قیمتی بازار آزاد را نگه داشتند تا بشود خودروهای خود را گرانتر بفروشند. اما در ادامه این سیاست راه به جایی نمی‌برد جز با راه‌اندازی کمپین خودرو ایرانی نخرید.
امسال ایران خودرو هم بعد از پنج سال، ری را را به قیمت گزاری رساند و این خودرو ۲۰ هزار دلار بر اساس دلار بازار آزاد قیمت خورد. قیمت ریرا از سقف ارزندگی خودش هم بیشتره است، اما از عرضه همچنان خبری نیست.

دولت شریک گران فروشی خودروسازهای ایران

دولت شریک گران فروشی خودروسازهای ایران است. زیرا هم زمان با توزیع میکروسکوپی بین مردم، بخشی را هم شریک این بازی کردند تا محور مسیر بسته نشود و مردم در بازی خودروساز همچنان شریک شوند، اما به صورت لاتاری.
چون در بخش عرضه تمام سیاست گزاری ها به بن بست رسیده و امروز مصرف کننده زیان ده هست، تنها راه این است که مصرف کننده بتواند خودش هم عرضه کننده شود. اگر خودروسازهای ایران در حوزه ی عرضه بازی کردند مثل امروز، راه گریزی برای مصرف کننده باز باشد و این خودش تعادل را به بازار بر میگرداند.
بدیهی ست که یارانه ی سنگین بنزین در واقع به جیب خودروسازهای ایران میرود که هم خودروی گران و پر مصرف را تحمیل میکند و همزمان جلوی واردات ایستاده‌اند.
واقعا دولت شریک گران فروشی خودروسازهای ایران باید به دنبال جوینت شدن با شرکتهای صاحب تکنولوژی روز باشند و این فشار از روی مصرف کننده و محیط زیست و سرمایه آیندگان برداشته شود.

modir

Recent Posts

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تولید محصولات بهداشتی

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…

9 ساعت ago

مدیریت سیستمی از شغل تا برنامه ملی

مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامه‌های…

9 ساعت ago

تبعات فیلترینگ فضای مجازی

تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسب‌وکارهای ایرانی نشده،…

10 ساعت ago

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…

14 ساعت ago

قیمت حامل‌های انرژی در ۱۴۰۴

در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…

1 روز ago

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…

1 روز ago