بانک و بیمه

خسارت حادثه بندر شهید رجایی چقدر بود؟

به گزارش سرمایه فردا، مدیرعامل بیمه البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: حادثه بندر شهید رجایی یکی از چالش‌های بزرگ در مدیریت بحران طی روزهای اخیر بوده است که موجب از دست رفتن تعدادی از هموطنان و خسارات سنگین به زیرساخت‌های بندری و خودروهای شخصی شد. صنعت بیمه از همان ساعات اولیه وقوع حادثه، حضور فعال داشته و با ارزیابی دقیق بیمه‌نامه‌ها، روند پرداخت خسارت را تسریع کرده است. در ساعات ابتدایی حادثه، بیمه البرز با بررسی کلیه بیمه‌نامه‌های موجود، اصلاحات لازم در پوشش‌های بیمه‌ای منطقه را انجام داد تا بتواند فرآیند جبران خسارت را آغاز کند. این اقدامات در همان روز اول تا ساعت ۱۱ شب ادامه داشت و صبح روز بعد، تیم‌های ارزیابی خسارت مستقیماً در بندر شهید رجایی مستقر شدند.

رضایی افزود: کارشناسان بیمه البرز به همراه مدیران ارشد صنعت بیمه و معاون دفاعی بیمه مرکزی وارد بندر شهید رجایی شدند تا با همکاری مقامات قضایی و مسئولان محلی، نحوه جبران خسارت‌ها را بررسی کنند. جلسات متعددی با رئیس دادگستری، دادستان و مسئولان قضایی برگزار شد تا فرایند پرداخت خسارت به افراد آسیب‌دیده بدون بروکراسی‌های پیچیده انجام شود.

زمان پرداخت خسارت حادثه بندر شهید رجایی

وی ادامه داد:  یکی از مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از این حادثه، خسارت وارد شده به بیش از هزار دستگاه خودرو بوده است. تمام خودروهایی که بیمه‌نامه بدنه داشتند، توسط تیم‌های ارزیابی بررسی شدند و در کمتر از ۲۴ ساعت، بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ خسارت پرداخت شد.

رضایی گفت: کارشناسان شرکت‌های بیمه با استقرار در بندر، به‌صورت لحظه‌ای در حال ارزیابی و پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران هستند. بخش قابل‌توجهی از خودروهای آسیب‌دیده فاقد بیمه‌نامه بدنه بوده و تنها بیمه شخص ثالث مالی داشتند که سطح پوشش آن‌ها محدود است. برای این دسته از خودروها، صنعت بیمه با همکاری مدیریت بحران استان، فرآیند ارزیابی خسارت را به عهده گرفته و کارشناسان بیمه البرز با کمک شرکت‌های بیمه دیگر، میزان خسارت را تخمین می‌زنند. در مواردی که بیمه‌نامه شخص ثالث مالی کفایت نمی‌کند، مسئولان استانی باید راهکاری برای جبران این خسارت‌ها ارائه دهند.

جزئیات‌خسارت حادثه بندر شهید رجایی

این مقام مسئول گفت: تا به امروز، تعداد ۷۰ فوتی گزارش شده که ۲۵ نفر از آن‌ها هویتشان احراز شده است. با توافق صورت‌گرفته بین صنعت بیمه و دادگستری استان، مقرر شد پرداخت خسارت فوتی‌ها بدون انجام مراحل پیچیده اداری انجام شود تا خانواده‌های آسیب‌دیده دچار بروکراسی‌های اضافی نشوند. شرکت‌های بیمه مکلف شده‌اند به محض اعلام هویت فوت‌شدگان، مبلغ خسارت را مستقیماً به حساب دادگستری استان واریز کنند. برای هر فرد فوت‌شده، مبلغ ۱.۶ میلیارد تومان به عنوان خسارت تعیین شده است. فرآیند واریز برای ۲۵ نفر تأیید‌شده در حال انجام است و مبلغ مربوطه فردا به حساب دادگستری واریز می‌شود.

همچنین وی ادامه داد: کمیته‌ای شامل نمایندگان دادگستری، سندیکای بیمه و کارشناسان بیمه البرز مسئولیت بررسی و توزیع خسارت را برعهده دارد. فرآیند احراز هویت توسط دادگستری ادامه دارد و با اعلام تعداد جدید، بیمه‌نامه‌های مربوطه فعال می‌شوند و پرداخت خسارت به حساب دادگستری انجام خواهد شد. پس از تکمیل مراحل قانونی، خانواده‌های فوت‌شدگان می‌توانند با مراجعه به دادگستری، مبلغ خسارت را دریافت کنند. ساختمان‌های دولتی آسیب‌دیده شامل ساختمان گمرک، بانک‌ها، بنادر و دریانوردی هستند که برخی آسیب‌های جزئی را تجربه کرده‌اند.

رضایی گفت: کارشناسان رسمی صنعت بیمه از اولین ساعات حادثه ارزیابی این خسارت‌ها را آغاز کرده‌اند. خوشبختانه میزان خسارت این بخش‌ها چندان سنگین نبوده و بیمه‌نامه‌های موجود پوشش کافی دارند. فرآیند پرداخت خسارت برای ساختمان‌های دولتی حداکثر تا فردا یا پس‌فردا انجام خواهد شد تا روند بازسازی بدون وقفه ادامه یابد.

محموله‌های داخل کانتینرها در بندر رجایی

مدیرعامل شرکت بیمه البرز گفت: محموله‌های داخل کانتینرها شامل کالاهای متعلق به بازرگانان، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی هستند. برای تعیین میزان خسارت، باید صاحبان کالا مراجعه کرده و بیمه‌گر مربوطه را مشخص کنند. بیمه‌نامه‌های باربری در این بخش نقش مهمی دارند و فرایند بررسی هنوز در مرحله اولیه است. این روند به دلیل پیچیدگی در شناسایی صاحبان کالا و بررسی ارزش محموله‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: تمامی خودروهای تحت پوشش بیمه بدنه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی و خسارت آن‌ها پرداخت شده است. برای فوت‌شدگان، فرآیند احراز صلاحیت تسریع شده و خسارات جانی به حساب دادگستری منتقل می‌شود. ساختمان‌های دولتی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و خسارت آن‌ها طی دو روز آینده پرداخت خواهد شد. تیم‌های کارشناسی در حال بررسی وضعیت محموله‌های آسیب‌دیده هستند تا فرآیند ارزیابی و پرداخت خسارت انجام شود. صنعت بیمه همچنان به حمایت از آسیب‌دیدگان این حادثه ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا تمامی مراحل پرداخت خسارت در سریع‌ترین زمان ممکن انجام گیرد.

حادثه بندر شهید رجایی هنوز در حال بررسی است

سپس وی تاکید کرد:حادثه بندر شهید رجایی هنوز در حال بررسی است و ابعاد دقیق خسارات مالی همچنان در حال ارزیابی قرار دارد. با توجه به پیچیدگی این حادثه، اعلام ارقام دقیق ممکن نیست تا زمانی که صاحبان کالاها و بیمه‌گذاران مشخص کنند که چه میزان خسارت متوجه آن‌ها شده است. شرکت‌های بیمه، از جمله بیمه البرز، در منطقه حضور دارند و روند بررسی و پرداخت خسارت را به‌طور روزانه انجام می‌دهند.

وی افزود: صنعت بیمه تأکید دارد که تمامی شرکت‌های فعال در این حادثه دارای پوشش اتکایی مناسب هستند و ریسک‌ها مدیریت شده‌اند. این یعنی هیچ شرکتی به‌صورت انفرادی با حجم زیادی از خسارت روبه‌رو نخواهد شد و تمامی تعهدات بر اساس قراردادهای اتکایی داخلی و خارجی، صندوق ویژه تحریم، و بیمه مرکزی پشتیبانی می‌شود.

رضایی گفت: در کنار پرداخت خسارت‌ها، نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران و مطالبه‌گری منطقی بسیار حائز اهمیت است. اطلاع‌رسانی دقیق و اجتناب از شایعات، از جمله مواردی است که می‌تواند اعتماد عمومی را حفظ کند. رسانه‌ها در بررسی این حادثه نه‌تنها می‌توانند در جهت بهبود عملکرد صنعت بیمه اقدام کنند، بلکه باید بر لزوم رعایت استانداردهای ایمنی در سایر بنادر کشور تأکید داشته باشند.

تعهدات صنعت بیمه در حادثه بندر

در روزهای اخیر، برخی رسانه‌های خارجی تلاش کرده‌اند این حادثه را به‌صورت هدفمند برجسته کنند، اما باید تمرکز اصلی بر حل مشکلات و جبران خسارت‌ها برای مردم باشد. مسئله مهم، کمک به آسیب‌دیدگان و تلاش برای رفع مشکلات ناشی از حادثه است. دستگاه‌های نظارتی در حال بررسی ابعاد مختلف حادثه هستند و مقصران احتمالی شناسایی و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

صنعت بیمه در چارچوب تعهدات خود، تمامی خسارت‌ها را به‌صورت روزانه پرداخت می‌کند تا به کاهش اثرات روانی حادثه بر جامعه کمک کند. توجه به سرعت در پرداخت خسارت‌ها از جمله اقدامات مهمی است که بیمه‌گران در اولویت قرار داده‌اند.

رسانه‌های تخصصی حوزه بیمه و اقتصاد باید به‌صورت دقیق و بدون ایجاد فضای التهاب، به انعکاس صحیح این اتفاق بپردازند. بازدیدهای میدانی و مشاهده از نزدیک می‌تواند به تحلیل‌های جامع‌تر و مطالبات منطقی‌تر کمک کند. در نهایت، هدف اصلی باید کمک به کاهش آسیب‌های این حادثه و حمایت از آسیب‌دیدگان باشد.

modir

Recent Posts

افق‌های جدید صنعت فولاد ایران؛ تاثیر چالش‌های زیرساختی بر صادرات

صنعت فولاد ایران، باوجود تحریم‌ها و چالش‌های زیرساختی، توانسته سهم قابل‌توجهی در صادرات غیرنفتی کشور…

4 ساعت ago

بحران در قیمت محصولات کشاورزی

نوسانات شدید قیمت محصولات کشاورزی مانند پیاز و سیب‌زمینی، دوباره زنگ خطر ناکارآمدی سیاست‌های کشاورزی…

5 ساعت ago

استیضاح وزیر راه و شهرسازی در دستور کار مجلس

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۴۱ امضای نمایندگان مجلس پس از گذشت ۱۰…

6 ساعت ago

افزایش ارزش مبادلات تجاری آفریقا با برای رقابت ژئوپلیتیکی

ارزش مبادلات تجاری آفریقا به حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار می رسد که سهم ایران کمی…

6 ساعت ago

تاکید بر سرمایه گذاری در مناطق آزاد

سرمایه گذاری در مناطق آزاد در بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد از اتاق های…

7 ساعت ago

منطقه آزاد چابهار پل تجارت ایران به شرق

اربابی گفت: منطقه آزاد چابهار با داشتن دسترسی سریع به آب‌های آزاد، بهترین مسیر برای…

15 ساعت ago