آخرین اخبار

ثبت نام خودروهای وارداتی چگونه است

ثبت نام خودروهای وارداتی در شرایطی روز گذشته به اتمام رسید. برخی خبرها از استقبال زیاد شهروندان از آخرین طرح خرید خودروهای وارداتی  در دولت سیزدهم حکایت دارد.

طرح فروش جدید وارداتی ها از دو جهت حائز اهمیت است. بطوریکه از یک سو کمتر از ۲۰ هزار نفر از ۳۳ هزار ثبت نام کننده در اسفند ۱۴۰۱ موفق به دریافت خودرو شدند. و از سوی دیگر با شمارش معکوس پایان عمر دولت سیزدهم ، تعهد زیادی برای فروش وارداتی ها برگردن مسوولان صنعتی دولت چهاردهم خواهد افتاد.

ثبت نام خودروهای وارداتی موفق بود ؟

از اسفند ۱۴۰۱تاکنون کمتر از ۲۰ هزار متقاضی موفق به دریافت خودروی ثبت نامی خود شدند. این موضوع نشان دهنده بی برنامگی سیاستگذار خودرو در تخصیص ارز مناسب به خودرو و ده ها دست انداز دیگر در مسیر تسریع واردات خودرو است.

با این شرایط مشخص نیست که چرا مسوولان صنعتی دولت سیزدهم با توجه به تجربه حدود یک سال و نیمه خود از واردات خودرو، تعهد سنگینی را برای دولت چهاردهم در این زمینه ایجاد کرده است.

هر چند رییس جمهور منتخب در مناظرات انتخاباتی بطور ضمنی موافقت خود را با ورود خارجی ها اعلام کرده با این حال بعد از پایان کار دولت سیزدهم ، دولت چهاردهم ناخواسته با انبوهی از تعهدات مواجه خواهد بود.

سال گذشته کمتر از ۱۲ هزار خودرو ترخیص قطعی شده و طبق آخرین آمار گمرک که دیروز اعلام شد ، ۸ هزارو ۲۵۷ خودروی دیگر نیز ازابتدای سال جاری تاکنون ترخیص قطعی شده است.

ثبت نام خودروهای وارداتی به دلیل کاهش قیمت ارز در بازار با استقبال مواجه شد. زیرا قیمت عرضه خودرو تا حدودی در بازار تعدیل شده است.

تولید خودروهای وارداتی در کشور همسایه

درحالی ثبت نام خودروهای وارداتی در ایران اوج گرفته چندین شرکت خودروساز چینی در حال مذاکره برای بررسی برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود در ترکیه هستند.

طبق فرمان اردوغان قرار است تعرفه‌های مضاعف برای خودروهای وارداتی چینی کاهش یابد.

ترکیه مدت‌هاست که تلاش می‌کند خودروسازان خارجی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب کند. و برای این منظور شرکت‌های چینی را هدف قرار داده است.

شرکت بی‌وای‌دی، سازنده خودروهای برقی و یکی از رقبای اصلی تسلا، برای سرمایه‌گذاری و ساخت کارخانه در استان مانیسا در غرب ترکیه اقدام کرده است.

مدیرعامل بی‌وای‌دی می‌گوید، تعداد کارکنان ما در ترکیه نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است. درآمد ما هر سال درحال ‌رشد است و یک طرح توسعه بلندمدت را در برنامه داریم.

اس‌دبلیو‌ام که یک برند ایتالیایی است هم در سال ۲۰۱۴ توسط گروه تولیدکننده خودروی چینی شینرای خریداری و در پایان سال ۲۰۲۳ وارد بازار ترکیه شد.

همچنین نمایندگان اسکای‌ول، شرکت فناوری برجسته چینی، اخیرا از آنکارا بازدید کرده‌اند. تا در مورد برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود در ترکیه گفت‌وگو کنند.

ماه گذشته، دولت ترکیه تعرفه اضافی ۴۰درصدی بر خودروهای سواری احتراقی و هیبریدی وارداتی از چین وضع کرد.

این قانون از ۷ ژوئیه به اجرا گذاشته شد تا از صنعت داخلی محافظت کرده و اثر واردات بر کسری حساب ‌جاری را کاهش دهد./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

12 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago