اقتصاد کلان

چرا برنامه ضد تورم در سال ۱۴۰۴ حیاتی است؟

به گزارش سرمایه فردا، سال ۱۴۰۴، برای اقتصاد ایران نه‌فقط یک سال در تقویم، بلکه بازتابی از انباشت چالش‌های ساختاری و امیدهای آینده است. تورم امسال، از یک شاخص آماری فراتر رفته و به واقعیتی ملموس در سبد خانوارها، در دخل و خرج بنگاه‌ها، و در زبان روزمره مردم بدل شده است. نرخ تورم، که طبق تحلیل‌های رسمی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد برآورد شده، محصولی است از ناترازی‌های ساختاری، وابستگی‌های دیرینه به درآمدهای ناپایدار، و اثرات مداوم سیاست‌گذاری‌هایی است که بخش‌هایی از اقتصاد را بدون پشتوانه رها کرده‌اند.

در این فضای پیچیده، دو رویکرد اصلی از دل نهادهای تصمیم‌ساز و اندیشکده‌های اقتصادی نمایان شده‌اند. بخشی از نمایندگان مجلس، کنترل نرخ ارز را کلید مهار تورم می‌دانند و بر این باورند که تثبیت نرخ ارز، به ویژه در بازار آزاد، می‌تواند اثر مستقیمی در کاهش قیمت کالاهای وارداتی و به دنبال آن، آرام‌سازی شاخص تورم داشته باشد. از منظر آنان، سیاست‌های ارزی مانند تأمین ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی یا مدیریت حجم عرضه و تقاضا، می‌تواند از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها جلوگیری کند.

اما در سوی دیگر، کارشناسانی چون علی‌اکبر نیکو اقبال، اقتصاددان برجسته ، با نگاهی ریشه‌ای‌تر  گفت: تورم ایران بیش از آنکه ناشی از نوسانات ارزی باشد، حاصل ناترازی‌های مزمن در بودجه دولت، ناکارآمدی در تولید ملی، و ضعف در ساختار نظام بانکی است. وی تأکید می‌کند که راهکار پایدار نه در کنترل مصنوعی نرخ ارز، بلکه در افزایش تولید، کاهش وابستگی به واردات، و بازیابی تعادل در بازارها باشد.

برنامه ضد تورم در سال ۱۴۰۴

وی افزود: هیچ راهکاری به تنهایی قادر به درمان تورم نیست. کنترل تورم، نیازمند مجموعه‌ای هماهنگ از اقدامات ساختاری، سیاسی، و اجتماعی است. از جمله مهم‌ترین این اقدامات:

  • کاهش کسری بودجه از طریق اصلاح ساختار مالی دولت و حذف هزینه‌های غیرضروری
  • افزایش بهره‌وری تولید داخلی با حمایت از صنایع کوچک و متوسط
  • کنترل پایه پولی از طریق کاهش استقراض دولت از بانک مرکزی و تقویت بازارهای مالی
  • بهبود روابط بین‌المللی برای ارتقاء صادرات و جذب سرمایه‌گذاری
  • مبارزه با رانت‌های ارزی و شفاف‌سازی در تخصیص منابع

نیکو اقبال با نگاهی به اثر انتظارات تورمی در اقتصاد تصریح کرد: تورم در ایران صرفاً پدیده‌ای اقتصادی نیست، بلکه ریشه در اعتماد عمومی، نهادهای سیاست‌گذار، و فضای فرهنگی جامعه دارد. وقتی شهروندان اعتماد خود را به مسئولان از دست بدهند، حتی علمی‌ترین برنامه‌ها نیز به نتیجه نمی‌رسند. بنابراین، شفافیت در تصمیم‌گیری، جلوگیری از نوسانات ناگهانی، و اطلاع‌رسانی دقیق، باید در صدر اولویت‌ها باشد.

توسعه پایدار، بدون بخش خصوصی پویا، امکان‌پذیر نخواهد بود

وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار، بدون بخش خصوصی پویا، امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: این بخش نیازمند محیطی امن، باثبات، و قابل پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاری است. حذف موانع غیرشفاف و تدوین سیاست‌های صنعتی منطقه‌محور می‌تواند ظرفیت تولید را آزاد کند و ضربه‌گیر تورم باشد. در کنار آن، فرهنگ مصرف نیز باید بازسازی شود؛ رسانه‌ها، مدارس و نهادهای مدنی باید نقش فعالی در تغییر الگوهای خرید و حمایت از تولید داخلی ایفا کنند.

این کارشناس ادامه داد: در قلب همه این بحران‌ها، دو عامل نقش کلیدی دارند: کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها. اگر دولت بتواند کسری بودجه را با اصلاح مالیاتی، کاهش هزینه‌های بی‌اثر، و واگذاری دارایی‌های غیرمولد مهار کند، از نیاز به چاپ پول کاسته می‌شود. همزمان، با اصلاح ساختار بانک‌ها، افزایش سرمایه آنها، و نظارت دقیق بر فعالیت‌های بانکی، می‌توان جلوی چرخه معیوب خلق نقدینگی و تشدید تورم را گرفت. در نهایت، سال ۱۴۰۴ می‌تواند به آغاز بازسازی اعتماد، ساختار، و انضباط در اقتصاد کشور بدل شود مشروط به اینکه اصلاحات اساسی، مشارکت مردمی، و شفافیت در اجرا، در کنار هم پیش روند.

نظام حکمرانی اقتصادی مبتنی بر ثبات

در چنین فضایی، اگر تحریم‌های جدیدی بر اقتصاد کشور اعمال شوند، فشارها افزایش خواهد یافت. اما این شرایط می‌تواند به نقطه‌ای برای بازتعریف اولویت‌ها تبدیل شود. تحریم‌ها اگرچه محدودکننده‌اند، اما می‌توانند انگیزه‌ای برای بازسازی زیرساخت‌های صنعتی، بازآرایی روابط تجاری با شرکای اقتصادی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین باشند. به کارگیری ابزارهایی چون ارزهای دیجیتال، پیمان‌های دوجانبه پولی، و تقویت بازار سرمایه می‌تواند بخشی از خلأهای مالی را پر کند.

اقتصاد ایران برای کنترل تورم در سال ۱۴۰۴، نه‌تنها باید در مسیر اصلاحات بودجه‌ای و بانکی حرکت کند، بلکه نیازمند شکل‌دهی به یک نظام حکمرانی اقتصادی مبتنی بر ثبات و پایداری است. این مفهوم فراتر از تصمیم‌گیری‌های پراکنده و مقطعی است؛ پایداری یعنی تداوم در سیاست‌گذاری، انسجام در اجرا، و شفافیت در ارزیابی نتایج.

در چنین ساختاری، دولت باید به سمت «پیش‌بینی‌پذیرسازی اقتصاد» گام بردارد. ثبات در قوانین، اجتناب از تصمیمات خلق‌الساعه، و پایبندی به برنامه‌های میان‌مدت می‌تواند فضای امنی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایجاد کند. تجربه نشان داده است که هر بار سیاست‌های ارزی، مالیاتی یا پولی بدون مقدمات اجرایی، ناگهانی اعلام شده‌اند، بازارها دچار بی‌اعتمادی و التهاب شده‌اند که خود عاملی تورم‌زا بوده است.

در اقتصاد ایران تورم باید به‌عنوان یک بیماری اقتصادی دیده شود

اما این نظام پایدار باید بر پایه‌ی نهادهای مستقل و پاسخگو بنا شود. بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار، و سازمان برنامه و بودجه، همگی باید استقلال عملی و حقوقی لازم را برای اجرای سیاست‌های فنی و علمی داشته باشند. تمرکز تصمیم‌گیری در نهادهای سیاسی، اگرچه شاید در کوتاه‌مدت قاطعیت ایجاد کند، اما در بلندمدت منجر به تضعیف کارایی اقتصادی و افزایش ریسک سیاست‌گذاری‌های هیجانی می‌شود.

در کنار این اصلاحات، یکی از مباحث کلیدی، توسعه زیرساخت‌های داده و تحلیل اقتصادی است. بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، کلان‌داده، و سامانه‌های ارزیابی مالی آنی می‌تواند به تصمیم‌گیرندگان کمک کند تا سیاست‌هایی مبتنی بر واقعیت بازار تدوین کنند. بدون داده دقیق، هیچ سیاستی اثربخش نخواهد بود.

در نهایت، در اقتصاد ایران تورم باید به‌عنوان یک بیماری اقتصادی دیده شود، از این رو باید آن را نشانه‌ای از ناترازی ساختاری، ضعف مدیریت، و خلأ مشارکت در فرآیندهای تصمیم‌گیری دانست. اگر این نشانه‌ها را جدی بگیریم، شاید بتوانیم از آن‌ها به‌عنوان نقطه‌ی شروع برای اصلاحات بنیادین بهره‌برداری کنیم اصلاحاتی که اقتصاد کشور را به سمت پایداری، رشد و عدالت اقتصادی سوق دهد.

تصویر کلی‌ اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴

اکنون که تصویر کلی‌تر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴ و چالش‌های پیرامون کنترل تورم روشن شد، نمی‌توان از نقش مشارکت عمومی در اجرای اصلاحات چشم پوشی کرد. اصلاح ساختارهای مالی، بانکی و تولیدی هرچند ضروری است، اما اگر در فضای اجتماعی همراه با اعتماد و همدلی انجام نشود، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

مردم، اصلی‌ترین ذی‌نفعان سیاست‌های اقتصادی هستند و همزمان می‌توانند بزرگ‌ترین عامل موفقیت یا شکست آن باشند. مشارکت آنان نه‌تنها در عرصه مصرف و رفتارهای اقتصادی، بلکه در نظارت اجتماعی، مطالبه‌گری شفافیت، و حمایت از تولید داخلی حیاتی است. اگر شهروندان احساس کنند که سیاست‌گذاری‌ها واقعاً در جهت بهبود معیشت آنان است، به جای مقاومت، خود تبدیل به نیروی محرک اجرای اصلاحات خواهند شد.

در این میان، نقش آموزش و رسانه نیز برجسته‌تر از همیشه می‌شود. توسعه سواد مالی در سطح جامعه، آموزش شیوه‌های مصرف هوشمند، و اطلاع‌رسانی علمی درباره علل و راهکارهای کنترل تورم می‌تواند به ساخت جامعه‌ای آگاه‌تر، منعطف‌تر، و توانمندتر بیانجامد. بی‌شک بدون چنین پشتوانه‌ای، حتی بهترین سیاست‌ها نیز در بستر اجتماعی بی‌اعتماد، به بن‌بست خواهند رسید.

در جمع‌بندی باید گفت سال ۱۴۰۴ می‌تواند نقطه‌ی عطفی در مدیریت بحران تورم باشد مشروط بر آن‌که دولت با نگاهی چندبُعدی، به جای مقابله سطحی با تورم، وارد عمق ساختارها شود؛ از اصلاح بودجه و نظام بانکی گرفته تا حمایت واقعی از تولید و تقویت سرمایه اجتماعی. با چنین نگاهی، تورم نه تهدیدی مهارناپذیر، بلکه فرصتی برای بازسازی و بلوغ اقتصادی ایران خواهد بود.

modir

Recent Posts

تاریخ ایستادگی ایران در برابر سلطه

در سپهر پرنوسان تحولات منطقه‌ای و جهانی، ایران نه در قالب یک کشور منفعل، بلکه…

15 ساعت ago

آخرین وضعیت بازسازی آپارتمان های آسیب دیده جنگ ۱۲ روزه

در پی حملات رژیم صهیونیستی به تهران و آسیب‌دیدگی بیش از ۸۵۰۰ واحد مسکونی، شهرداری…

15 ساعت ago

نگاهی به پیشتازی فضایی ایران در برابر شکست استرالیا

در حالی که استرالیا نخستین تلاش خود برای پرتاب ماهواره‌بر را با شکست تجربه کرد،…

15 ساعت ago

آسیب‌شناسی دیپلماسی احساسی؛ واکاوی روابط ایران و جمهوری آذربایجان

اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ایران درباره روابط با جمهوری آذربایجان با وجود نیت مثبت، از نظر…

15 ساعت ago

بازخوانی گفتمان مقاومت در ایران؛ از دفاع مشروع تا تصویرسازی نادرست

در بحبوحه جنگ ۱۲ روزه، شاخص‌های ذهنی مردم ایران نسبت به عملکرد نظام جمهوری اسلامی…

16 ساعت ago

دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در ۱۴۰۴

افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت قرمز در مردادماه ۱۴۰۴ در شرایطی رخ داده که دولت واردات…

17 ساعت ago