مسعود پزشکیان، رئیسجمهور جدید ایران میتواند تغییری قاطع در بازگرداندن رایدهندگان بیگانه شده از صندوق رای به ستون دموکراتها ایجاد کند.
پزشکیان با سلف خود تفاوتهایی دارد. او «پیام به دنیای جدید» را به زبان انگلیسی در نشریه تهران تایمز، انتشار داد.
پزشکیان در آن اعلام میکند که از تلاشهای صادقانه برای کاهش تنش استقبال خواهد کرد و حسن نیت را با حسن نیت متقابل پاسخ میدهد.
این نشاندهنده تمایل به کاهش خطر جنگ هستهای با باز کردن مسیر برای بازدید بازرسان بینالمللی از تاسیسات هستهای ایران در ازای بازگشایی بازارهای جهانی به روی تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ایران است.
این پیشنهاد دقیقا همان چیزی است که دولت بایدن برای ارائه پاسخی معتبر به سخنرانی نتانیاهو در کنگره به آن نیاز دارد.
برخلاف تشویقهایی که آمریکاییها از ترامپ و ونس خواهند شنید، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در موقعیتی قرار خواهد گرفت که رویکرد جدیدی برای صلح در خاورمیانه اعلام کند.
واقعیت آن است که اشکال بزرگ انتخاباتهای اکثریتی همیشه آن است که اگر کسی ۵۰درصد + یکرأی کسب کند و پیروز شود، میخواهد ۱۰۰درصد کیک پیروزی را از آن خود کند.
وقتی طرف مقابل ۱۴میلیون رأی دارد، نه اخلاقی است که این حجم آرا در چینش کابینه انعکاسی نداشته باشد و نه به مصلحت است که بهکلی نادیده گرفته شوند.
مشارکت نامزد بازنده در چینش کابینه موجب میشود کابینه پشتیبانی هر دو جناح اصلی اصولگرا و اصلاحطلب را برای گرفتن تصمیمات اساسی به همراه داشته باشد.
اما اگر تنگنظری موجب شود تا افرادی از یک جناح فقط در کابینه وارد شوند، بهطور طبیعی جناح مقابل انگیزه دارد در مقابل کابینه موجود حالت انتقادی به خود بگیرد.
تجربه کابینه آقای خاتمی و آقای روحانی نشان داد که اگرچه اعضای کابینه میتوانند همگی اصلاحطلب باشند؛ اما تفرقه حول راهبرد اجرای سیاستها میتواند انسجام کابینه را تا حد زیادی مخدوش کند.
اگر بهعنوان مثال وزرای دولت، اعم از اصولگرا و اصلاحطلب حول سیاستهای اجرایی وحدت نظر داشته باشند، میتوان اطمینان داشت که انسجام کابینه حفظ خواهد شد.
از اینرو دولت ائتلافی و دولت وحدت ملی، نهتنها برای موفقیت آقای پزشکیان مفید است، بلکه ضروری هم هست.
شورای آتلانتیک در گزارشی اعلام کرد مسعود پزشکیان در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که قصد دارد برای رفع تحریمهای آمریکا علیه ایران تلاش کند.
واضح است که رفع تحریمها، مستلزم توافق جدید با غرب در خصوص برنامه هستهای است.
با توجه به پویاییهای اخیر در صحنه جهانی – جنگ اوکراین، ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ ایران و حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس به اسرائیل – و این واقعیت که ایران عمدتا کنترل نشده است، آیا توافق هستهای جدید میتواند محقق شود؟
هر مذاکرهای پیچیده و چالشبرانگیز خواهد بود، اما با توجه به تفاهم در مورد گزینههای احتمالی، میتوان به توافق جدیدی دست یافت.
بدون توافق جدید و با ادامه پیشرفت برنامه هستهای، احتمال درگیری بین ایران و غرب – بهویژه ایالات متحده – به طور تصاعدی افزایش مییابد.
از طریق سازشهای دردناک برای هر دو طرف و تمایل به اجتناب از تشدید تنشها میتوان احتمال دستیابی به برجام ۲ را افزایش داد که به نفع خاورمیانه و جامعه بینالمللی است.
توافق جدید با غرب نیازمند ماندن دموکراتها بر سر قدرت در آمریکاست. همچنین چینش کابینه چهاردهم باید مورد تایید حاکمیت برای پیشبرد درخواستهای جامعه باشد./دنیای اقتصاد
وزیر صنعت قیمت خودرو را تا ۳۵ درصد افزایش داد. حالا برای توجیه اقدام خود…
اعضا هیأت مدیره نظام مهندسی در یک تعارض منافع قرار دارند از سویی باید مدافع…
انگیزههای مدیریت اخلاقی را میتوان: عدالت، انصاف و دیگر خواهی دانست. مدیریت اخلاقی اهداف سودآوری،…
عبدالخالق زاده گفت: معاملات بورس انرژی به دلیل وابستگی دولتی در منافع عرضه کنندگان تاثیر…
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…