Categories: آخرین اخبار

برنامه های فولاد خوزستان برای تحقق ۱۳.۶ میلیون تن فولاد

به گزارش نبض اقتصاد، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در نشست خبری  با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه صنعت فولاد ایران از ۱.۸ میلیون تنی قبل از انقلاب به ۴۵ میلیون تن رسیده است، گفت: در حال حاضر ایران از نظر ظرفیت رتبه هفتم جهان و از نظر تولید رتبه دهم را دارد و فولاد خوزستان به عنوان دومین فولادسازی بزرگ کشور ظرفیتی ۴ میلیون تنی دارد که شامل ۱۰ درصد ظرفیت فولاد کشور است.
امین ابراهیمی با بیان اینکه فولاد خوزستان از سال ۵۳ فعالیت خود را آغاز کرده به همین دلیل امروزه با چالش فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات مواجه شده است، افزود: با این شرکت بر مبنای برنامه هایی که دارد چشم انداز دستیابی به تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۱۰ را ترسیم کرده است.
او با تاکید بر اینکه افق فولاد خوزستان برای اینکه بتواند ۲۵ درصد بازار فولاد را در اختیار بگیرد ۴ افق تعیین کرده است، اظهار کرد: افق نخست فولاد خوزستان برای افزایش سهم بازار تا سال ۱۴۰۲، افق دوم تا پایان سال ۱۴۰۴، افق سوم تا پایان ۱۴۰۶ و افق چهارم تا پایان ۱۴۰۸ تعیین شده است.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه در گام نخست زیرساخت های مانند ایجاد پست برق، بازچرخانی و… انجام داده است، اظهار کرد: در گام دوم پروژه های بلادست و پایین دست تعریف شده که یکی از آنها زمزم ۳ است که از دیشب مشعل زمزم روشن شده و با توجه به اینکه سوپر مگامودل است که ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی دارد و قبل از اینکه یک پروژه توسعه ای باشد یک پروژه محیط زیستی بوده و امروز در زمینی ۲۱ هکتاری ایجاد شده که بزرگترین سوپرمگامودل کشور است و ۳۰۰ نفر را مشغول بکار کرده است.
او با تاکید بر اینکه تا پایان ماه زمزم ۳ به بهره برداری خواهد رسید، گفت: همچنین واحد فولادسازی شادگان  با محوریت شمش ها راه اندازی شده که با توجه به فضای رقابتی که در بازارهای جهانی وجود دارد طرح توسعه شادگان تا ظرفیت یک میلیون تن برای فولادهایی کلین در دستور کار قرار دارد و تا دی ماه ذوب اول را خواهیم داشت و تا پایان سال نخستین تولید را خواهیم داشت و قرار شده محصولاتی تولید شود که تاکنون در فولاد خوزستان عرصه نشده و با رویکرد صادراتی طرح شادگان پیش خواهد رفت.
ابراهیمی با اشاره به اینکه پروژه تامین هزار مگاوات نیروگاه با وزارت نیرو و صنعت تعریف شده است، گفت: فولاد خوزستان قراردادی با صندوق توسعه ملی برای بخش نیروگاهی نهایی کرده است و تا پایان سال ۱۴۰۳ واحد گازی و پایان سال ۱۴۰۴ فاز نهایی آن بهر برداری خواهد شد و ساخت نیروگاه۲۰۰ مگاواتی خورشیدی را در دستور کار داریم و هم اکنون مناقصه برای شناسایی پیمانکار در حال انجام است و پروژه نیروگاه ۳۵۰ مگاواتی شادگان هم اکنون جزو برنامه های مناقصه است و تا پایان امسال تعیین تکلیف می شود و در نهایت ۱۳۶۰ مگاوات ظرفیت برق وارد مدار خواهد شد.

۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه ای
او با تاکید بر اینکه فولاد خوزستان ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه ای تعریف کرده است، گفت: در حال حاضر تغییر نگاهی در مدیران و سهامدار عمده فولاد خوزستان رخ داده و هر چند هفته یکبار پروژه جدیدی در فولاد خوزستان بهره برداری می شود.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اینکه قیمت آهن اسفنجی به دلیل عرضه هابی که اتفاق می افتاد غیر منطقی است، گفت: در حال حاضر به دنبال این هستیم که صادرات آهن اسفنجی به عراق داریم و به دنبال توسعه صادرات به ترکیه هستیم چراکه مازاد تولید به نسبت تقاضا در این بخش داریم.
ابراهیمی با اشاره به اینکه فولاد خوزستان طرح جامع توسعه تعریف کرده که به دنبال ایجاد تعادل در زنجیره فولاد از سنگ تا محصولات کلین است، اظهار کرد: به همین دلیل چند پروژه تولید ورق را در دستور کار قرار داده ایم که ۵۰ درصد از محصولات اولیه تا حلقه های پایین در فولاد خوزستان فرآوری شود و این برمبنای چشم انداز تبدیل شدن  فولاد خوزستان به هاب فولادی در منطقه جنوب غرب کشور است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه یکی از چالش های اصلی صنعت فولاد تامین مواد اولیه است، گفت: با توجه به اینکه برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور به ۱۶۷ میلیون تن سنگ آهن نیاز است و از آنجایی که ذخایر سنگ آهن اکتشافی کشور حدود ۳.۳ میلیارد تن است جوابگوی ۱۵ سال بیشتر نیست، از این رو باید اکتشافات توسعه یابد.
او با تاکید بر اینکه گاز برای صنعت فولاد خوراک نیست و به تکنولوژی وابسته است، گفت: میزان مصرف گاز در صنعت فولاد کمتر از ۵ درصد است با این حال صنعت فولاد همیشه جزو نخستین جاهایی است که مشمول سهمیه بندی و قطعی گاز است، از این رو موضوع ذخیره سازی گاز جزو سیاست های مورد توجه است.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اینکه پروژه سی بی آی را تعریف کرده ایم و بریکت سرد آهن اسفنجی در شادگان تولید خواهد شد، گفت: همچنین مشارکت در میادین گازی پیشنهاداتی شده هرچند من به عنوان یک کارشناس صنعت فولاد غرب به این موضوع اعتقاد ندارم.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در کشور به سمت تولید بریکت از هیدروژن رفته ایم، گفت: این مساله در کاهش مصرف گاز به ویژه در زمان پیک نقش موثری دارد.
او با اشاره به اینکه فولاد خوزستان به دلیل نزدیکی به دریا ظرفیت صادراتی بالایی دارد، گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۵ درصد تولید فولاد کشور با ارزش ۱.۴ میلیارد دلار صادرات شد و هم اکنون بازار ۲۸ کشور مختلف را هدف گذاری کرده ایم و امکان توسعه صادرات تا ۲ میلیارد دلار را داریم.
او با بیان اینکه شرکت های فولادی ایران برای صادرات به بلوغ رسیده اند اما بخشنامه های خلق الساعه منجر به تنبیه صادراتی شده است، گفت: مهمترین مزیت صادراتی زنجیره فولاد در ایران شمش و اسلب است و باید در این مسیر حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اینکه میزان مصرف کشور حدود ۲۰ میلیون تن است، گفت: به همین دلیل با در نظر گرفتن ۳۲ میلیون تن فولاد حدود ۱۲ میلیون تن صادرات داریم اما برخی مواقع موضوع کمبود و سهمیه بندی برق و انرژی روی تولید واحد‌ها تاثیر می گذارد.
او با بیان اینکه در چند ماه آینده صادرات فولاد به عربستان خواهیم داشت، اطهار کرد: در حال حاضر همگرایی بین ایران و عربستان به وجود آمده و بستری برای توسعه صادرات بین دو کشور خواهد بود.

modir

Recent Posts

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

13 ساعت ago

اهمیت مشاوره در کسب و کار

مشاوره در کسب و کار جدید کمک می کند هیجان‌ و چالش‌ همزمان فرد را…

13 ساعت ago

مهارت‌های زندگی برای آینده بهتر

به گزارش سرمایه فردا، آینده متعلق به کسانی است که مهارت‌های زندگی بیشتری یاد می‌گیرند…

13 ساعت ago

چند استراتژی برای کنترل تورم

کشورهایی که موفق به جدا کردن دولت از بانک مرکزی شده اند از چند چند…

13 ساعت ago

چالش اقتصاد ایران چیست؟

مهمترین چالش اقتصاد ایران «بحران ارزش افزوده صفر» است. اکنون بخش بزرگی از سرمایه ها…

13 ساعت ago

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

17 ساعت ago