اقتصاد کلان

ایران در مسیر اتصال اوراسیا به اقیانوس هند

به گزارش سرمایه فردا، محمد سعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، در حاشیه دیدار با کاردار قرقیزستان با اشاره به اهمیت راهبردی کریدور شمال–جنوب گفت: «زیرساخت‌های این کریدور از سمت ایران تقریباً فراهم شده و همین موضوع باعث شده کشورهایی مانند هند، روسیه، ارمنستان و سایر کشورهای حاشیه‌ای علاقه‌مند به استفاده از این مسیر برای مبادلات تجاری خود باشند.»

وی افزود: «تحریم‌ها ممکن است برخی حوزه‌ها مانند بانکی را تحت تأثیر قرار دهند، اما موقعیت ژئوپلیتیکی ایران قابل تحریم نیست. این موقعیت آن‌قدر مهم و کلیدی است که هیچ کشوری، به‌ویژه کشورهای عضو CIS، اوراسیا و افغانستان، نمی‌توانند از ظرفیت‌های استراتژیک مسیرهای ایران چشم‌پوشی کنند. وقتی صحبت از کریدور شمال–جنوب یا حتی شرق–غرب می‌شود، عبور از ایران اجتناب‌ناپذیر است.»

اربابی با تأکید بر نقش چابهار در این کریدور گفت: «یکی از مهم‌ترین مسیرهایی که می‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند، مسیر چابهار–جلفا–ارس–ارمنستان است. این کریدور از طریق ارمنستان ما را به گرجستان و سپس به اروپا متصل می‌کند و بسیاری از مسائل لجستیکی را حل خواهد کرد. زیرساخت‌های جاده‌ای در ایران آماده است، اما مشکل فعلی در بخش حمل‌ونقل ریلی است.»

وی ادامه داد: «تا زمانی که مسیر ریلی خاش–چابهار افتتاح نشود، ارسال بار از بندر چابهار به ارمنستان یا بالعکس با دشواری انجام می‌شود. امروز در نشستی با سفیر محترم ارمنستان در تهران، محور اصلی گفت‌وگو همین موضوع بود. تا زمانی که این مسیر ریلی تکمیل نشود، تجار ارمنی نمی‌توانند به‌راحتی کالاهای خود را از جنوب شرق آسیا یا شبه‌قاره هند از طریق چابهار وارد کشورشان کنند یا کالاهای صادراتی خود را به این مناطق ارسال نمایند.»

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: «به محض افتتاح این خط ریلی، کریدور شمال–جنوب از نظر جاده‌ای و ریلی تکمیل خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، مسیر خاش به ایرانشهر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و مسیر ایرانشهر به چابهار نیز تا شهریورماه سال ۱۴۰۵ آماده خواهد شد. ایستگاه‌ها در حال تکمیل هستند و بندر شهید بهشتی نیز در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های داخلی خود است.»

وی در پایان گفت: «در حال حاضر، کل پروژه اتصال ریلی چابهار حدود ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن، شاهد تحولی بزرگ در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم بود.»

modir

Recent Posts

مخاطرات در تهران چیست؟

با وجود تدوین برنامه‌های بلندمدت و مقاوم‌سازی بخشی از زیرساخت‌های شهری، تهران هنوز در برابر…

20 دقیقه ago

مهندسی پایدار برای حیات زمین

جنگل‌ها نه فقط منبع چوب، بلکه کارخانه‌های بی‌نظیر طبیعت‌اند که به‌صورت رایگان، اکسیژن، رطوبت، تعادل…

21 دقیقه ago

بی‌پناهی داوطلبان محیط زیست

در حالی‌که فعالان محیط زیست بی‌هیچ مأموریتی و تنها با عشق به طبیعت، جان خود…

22 دقیقه ago

بازخوانی پرواز ۷۵۲

طرح دوباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی توسط علی شمخانی، آن هم شش سال پس از…

23 دقیقه ago

غزه پس از ویرانی

دو سال پس از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، این منطقه به نماد ویرانی…

24 دقیقه ago

چرا نوجوانان از والدین فاصله می‌گیرند؟

دور شدن نوجوان از والدین، گاه با پرخاشگری و گاه با سکوتی سنگین همراه است؛…

1 ساعت ago