اقتصاد کلان

ایران در مسیر اتصال اوراسیا به اقیانوس هند

به گزارش سرمایه فردا، محمد سعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، در حاشیه دیدار با کاردار قرقیزستان با اشاره به اهمیت راهبردی کریدور شمال–جنوب گفت: «زیرساخت‌های این کریدور از سمت ایران تقریباً فراهم شده و همین موضوع باعث شده کشورهایی مانند هند، روسیه، ارمنستان و سایر کشورهای حاشیه‌ای علاقه‌مند به استفاده از این مسیر برای مبادلات تجاری خود باشند.»

وی افزود: «تحریم‌ها ممکن است برخی حوزه‌ها مانند بانکی را تحت تأثیر قرار دهند، اما موقعیت ژئوپلیتیکی ایران قابل تحریم نیست. این موقعیت آن‌قدر مهم و کلیدی است که هیچ کشوری، به‌ویژه کشورهای عضو CIS، اوراسیا و افغانستان، نمی‌توانند از ظرفیت‌های استراتژیک مسیرهای ایران چشم‌پوشی کنند. وقتی صحبت از کریدور شمال–جنوب یا حتی شرق–غرب می‌شود، عبور از ایران اجتناب‌ناپذیر است.»

اربابی با تأکید بر نقش چابهار در این کریدور گفت: «یکی از مهم‌ترین مسیرهایی که می‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند، مسیر چابهار–جلفا–ارس–ارمنستان است. این کریدور از طریق ارمنستان ما را به گرجستان و سپس به اروپا متصل می‌کند و بسیاری از مسائل لجستیکی را حل خواهد کرد. زیرساخت‌های جاده‌ای در ایران آماده است، اما مشکل فعلی در بخش حمل‌ونقل ریلی است.»

وی ادامه داد: «تا زمانی که مسیر ریلی خاش–چابهار افتتاح نشود، ارسال بار از بندر چابهار به ارمنستان یا بالعکس با دشواری انجام می‌شود. امروز در نشستی با سفیر محترم ارمنستان در تهران، محور اصلی گفت‌وگو همین موضوع بود. تا زمانی که این مسیر ریلی تکمیل نشود، تجار ارمنی نمی‌توانند به‌راحتی کالاهای خود را از جنوب شرق آسیا یا شبه‌قاره هند از طریق چابهار وارد کشورشان کنند یا کالاهای صادراتی خود را به این مناطق ارسال نمایند.»

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: «به محض افتتاح این خط ریلی، کریدور شمال–جنوب از نظر جاده‌ای و ریلی تکمیل خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، مسیر خاش به ایرانشهر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و مسیر ایرانشهر به چابهار نیز تا شهریورماه سال ۱۴۰۵ آماده خواهد شد. ایستگاه‌ها در حال تکمیل هستند و بندر شهید بهشتی نیز در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های داخلی خود است.»

وی در پایان گفت: «در حال حاضر، کل پروژه اتصال ریلی چابهار حدود ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن، شاهد تحولی بزرگ در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم بود.»

modir

Recent Posts

دو ستون اصلی موفقیت سازمانی

کارکنانی که به شغل خود علاقه‌مند هستند، نه تنها با انگیزه بیشتری وظایفشان را انجام…

3 ساعت ago

وزیر اقتصاد: نوسازی گمرک از مناطق آزاد آغاز می شود

وزیر اقتصاد گفت: تمام مناطق آزاد ما به نوعی با مسئله گمرک درگیر هستند و…

21 ساعت ago

وین‌فنس دیوار سبز صنعت فولاد

پروژه «وین‌فنس» با ارتفاع ۲۸ متر و پوشش هفت هکتار زمین، نه تنها بزرگ‌ترین اقدام…

23 ساعت ago

رویکرد دولت برای صنایع تغییر کرد؟

رویکرد دولت برای صنایع در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ تغییر کرده و به دنبال اعمال…

1 روز ago

نقشه راه فولاد سنگان برای آینده پایدار

مدیرعامل فولاد سنگان با تشریح اقدامات این شرکت در حوزه انرژی، آب، برق و گاز،…

1 روز ago

بحران خاموش در شهرها

افزایش بی‌سابقه جمعیت سگ‌های ولگرد در تهران و دیگر شهرها، از گزش‌های مرگبار تا هزینه‌های…

1 روز ago