آخرین اخبار

افزایش مصرف بنزین ایران

به گزارش سرمایه فردا، تولید بنزین در کشور روند صعودی ندارد. به طوری که تولید متوسط روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر و مصرف تقریبا ۱۲۰ میلیون لیتر است. در حالی که با افزایش مصرف بنزین ایران ناترازی ۶ میلیون لیتر در روز به وجود آمده است.در روزهای پیک مصرف و تعطیلاتی که منجربه سفرهای بین استانی شود تا ۲۰ میلیون لیتر نیز ناترازی ثبت شده است.
همچنین گزارش های غیررسمی نشان می دهد که ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور به خارج قاچاق می شود. قیمت جهانی بنزین با احتساب هر گالن ۳٫۲ دلار تقریبا ۴۸ هزار تومان است.
در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳ میلیارد دلار بنزین وارد کشور شده است که کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بر دولت تحمیل کرده و بدهی دولت به بخش پالایشگاهی نیز بالغ بر ۲۰۰ همت است که در مجموع نزدیک ۴۰۰ همت کسری بودجه دولت ناشی از کنترل قیمت بنزین است.
اعتراضات ناشی از افزایش شبانه قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ و تبعات اجتماعی و امنیتی آن، تصمیم گیری در مورد قیمت بنزین را سخت کرده است.
هم‌اکنون بین ۲۱ تا ۲۳ میلیون مترمکعب CNG در روز در کشور به‌مصرف می‌رسد که یکی از پیشنهادها استفاده گسترده از CNG و خودروهای برقی است.
در کوتاه مدت تکمیل پالایشگاه مهر خلیج فارس و افزایش ۱۳ میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال راهکار بهتری برای تعدل بخشی به افزایش مصرف بنزین ایران است.
لید خودرو در کلاس استاندارد بین المللی است که می تواند مصرف بنزین را تا ۶۰ میلیون لیتر کاهش دهد که آرمانی و با وجود مافیای خودرو غیرممکن است.

افزایش مصرف بنزین ایران

طبق آمار ستاد نوسازی سازمان حمل‌ونقل، بیش از ۲۱ میلیون خودروی سبک در کشور در حال تردد است که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو، یعنی ۶.۲ درصد از این خودروها فرسوده هستند.
همچنین از تعداد ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد در کشور، ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده هستند. جایگزینی خودرهای فرسوده هم راه حل میان مدتی برای توقف افزایش مصرف بنزین ایران است. درواقع خودروهای فرسوده در روز ۴۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۷.۵ میلیون لیتر گازوئیل را مصرف می‌کنند و در صورت جایگزینی این خودروها با خودروهای استاندارد حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر در روز گازوئیل صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت. این موضوع می تواند افزایش مصرف بنزین ایران ناشی از رشد تعداد خودرو را جبران کند.
با در نظر گرفتن هر لیتر بنزین و گازوئیل برابر با نرخ ۷۰ سنت، سالانه ۹ میلیارد دلار خسارات ناشی از عدم اسقاط خودروهای فرسوده به کشور است و آنها سالانه ۱۳ میلیارد لیتر بنزین را می‌بلعند.

modir

Recent Posts

تورم و فرسایش زیست انسانی

در شرایطی که تورم افسارگسیخته، سفره‌های مردم را کوچک‌تر کرده، پیامدهای آن فراتر از اقتصاد…

6 دقیقه ago

«ناتورِ دشت» و جست‌وجوی انسان در دل حادثه

فیلم «ناتورِ دشت» به کارگردانی صفی یزدانیان، با الهام از ماجرای واقعی گم‌شدن «یسنا»، نه‌تنها…

16 دقیقه ago

رقابت پلتفرم‌ها در عصر ارتباطات جهانی

با عبور تعداد کاربران فعال ماهانه اینستاگرام از مرز ۳ میلیارد نفر، این پلتفرم اشتراک‌گذاری…

23 دقیقه ago

مهاجرت تحصیلی زیر سایه تورم

افزایش بی‌سابقه هزینه‌های دانشگاهی، بدهی‌های سنگین دانشجویی و فضای سیاسی متشنج پس از انتخابات ۲۰۲۴،…

32 دقیقه ago

ایران در آستانه بازگشت تحریم‌ها؛ بن‌بست دیپلماتیک و سایه سنگین ناامیدی

در آستانه فعال شدن مکانیزم ماشه و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، ایران با بحرانی چندلایه…

43 دقیقه ago

بورس در هفته گذشته

در حالی‌که اقتصاد ایران با فشارهای هم‌زمان سیاسی، تورمی و ساختاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، بازار…

1 ساعت ago