آخرین اخبار

افزایش مصرف بنزین ایران

به گزارش سرمایه فردا، تولید بنزین در کشور روند صعودی ندارد. به طوری که تولید متوسط روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر و مصرف تقریبا ۱۲۰ میلیون لیتر است. در حالی که با افزایش مصرف بنزین ایران ناترازی ۶ میلیون لیتر در روز به وجود آمده است.در روزهای پیک مصرف و تعطیلاتی که منجربه سفرهای بین استانی شود تا ۲۰ میلیون لیتر نیز ناترازی ثبت شده است.
همچنین گزارش های غیررسمی نشان می دهد که ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور به خارج قاچاق می شود. قیمت جهانی بنزین با احتساب هر گالن ۳٫۲ دلار تقریبا ۴۸ هزار تومان است.
در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳ میلیارد دلار بنزین وارد کشور شده است که کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بر دولت تحمیل کرده و بدهی دولت به بخش پالایشگاهی نیز بالغ بر ۲۰۰ همت است که در مجموع نزدیک ۴۰۰ همت کسری بودجه دولت ناشی از کنترل قیمت بنزین است.
اعتراضات ناشی از افزایش شبانه قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ و تبعات اجتماعی و امنیتی آن، تصمیم گیری در مورد قیمت بنزین را سخت کرده است.
هم‌اکنون بین ۲۱ تا ۲۳ میلیون مترمکعب CNG در روز در کشور به‌مصرف می‌رسد که یکی از پیشنهادها استفاده گسترده از CNG و خودروهای برقی است.
در کوتاه مدت تکمیل پالایشگاه مهر خلیج فارس و افزایش ۱۳ میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال راهکار بهتری برای تعدل بخشی به افزایش مصرف بنزین ایران است.
لید خودرو در کلاس استاندارد بین المللی است که می تواند مصرف بنزین را تا ۶۰ میلیون لیتر کاهش دهد که آرمانی و با وجود مافیای خودرو غیرممکن است.

افزایش مصرف بنزین ایران

طبق آمار ستاد نوسازی سازمان حمل‌ونقل، بیش از ۲۱ میلیون خودروی سبک در کشور در حال تردد است که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو، یعنی ۶.۲ درصد از این خودروها فرسوده هستند.
همچنین از تعداد ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد در کشور، ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده هستند. جایگزینی خودرهای فرسوده هم راه حل میان مدتی برای توقف افزایش مصرف بنزین ایران است. درواقع خودروهای فرسوده در روز ۴۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۷.۵ میلیون لیتر گازوئیل را مصرف می‌کنند و در صورت جایگزینی این خودروها با خودروهای استاندارد حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر در روز گازوئیل صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت. این موضوع می تواند افزایش مصرف بنزین ایران ناشی از رشد تعداد خودرو را جبران کند.
با در نظر گرفتن هر لیتر بنزین و گازوئیل برابر با نرخ ۷۰ سنت، سالانه ۹ میلیارد دلار خسارات ناشی از عدم اسقاط خودروهای فرسوده به کشور است و آنها سالانه ۱۳ میلیارد لیتر بنزین را می‌بلعند.

modir

Recent Posts

روشنایی از دل تاریکی / روایت از یک آتش‌سوزی تا ایده نجات

وقتی خاموشی‌ها به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شدند، امید از جایی غیرمنتظره جوانه…

3 ساعت ago

اصلاح فرآیند خصوصی‌سازی راه نجات شرکتهای بورسی

اصلاح فرآیند خصوصی‌سازی نه‌تنها می‌تواند بورس را از رکود خارج کند، بلکه به‌عنوان یک محرک…

3 ساعت ago

دیدار بی‌سرانجام در آلاسکا؛ روایت گفت‌وگوی ترامپ و پوتین در سایه بحران اوکراین

در حالی که جهان چشم‌انتظار نتایج دیدار دو قدرت‌مند جهانی بود، گفت‌وگوی ترامپ و پوتین…

7 ساعت ago

رمزارزها؛ کلید گمشده در قفل اقتصاد تحریمی ایران

در شرایطی که اقتصاد ایران زیر فشار تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی نفس می‌کشد، رمزارزها و…

16 ساعت ago

اراده نیرویی اکتسابی برای تغییر رفتار، عملکرد و باورها

اراده، برخلاف تصور رایج، یک ویژگی غریزی صرف نیست؛ بلکه قابلیتی اکتسابی است که با…

20 ساعت ago

پایان جنگ با موشک‌های ایرانی؛ آغاز بازسازی دفاعی با شریک شرقی

حملات موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی در جریان جنگ ۱۲ روزه، نه‌تنها زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل…

20 ساعت ago