آخرین اخبار

افزایش مصرف بنزین ایران

به گزارش سرمایه فردا، تولید بنزین در کشور روند صعودی ندارد. به طوری که تولید متوسط روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر و مصرف تقریبا ۱۲۰ میلیون لیتر است. در حالی که با افزایش مصرف بنزین ایران ناترازی ۶ میلیون لیتر در روز به وجود آمده است.در روزهای پیک مصرف و تعطیلاتی که منجربه سفرهای بین استانی شود تا ۲۰ میلیون لیتر نیز ناترازی ثبت شده است.
همچنین گزارش های غیررسمی نشان می دهد که ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور به خارج قاچاق می شود. قیمت جهانی بنزین با احتساب هر گالن ۳٫۲ دلار تقریبا ۴۸ هزار تومان است.
در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳ میلیارد دلار بنزین وارد کشور شده است که کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بر دولت تحمیل کرده و بدهی دولت به بخش پالایشگاهی نیز بالغ بر ۲۰۰ همت است که در مجموع نزدیک ۴۰۰ همت کسری بودجه دولت ناشی از کنترل قیمت بنزین است.
اعتراضات ناشی از افزایش شبانه قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ و تبعات اجتماعی و امنیتی آن، تصمیم گیری در مورد قیمت بنزین را سخت کرده است.
هم‌اکنون بین ۲۱ تا ۲۳ میلیون مترمکعب CNG در روز در کشور به‌مصرف می‌رسد که یکی از پیشنهادها استفاده گسترده از CNG و خودروهای برقی است.
در کوتاه مدت تکمیل پالایشگاه مهر خلیج فارس و افزایش ۱۳ میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال راهکار بهتری برای تعدل بخشی به افزایش مصرف بنزین ایران است.
لید خودرو در کلاس استاندارد بین المللی است که می تواند مصرف بنزین را تا ۶۰ میلیون لیتر کاهش دهد که آرمانی و با وجود مافیای خودرو غیرممکن است.

افزایش مصرف بنزین ایران

طبق آمار ستاد نوسازی سازمان حمل‌ونقل، بیش از ۲۱ میلیون خودروی سبک در کشور در حال تردد است که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو، یعنی ۶.۲ درصد از این خودروها فرسوده هستند.
همچنین از تعداد ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد در کشور، ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده هستند. جایگزینی خودرهای فرسوده هم راه حل میان مدتی برای توقف افزایش مصرف بنزین ایران است. درواقع خودروهای فرسوده در روز ۴۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۷.۵ میلیون لیتر گازوئیل را مصرف می‌کنند و در صورت جایگزینی این خودروها با خودروهای استاندارد حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر در روز گازوئیل صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت. این موضوع می تواند افزایش مصرف بنزین ایران ناشی از رشد تعداد خودرو را جبران کند.
با در نظر گرفتن هر لیتر بنزین و گازوئیل برابر با نرخ ۷۰ سنت، سالانه ۹ میلیارد دلار خسارات ناشی از عدم اسقاط خودروهای فرسوده به کشور است و آنها سالانه ۱۳ میلیارد لیتر بنزین را می‌بلعند.

modir

Recent Posts

واکنش بازار طلا و ارز به حادثه بندر رجایی

بازار طلا و ارز به دلیل عدم قطعیت‌های ناشی از انفجار بندرعباس و پیچیدگی مذاکرات…

8 ساعت ago

چالش‌های حقوقی بانکداری؛ نقد قانون بانکداری بدون ربا از منظر فقهی و اقتصادی

وزیر علوم، در اولین همایش ملی حقوق بانکی با بررسی قانون عملیات بانکداری بدون ربا،…

11 ساعت ago

بانکداری ستون اقتصاد ملی؛ ضرورت بازتعریف رابطه نظام بانکی با حقوق

آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه، در اولین همایش ملی حقوق بانکی…

11 ساعت ago

نخستین همایش ملی حقوق بانکی؛ راهکاری برای شفافیت و قانون‌مداری در نظام بانکی ایران

یاسر مرادی، دبیرکل نخستین همایش ملی حقوق بانکی، در افتتاحیه این رویداد به ضرورت بازتعریف…

11 ساعت ago

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی؛ کنترل نقدینگی و تأثیر بر نرخ بهره

با اجرای سیاست‌های سختگیرانه برای کنترل نقدینگی، بانک مرکزی رشد ترازنامه بانک‌ها را محدود کرده…

12 ساعت ago

وضعیت بازار اجاره در ۱۴۰۴ چگونه است؟

مصوبات شورای عالی مسکن اگر چه برای کاهش فشار اقتصادی خانوارهای کم‌درآمد و ساماندهی بازار…

13 ساعت ago