به گزارش سرمایه فردا، افزایش نرخ در ایران خودرو، میانگین ۳۳ درصد بود. اما بیشترین افزایش قیمت خودرو برای گروه دنا با حدود ۳۵ درصد ثبت شد و افزایش نرخ در سایپا میانگین ۲۱.۵ درصد ثبت شده است.
به طور متوسط تقریبا خودروهای پرتیراژ و اقتصادی (قیمت پایین) این دو گروه خودروساز حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
با این افزایش قیمت خودرو، قیمتهای کارخانه یک گام دیگر به نرخهای حاشیه بازار نزدیک شد.
با نرخهای فعلی، فاصله قیمت با بازار آزاد به ۰ تا ۲۶ درصد رسیده که بیشترین فاصله برای گروه ۲۰۷ هست. میانگین فاصله نرخها هم حدود ۱۲ درصد رسیده که منطقی است.
طی ۶ ماهه ۱۴۰۳ حاشیه سود ناخالص و خالص به ترتیب -۱٫۵ درصد و -۸٫۵ درصد بوده است. لذا با این افزایش قیمت خودرو میتواند سودساز شود.
بررسی قیمتهای جدید اعلامی نشان میدهد، با این نرخها فعلا این دو خودروساز در تولید خودروهای افزایش نرخ گرفته، دیگر متحمل زیان نمیشود. در واقع قیمتهای جدید از بهای تمام شده گذشتهنگر دو شرکت بالاتر است. اما در صورتی که در ماههای آتی مجددا بهای تمام شده رشد کند که با توجه به رشد قیمت دلار و تورم عمومی کشور محتمل است، مجددا افزایش نرخ نیاز خواهد شد.
این افزایش نرخها میتواند سطح قیمتی جدید این دو نماد را حفظ کند و موج صعودی شکل گرفته در خودرو و خساپا را تثبیت کند. به نظر می رسد علت توجه به این دو نماد، خصوصا خرید پرحجم خودرو از دو هفته پیش به این بوده است. در میانه هفته گذشته البته شایعات افزایش نرخ ۳۰ درصدی در بازار چرخید.
نکته آخر این که این گام بسیار خوب و مهمه و باید لازمه آزادسازی نرخ خودرو باشه. در غیر این صورت مجددا به همان مسیر قبلی برخواهد گشت.
پس از سالها تأکید بر قدرت سخت، ایران اکنون در موقعیتی قرار دارد که با…
در جهانی که رقابتهای سیاسی و امنیتی نقش مهمی در توسعه کشورها دارد، ایران با…
سرمایهگذاری در توسعه کریدورهای ریلی و پایانههای بندری منطقه آزاد قشم میتواند علاوه بر افزایش…
به گزارش سرمایه فردا، حملونقل دریایی بهعنوان ارزانترین و کارآمدترین شیوه جابهجایی کالا، نقش حیاتی…
توسعه متاورس و فضای دیجیتال روشهای جدیدی برای تعامل میان برندها و مشتریان ایجاد خواهد…
در صورتی که روند اعمال تعرفهها متوقف شود، طلا احتمالاً با یک سقوط شدید مواجه…