اختلاف ارزشگذاری و بازار
- در گزارش توجیهی، اختلاف قابلتوجهی میان قیمت ارزشگذاری کارشناسان دادگستری و قیمت بازار شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو به چشم میخورد.
- خگستر با ۳۸% و خاور با ۳۹% بیشترین اختلاف را نشان میدهند.
- این موضوع میتواند بر صحت و تایید افزایش سرمایه پیشنهادی تاثیرگذار باشد.
نیاز به افزایش سرمایه برای خروج از ماده ۱۴۱
- زیان انباشته ایران خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۰ همت بوده که برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، حداقل سرمایه جدید ۲۲۰ همت لازم است؛ این معادل افزایش سرمایه ۶۳۳% است.
- با توجه به زیان انباشته ۱۲۲ همت در صورتهای مالی ۶ ماهه ۱۴۰۳، نیاز به افزایش سرمایه به ۷۱۳% میرسد.
- پیشنهاد فعلی برای افزایش سرمایه، معادل ۹۴۰% و از مازاد تجدید ارزیابی داراییها، از ۳۰ به ۳۱۴ همت است.
پیشینه و تایید احتمالی
- تجربه مشابه افزایش سرمایه در سال ۱۳۹۸ نشان میدهد که ارزشگذاری شرکتهای زیرمجموعه در آن زمان نیز بالاتر از ناو (Net Asset Value) بوده است. برای مثال، خگستر با قیمت تابلو ۱۵۰۰ تومان، در ارزشگذاری ۲۱۱۸ تومان پیشنهاد شده بود.
- در آن زمان از ۲۰۰۰% پیشنهادی، حدود ۱۸۷۰% تایید شد؛ بنابراین، احتمال تایید افزایش سرمایه کنونی نیز وجود دارد.
محاسبه قیمت تئوریک
- قیمت کنونی سهم ۳۲۷ تومان است که پس از تایید افزایش سرمایه، قیمت تئوریک آن به حدود ۳۱ تومان خواهد رسید.
نکته کلیدی در خروج از زیان
- افزایش سرمایه بهتنهایی راهحلی کافی برای خروج از زیان انباشته نیست.
- نیاز به تغییرات بنیادین در سطح مدیریت شرکت و سیاستهای اقتصادی برای بهبود شرایط اجتنابناپذیر است؛ در غیر این صورت، مجدداً زیان انباشته و پیشنهادهای افزایش سرمایه تکرار خواهند شد.
وضعیت اطلاعات و شفافیت بازار
- در گذشته، اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه شرکتهای دولتی زودتر از انتشار رسمی به بازار درز میکرد، اما اکنون شواهد نشان میدهد که سطح دسترسی به این اطلاعات محدودتر شده است.
- این تغییر ممکن است بر روند معاملات و تصمیمگیری سهامداران تاثیر مثبت بگذارد.
جمعبندی
افزایش سرمایه ایران خودرو، اگرچه گامی ضروری برای خروج از ماده ۱۴۱ است، اما بهتنهایی نمیتواند زیان انباشته را رفع کند. اصلاحات ساختاری در مدیریت و سیاستگذاری اقتصادی، کلید دستیابی به تغییرات بنیادین و پایدار خواهد بود. اگر نیاز به تحلیل دقیقتر یا جزئیات بیشتری دارید، در خدمت شما هستم!