به گزارش سرمایه فردا، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: با اجرای مصوبات قرارگاه اجتماعی و همدلی و همراهی ایجاد شده میان دستگاههای مختلف، افتخار میکنیم که ادعا کنیم مناطق قرمز و پاتوقهای آسیب پایتخت را در تهران از میان بردهایم و اکنون به سختی میتوان افراد آسیبدیده و معتادان متجاهر را در این مراکز مشاهده کرد.
محمد امین توکلیزاده در دویست و نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تشریح خدمات قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی مهمترین موضوع کشور را آسیبهای اجتماعی دانستند و در اوایل دولت آقای روحانی ۶ جلسه چند ساعته را شخصاً مدیریت کردند که توأم با تأثر و تذکرات جدی ایشان بود.
وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در این نشستها و دربرگیری آسیبهایی که مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: موضوع معتادان متجاهر، مهاجرت و حاشیهنشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و نیز مناطق قرمز و بحرانی در این جلسات مطرح شد. این جلسات مقدمهای برای شکلگیری قرارگاه اجتماعی بود تا قدمهایی برای رفع آسیبهای اجتماعی برداشته شود اما بعد از آن این رویه متوقف شد.
توکلیزاده با اشاره به اینکه با آغاز دوره جدید مدیریت شهری تحولات مثبتی در راستای مدیریت و کاهش آسیبهای اجتماعی در پایتخت به وقوع پیوست ادامه داد: در دورهای که قرارگاه اجتماعی با حضور رهبر انقلاب شکل گرفت، تعداد معتادان متجاهر در شهر بالغ بر ۱۰ هزار نفر بود. به دلیل رها شدن موضوع از سوی متولیان امر، در آغاز دوره کنونی مدیریت شهری این تعداد به ۲۵ هزار نفر افزایش یافت.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه با رصد وضعیت آسیبهای اجتماعی در پایتخت، به دادههایی رسیدیم که حکایت از نامناسب بودن وضعیت پایتخت در این حوزه را داشت، اظهار کرد: با پایش وضعیت آسیبهای اجتماعی دریافتیم که موضوع آسیب در پایتخت نه یک مشکل بلکه، تبدیل به یک بحران جدی شده است. تصاویر تلخی از تجمعات سنگین معتادان متجاهر در محلههایی مانند شوش، هرندی، اوراقچیها، خلازیر، روددره فرحزاد و خاک سفید مشاهده میشد که این مناطق به محلی برای تجمع افراد آسیبدیده تبدیل شده بود. وضعیت به گونهای بود که بزهکاران و متجاهران واهمهای از نیروی انتظامی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه در پارهای از موارد برخی گروهها و سازمانها برای کاهش آسیب به این محلهها و مناطق ورود کردند اما موانعی مانع ادامه فعالیت این مجموعهها میشد، رفع موانع را اولویت ابتدایی برای کاهش آسیب دانست و گفت: در گذشته دو نگاه به موضوع آسیبهای اجتماعی در پایتخت وجود داشت. نگاه اول این بود که آسیب اجتماعی بخشی از توسعه و عوارض آن است که باید آن را پذیرفت و آن را بخشی از زندگی میدانستند. رویکرد دوم، مسئولیتپذیری در این حوزه بود. اینکه خود را در مقابل آسیبدیدگان اجتماعی مسئول بدانیم و برای رفع مشکلات آنان برنامهریزی کنیم. در دوره کنونی مدیریت شهری این نگاه را انتخاب کردیم و براساس آن اقداماتی را در دستور کار خود قرار دادیم.
توکلیزاده با تشریح اینکه مدیریت شهری با رویکرد جدید به حوزه آسیبهای اجتماعی پایتخت ورود کرده است، ادامه داد: سرآمد این رویکرد شهر انسان محور است. ما شهر را برای انسانها میسازیم و خدماتش را برای انسانها تدارک میبینیم. این تفاوت نگاه و رویکرد مدیریت شهری، شورای شهر و فعالان حوزه شهری در دوره کنونی نسبت به گذشته است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، قرارگاه اجتماعی در کشور برای ساماندهی و مدیریت آسیبهای اجتماعی با حضور دستگاههای مختلف در بالاترین سطح آغاز به کار کرد، بیان داشت: یکی از اولین جلساتی که رئیسجمهور شهید آن را برگزار و مدیریت کرد جلسه قرارگاه اجتماعی و موضوع آسیبهای اجتماعی بود. در استانداری نیز در شهر تهران تقسیم کار انجام و مقرر شد شهرداری ۵ هزار تخت برای افراد ماده ۱۶ راهاندازی کند. تکالیفی نیز بر عهده دستگاههای دیگر گذاشته شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به تنهایی نمیتوانیم این معضل را در تهران برطرف کنیم.
به موجب تشکیل قرارگاه اجتماعی و همدلی و همراهی ایجاد شده میان دستگاههای مختلف، نواحی قرمز و پاتوقهای آسیب از بین رفتهاند و اکنون به ندرت میتوان افراد آسیبدیده و معتادان متجاهر را در این مراکز مشاهده کرد. این دستاوردها نشاندهنده تلاشهای هماهنگ و مستمر مدیریت شهری و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی برای بهبود وضعیت اجتماعی پایتخت است.
امیدواریم که این تلاشها و دستاوردها همچنان با قدرت ادامه یابد و مدیریت شهری با رویکرد انسانمحور، تهران را به شهری مدرن، هوشمند و پایدار تبدیل کند. این اقدامات میتواند نمونهای موفق برای دیگر کلانشهرهای کشور و حتی در سطح بینالمللی باشد.
وی به سابقه تشکیل قرارگاههای مختلف در کشور و تهران برای برطرف کردن چالشها و مشکلات در ابعاد مختلف اشاره کرد و افزود: در موضوع کرونا نیز با مشکل نبود همافزایی میان دستگاهها و بخشهای مختلف روبرو بودیم. در روزهای سخت کرونا که شهر تعطیل شده بود، با تشکیل قرارگاه سلامت به عنوان اولین قرارگاه شکلگرفته در پایتخت، با ایجاد همدلی و همافزایی میان بخشهای مختلف از بحران عبور کردیم. در شهرداری، همه مراکز، فرهنگسراها و ورزشگاهها به مراکز واکسیناسیون تبدیل شد و توانستیم نمونه موفقی از همکاری بینبخشی در راستای ارائه خدمت مطلوب به مردم را تمرین کنیم.
توکلیزاده توضیح داد: در ایامی که کشورها از یکدیگر لوازم مقابله با کرونا را به سرقت میبردند، با نگاه انسانی به بیش از ۶۰ هزار تبعه خارجی در تهران واکسن تزریق شد. با این نگاه، قرارگاه اجتماعی را با عضویت ۱۴ دستگاه تشکیل دادیم. در این قرارگاه ۳۸ جلسه به ریاست شهردار تهران و مسئولان دستگاهها برگزار و در آن ۳۸۰ مصوبه برای اجرا به تصویب اعضا رسید.
وی اضافه کرد: موانعی در راستای ارائه خدمات به آسیبدیدگان وجود داشت که مهمترین آن نبود زیرساخت لازم برای خدماترسانی مطلوب به این افراد بود. تا پیش از دوره کنونی مدیریت شهری، موضوع ماده ۱۶ در شهرداری تهران دنبال نمیشد و فعالیت شهرداری تنها محدود به گرمخانهها و مراکزی مانند آن بود. در قالب مصوبات قرارگاه اجتماعی مقرر شد تختهایی برای ارائه خدمت به افراد مشمول ماده ۱۶ از سوی شهرداری ایجاد و راهاندازی شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران فراتر از مصوبات قرارگاه اجتماعی به تعهدات خود عمل کرد، افزود: براساس مصوبات قرارگاه اجتماعی، شهرداری تهران مکلف به تأمین و راهاندازی ۵ هزار تخت ویژه افراد آسیبدیده مشمول ماده ۱۶ بود، اما با توجه به نیازهای موجود در این حوزه، شهرداری با راهاندازی ۷۸۰۰ تخت در ۱۱ مرکز یاورشهر برای نخستین بار به حوزه افراد آسیبدیده مشمول ماده ۱۶ ورود کرد و خدمات خود را به شکل تخصصی ارائه داد.
توکلیزاده با بیان اینکه تجربه اجرای طرحهای گذشته ساماندهی افراد آسیبدیده اجتماعی و معتادان متجاهر، مسیر حرکت مدیریت شهری در این قرارگاه را ترسیم کرده است، اظهار داشت: بارها شاهد آن بودیم که با وجود اجرای طرحهای ساماندهی افراد معتاد متجاهر، افرادی در خیابان باقی میماندند که منع پذیرش در مراکز ساماندهی بودند. عمده این افراد دارای صغر سن، کبر سن، زخم باز یا دارای بیماریهای مسری، معلولیت، بیماریهای روحی و روانی یا ایدز و هپاتیت بودند و امکان نگهداری آنان در مراکز عادی وجود نداشت.
وی توضیح داد: برای ساماندهی این دسته از معتادان، مراکز تخصصی ایجاد شد و در آن به شکل حرفهای به این بخش از افراد خدمات ارائه میشود. این مراکز اکنون ثروت شهر هستند، چراکه با افتخار میتوان ادعا کرد اکنون در همه حوزههای آسیب، مراکز جامعی را راهاندازی کردهایم که قادریم با استفاده از نیروهای متخصص در آن مراکز خدمات خوبی را به آسیبدیدگان اجتماعی ارائه کنیم.
معاون شهردار تهران، ایجاد زیرساخت را نخستین گام در روند کاهش آسیبهای اجتماعی، خصوصاً در حوزه اعتیاد دانست و با بیان اینکه برای کاهش این آسیبها نیازمند تحول در فرایند درمان افراد هستیم، از توجه به این مهم در دوره کنونی مدیریت شهری خبر داد و گفت: اصلاح فرایندهای درمانی مرحله بعدی در حوزه کاهش آسیب است که در این دوره مدیریت شهری به آن توجه شده است. در گذشته خروجی مقدار اثرگذاری درمان در مراکز ترک اعتیاد تنها ۴ درصد بود، اما با تحول در فرایندهای درمانی و اصلاح چرخه درمان در قالب ۹ گام، امروز شاهد اثربخشی بین ۲۰ تا ۴۰ درصدی در فرایند درمان افراد آسیبدیده اجتماعی هستیم.
توکلیزاده با بیان اینکه برای موفقیت در مدیریت و کاهش آسیبهای اجتماعی در پایتخت، الگوی جدیدی از سوی شهرداری دنبال شد تا موفقیت اجرای برنامههای کاهش آسیب افزایش یابد، توضیح داد: در قرارگاه اجتماعی ۳ ضلع شهرداری، دستگاههای اجرایی و شهروندان در فرایند کاهش آسیب مداخله داده شدند. در مجموعه مدیریت شهری، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی امکانات شهرداری را به شکل یکپارچه و هماهنگ در قالب یک طرح مشترک وارد فرایند مداخلهای خود در این حوزه کرد و توانست با ایجاد انسجام و هماهنگی کامل، بخش بزرگی از مأموریت خود را در این عرصه با موفقیت دنبال کند.
به موجب تشکیل قرارگاه اجتماعی و همدلی و همراهی ایجاد شده میان دستگاههای مختلف، نواحی قرمز و پاتوقهای آسیب از بین رفتهاند و اکنون به ندرت میتوان افراد آسیبدیده و معتادان متجاهر را در این مراکز مشاهده کرد. این دستاوردها نشاندهنده تلاشهای هماهنگ و مستمر مدیریت شهری و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی برای بهبود وضعیت اجتماعی پایتخت است.
امیدواریم که این تلاشها و دستاوردها همچنان با قدرت ادامه یابد و مدیریت شهری با رویکرد انسانمحور، تهران را به شهری مدرن، هوشمند و پایدار تبدیل کند. این اقدامات میتواند نمونهای موفق برای دیگر کلانشهرهای کشور و حتی در سطح بینالمللی باشد.
وی اضافه کرد: علاوه بر فعال شدن ارکان مدیریت شهری، ۱۴ دستگاه دولتی و نهاد مختلف نیز به حوزه کاهش آسیب در پایتخت ورود کردند و با شهرداری همافزایی نزدیکی داشتند. در حلقه سوم نیز تشکلهای مردمنهاد و نیروهای جهادی به عرصه کاهش آسیب، ورود فعالانه داشتند. با همکاری میان این بخشها زنجیرهای موفق در مدیریت آسیب در پایتخت ایجاد شد که محصول فعالیتهای آن امروز به خوبی قابل رصد و مشاهده است.
معاون شهردار تهران با قدردانی از فعالیت مجموعههای دولتی و نهادهای انقلابی برای رفع آسیبهای اجتماعی در پایتخت گفت: از ۳۸۰ مصوبه قرارگاه اجتماعی، بالغ بر ۸۰ درصد آن عملیاتی و اجرایی شده است. اتفاقی که سبب شد بسیاری از شهرداریهای کشور با الگو گرفتن از رویکرد قرارگاه اجتماعی تهران، این موضوع را در شهرهای خود نیز دنبال کنند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه موفقیت در مدیریت آسیبهای اجتماعی منجر به حمایت دولت سیزدهم و چهاردهم از اقدامات انجامشده شهرداری در این حوزه شد، افزود: رئیسجمهور شهید بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی اختیارات دولت را برای مدیریت آسیبهای اجتماعی پایتخت به شهردار تهران تفویض کرد. دکتر پزشکیان نیز با استمرار این موضوع از اقدامات انجامشده در حوزه آسیبهای اجتماعی تهران حمایت کردند. با استفاده از این اختیار قانونی، مصوبات قرارگاه اجتماعی مصوبه دولت محسوب میشود و تمامی دستگاهها ملزم به اجرای آن هستند.
توکلیزاده با بیان اینکه در قرارگاه اجتماعی و براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی ۱۳ جلسه برگزار و مصوبات خوبی در حوزه آسیبهای اجتماعی به تصویب رسیده است، محصول همافزایی ارکان مدیریتی و حاکمیتی با یکدیگر را از بین رفتن پاتوقهای آسیب و احیای زندگی در این مراکز دانست و اظهار داشت: رود دره فرحزاد بیش از ۱۲۰۰ معتاد ساکن و رسوبی را در دل خود جای داده بود. این منطقه برای سالها به عنوان نقطه بحران و قرمز پایتخت محسوب میشد که در آن زیستبوم آسیبهای اجتماعی به شکل وسیعی ریشه دوانده بود.
وی ادامه داد: با اقدامات انجامشده منسجم میان ارکان مختلف مدیریت شهری، نهادهای دولتی و قضایی، رود دره فرحزاد با وسعت ۵۴ هکتار مورد مداخله موثر قرار گرفت و در آن آلونکهای غیرمجاز، کانون آسیب، خانههای پلاک قرمز، کلونیهای تجمع افراد آسیبدیده اجتماعی و برخی چالشهای دیگر از بین رفت و زندگی در رود دره فرحزاد دوباره آغاز شده است.
معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: پیش از این در این منطقه اقدامات مداخلهای انجام شده بود، اما به دلیل عدم استمرار شاهد بازگشت آسیب به رود دره فرحزاد بودیم و ضرورت دارد در فرآیند انجامشده، اقدامات به شکل مستمر انجام شود.
توکلیزاده تاکید کرد: افتخار ما این است که مناطق قرمز و پاتوقهای اینچنینی مانند خلازیر و مانند آن را از بین بردیم، اما مدعی نیستیم که آسیبهای اجتماعی به طور کامل از بین رفته است. لذا تاکید میکنیم که تعداد آسیبدیدگان اجتماعی در مناطق قرمز کاهش یافته است به گونهای که به زحمت میتوان ۱۰ فرد آسیبدیده اجتماعی را در این مراکز که قبلا صدها نفر در آن حضور داشتند، پیدا کرد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بخش دیگری از گزارش خود به اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به موضوع کودکان کار و خیابان اشاره کرد و با بیان اینکه رویکرد ارائه خدمات به این گروه دارای حساسیت بیشتر و تفاوت ماهوی وشکلی نسبت به گذشته است، ادامه داد: در گذشته برای ساماندهی کودکان کار و خیابان بیش از ۳۲ طرح اجرا شده است که بسیاری از آنان با وجود برخی موفقیتهایی که داشتند به سرانجام نرسیدند. با بررسی نقاط ضعف و قوت در اجرای طرحهای ساماندهی رویکرد جدیدی را در این عرصه دنبال کردیم.
وی افزود: در رویکرد جدید به کودک و خانواده او و نیز باندهای سوداگر و سوءاستفادهگر از کودکان فکر کردیم و برای هر یک تدابیری در نظر گرفته شد. در مسیر اجرای این طرح، قوه قضاییه و سازمان بهزیستی نیز کنار مدیریت شهری قرار گرفتند و فرآیندهای جدیدی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان دنبال کردیم.
توکلیزاده توضیح داد: با تغییر رویکرد در ساماندهی کودکان کار و خیابان، به جای اعزام کودک به مراکز نگهداری که خود محل آسیب بودند، موضوع بازگرداندن کودکان به خانواده دنبال شد. با ارائه حمایتهای مختلف از خانوادههای کودکان و آموزش به والدین، تلاش کردیم فضای مناسبی برای جلوگیری از حضور کودک در خیابان ایجاد کنیم.
همایشها و مراسمهای شاد و مناسبتی برای خانوادهها تدارک دیده شد و آموزشهایی در مراکز پویاشهر به والدین و دانشآموزان ارائه گردید و سعی کردیم فرآیند آموزش و تحصیل کودکان را نیز در این مراکز تسهیل کنیم. در کنار این اقدامات، با حکم قضایی و اقدامات انجامشده از سوی فراجا، حسابهای بانکی سوداگران شناسایی و رصد شدند و فعالیت این باندها نسبت به گذشته کاهش یافته است و اکنون میتوان ادعا کرد به نقطه بهتری نسبت به گذشته رسیدهایم.
معاملات ۱۲ دی در شرایطی که بخش عمدهای از صنایع و شرکتهای بورسی به صف…
بیتکوین به عنوان پیشگام ارزهای دیجیتال، توجه بسیاری از سرمایهگذاران و تحلیلگران را به خود…
اگر انتظارات تورمی بالا بماند و ریسک سیاسی به وجود نیاید، میتوان انتظار داشت که…
مراسم بزرگداشت مسعود کیمیایی، به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد اولین اکران عمومی قیصر در…
قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر تغییرات خیلی جزیی داشته با وجود اینکه دلار…
در رویکرد استراتژی سودآوری دولت جریان پول باید در مسیر افزایش درآمد دولت باشد به…