سرانه مصرف لبنیات در کشور حدود ۷۰ کیلو است
سرانه مصرف لبنیات در کشور حدود ۷۰ کیلو است

سرانه مصرف لبنیات در کشور حدود ۷۰ کیلو است که این سرانه توزیع نرمالی ندارد. یعنی در برخی مناطق حتی به کمتر از ۲۰ کیلو هم می‌رسد.

به گزارش سرمایه فردا، اسماعیل خاتمی با بیان اینکه تمرکز ما در طرح شیر مدارس توزیع شیر رایگان و با کیفیت در مناطق کم برخوردار به ویژه کودکان و به خصوص دختران است، اظهار کرد: باید طرح را بزرگتر کنیم تا بتوانیم سرانه مصرف لبنیات را در کشور بالا ببریم.

وی ادامه داد: سرانه مصرف لبنیات در کشور حدود ۷۰ کیلو است که این سرانه توزیع نرمالی ندارد. یعنی در برخی مناطق متناسب با جغرافیا و سطح درآمد این عدد بالای ۱۰۰ کیلو است و در برخی مناطق حتی به کمتر از ۲۰ کیلو هم می‌رسد.

این کارشناس صنعت لبنیات در پاسخ به پایین بودن سرانه مصرف لبنیات در کشور گفت: ممکن است بخشی از پایین بودن مصرف به مسائل اقتصادی مرتبط باشد که در این بخش باید از ابزارهای کمکی استفاده کرد. یعنی حمایت‌های دولتی، خیرین، ذی النعفان اجتماعی و اقتصادی باید پای کار بیایند. بخش دیگر اما مرتبط به مسائل فرهنگی است. متاسفانه لبنیات در فرهنگ مصرف ما نیست.

وی افزود: در سبد خانوار حدود ۳۰ درصد را غذا تشکیل می‌دهد که سهم لبنیات در این مقدار کمتر از ۱۰ درصد است. امروزه خانواده‌ها راحت‌تر برای چیپس و پفک هزینه می‌کنند تا لبنیات.

خاتمی عنوان کرد: اهمیت شیر آنقدر بالا است که قابلیت جایگزینی با برخی از مواد غذایی دیگر را دارد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توزیع شیر در مدارس گفت: باید شیر استریل در مدارس توزیع شود، زیرا ماندگاری بیشتر، هزینه حمل و نقل کمتر و دسترسی راحت‌تری دارد.  

این کارشناس لبنیات در پایان گفت: تاکنون تعدادی از کارخانه‌ها برای مشارکت در این طرح اعلام حضور کرده‌اند./ایسنا