پرونده خودرویی آذیکو
پرونده خودرویی آذیکو

به گزارش سرمایه فردا، ‍۶ سال از پرونده خودرویی آذیکو  در دادگاه گذشت ولی حواله داران خودرو به هیچ نتیجه ای نرسیدند.

به گزارش سرمایه فردا، پرونده خودرویی آذیکو که از آن به عنوان یکی از پرونده های کثیر الشاکی در قوه قضاییه یاد می شود، پرونده ای که متهمان آن از طریق پیش فروش خودرو اقدام به کلاهبرداری کردند. این پرونده ۱۷۰۰ شاکی دارد و چندین جلسه دادگاه برای رسیدگی به آن برگزار شده است.

شکایت حواله داران خودرو ام جی

طبق اطلاعاتی که حواله داران خودرو ام جی در اختیار قرار دادند، ۶۴۰۰ خانواده در سه ماه اول سال ۱۳۹۷ با شرکت صنعت خودرو آذربایجان  (آذویکو، مستقر در استان آ. شرقی) قرارداد خرید خودرو سواری ام جی ۳۶۰ با قیمت قطعی و با تحویل حداکثر ۱۴۰ روزه منعقد کردند. طبق پرونده خودرویی آذیکو مشتریان پرداخت‌ها را به موقع انجام داده اند. حتی بسیاری از مشتریان، خودروزیر پای خود را فروخته و اقدام به ثبت نام نموده اند.
شرکت مذکور به بهانه تحریم اقتصادی از تحویل خودرو امتناع کرد درحالیکه تحریم‌ها از قبل وجود داشته و تشدید تحریم‌ها با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ بوده است.
این شرکت با وجود تحریمها، اقدام به ثبت نام خودرو تا پایان تیرماه ۱۳۹۷ کرده و تا آبان ماه ۹۷ هم پول خودرو‌ها را نیز دریافت نموده است. درحالیکه شرکت سایک موتور چین در تیرماه ۹۷ به شرکت صنعت خودرو آذربایجان اعلام کرده بود که بخاطر تحریم‌ها قادر به همکاری بیشتر نیست.

طبق پرونده خودرویی آذیکو، شرکت می‌بایست همان زمان اقدام به فسخ قرارداد‌ها و عدم دریافت مابقی پول‌ها از مردم میکرد تا مردم پول خود را دریافت و نسبت به خرید خودروی دیگری اقدام کنند. اما برعکس، مدیران شرکت بار‌ها در ۱۸ اسفند ۹۶ و ۱۰ و ۱۷ تیر ۹۷ در خبرگزاری‌های رسمی کشور (صدا وسیما، فارس و ایسنا) برای جلب بیشتر مشتری و عدم انصراف مشتریان و جمع کردن پول آنها، اظهار کرده اند که هیچ مشکلی از نظر تامین قطعات ندارند. شرکت در سال ۹۷حتی ارز دولتی هم بابت ورود قطعات گرفته بوده ولی هیچ قطعه ای وارد نشده است.

جدیدترین خبرها از پرونده خودرویی آذیکو

طبق پرونده خودرویی آذیکو قیمت دلار در زمان عقد قرارداد حدود ۵۰۰۰ تومان بوده و شرکت اظهار داشته است که مبالغ دریافتی را به چین منتقل کرده است. ولی از واردات قطعات به دلیل تحریم ممانعت میگردد. اسناد موجود حاکی از آن است که این شرکت در نیمه اول ۱۳۹۷ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان نیز برای واردات قطعات این خودرو استفاده کرده است. در سال ۹۷  تعداد ۳۵۷۰ خودرو تولید کرده، اما فقط ۱۲۶۹ خودرو به افراد خاص تحویل داده است. وضعیت مابقی خودرو‌ها علی رغم وجود قرارداد قطعی پیش فروش مشخص نیست و بخاطر افزایش قیمت خودرو بصورت غیرمستقیم در بازار آزاد فروخته شده اند.

پرونده قضایی در خصوص این شرکت در قوه قضاییه تشکیل می شود و دادستان کل کشور وقت هم در آن زمان از بررسی ویژه این پرونده که از سال ۹۷ در حال رسیدگی است خبر می دهد. ولی حواله داران خودرو ام جی می گویند تا امروز که وارد سال هفتم می شوند علی رغم تجمع حواله داران بالای ۳۵بار جلوی دادگاهای مختلف و وعده های ۳ رییس قوه نسبت به حل این پرونده هنوز هیچ نتیجه ای برای این حواله داران نیفتاده است.
گفتنی است پنجم آبان ۱۴۰۰ ذبیح الله خداییان سخنگوی وقت قوه قضاییه در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده خودرویی آذیکو گفت: این پرونده خودرویی مفتوح است و این شرکت با ۶۵۰۰ نفر قرارداد بسته بود که خودرو تحویل دهد و بعد از تشکیل پرونده تعدادی از شکات رضایت دادند، اما هنوز پرونده در جریان است.