ناصر همتی متخصص حباب بورس
ناصر همتی متخصص حباب بورس

همتی یکی از بازیگران اصلی سناریو حباب بورس بود. همان تیم مدعی بهبود اوضاع بورس شده اند. این موضوع حکایت تاکید دولتی ها بر منافع خود دارند.

به گزارش سرمایه فردا، سال ۹۸ و ۹۹ دولت با افت قیمت و حجم فروش نفت ناشی از تحریم و کرونا با کسری بودجه شدید مواجه شد و تمام ارکان حکومت دست به دست هم دادن و مردم رو آوردن در بازار و بعد از ایجاد حباب بورس، سهام را گران به مردم فروختند.
ناصر همتی هم یکی از بازیگران اصلی سناریو حباب بورس بود بعدش اونایی که بورسی نبودند و اکثرا با رانت و پول بزرگ اومده بودند پولشان را کشیدن بیرون و رفتن تو بازار ملک، طلا، ارز و… یک عده قدیمی و نهادهای مالی هم موندن و ساختن ولی اکثر سرمایه های کوچک در سهام بخصوص زیانده نابود شدند.

حباب بورس بعد از ۴ سال خارج نشده است ؟

بعد از آن جریان، دولت با قراردادهایی که جایگزین برجام بود فقط می‌توانست با چین معامله کند، اما همان کار هم درست انجام نداد. حالا همان تیم مدعی بهبود اوضاع بورس شده اند.
دولت قبل فروش نفت را افزایش داد قیمت نفت هم با فروکش کردن کرونا بالا رفت و حالا دست دولت پر بود. اما با آوردن عشقی و تحریک کسانی مثل جبرائیلی، دلالان ملک و ارز و طلا و… انتقام سختی از بورسی ها بخصوص سهامدار خرد گرفته شد. دریغ از اینکه آنطرف امکانات اولیه زندگی مردم مثل خودرو و ملک بجای بورس رشد کردن و طبقه ضعیف نابود شد تعرفه های خدمات، گردشگری ، حمل و نقل، پزشکی و … با اجازه دولت نجومی بالا رفت تا مشاغل مربوط به شدت ثروتمند و خدمات از دسترس مردم عادی خارج شود.
بورسی ها به شدت از تورم جا مانده و حالا به اجبار بایستی برا همتی فرش قرمز پهن کنند تا شاید خاطرات گذشته تکرار بشود و کمی از هیجانات بازارهای دیگر به این بازار منتقل شود.‌رانت سنگین گیرندگان نیما را هم به بازارهای رقیب اضافه کنید بخصوص مونتاژکاران خودروئی و خودی

کسری بودجه در سال ۱۴۰۴

شورای اقتصاد به استناد ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در جلسه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ و بر مبنای درخواست خرداد ماه وزارت نفت، طرح «ضربتی جهش تولید نفت خام به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز» را تصویب کرد.
سید حمید پورمحمدی، رییس سازمان برنامه و بودجه در ابلاغیه‌ای خطاب به وزارت نفت اعلام کرد: بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳، به منظور افزایش تولید نفت خام میادین به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز از تولید پایه یک میلیون و ۹۳۹ هزار بشکه در روز به ۲ میلیون و ۱۸۹ هزار بشکه در روز، نسبت به پرداخت تسهیلات به شرکت ملی نفت ایران به مبلغ ۳ میلیارد دلار از طریق بانک‌های عامل اقدام می‌کند، بانک مرکزی مجاز است به تشخیص خود با استفاده از انواع راهکارها نسبت به تامین مالی طرح مزبور اقدام کند.
در این نامه تاکید شده، پرداخت تسهیلات مزبور در چارچوب تفاهم نامه مابین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و شرکت ملی نفت ایران درخصوص اجرای طرح ضربتی جهش تولید نفت خام به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز صورت می‌پذیرد.