۴۸ هزار میلیارد تومان پروژه در انزلی اجرا می شود
۴۸ هزار میلیارد تومان پروژه در انزلی اجرا می شود

محمد سجاد سیاهکارزاده با اشاره به اینکه اولویت همکاری تجاری و سرمایه گذاری ارس کشورهای حوزه اوراسیاست، گفت: هم اکنون ۴۸ هزار میلیارد تومان پروژه در انزلی اجرا می شود که بیشتر زیرساختی در پسکرانه بندر، صنعتی، تجاری و گردشگری هستند.

به گزارش سرمایه فردا، محمد سجاد سیاهکارزاده مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ پروژه سرمایه گذاری به ارزش ۴۸ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری، صنعتی و پسکرانه ها در دست اجراست، گفت: یکی از اولویت‌های منطقه آزاد رفع موانع این پروژه‌هاست.
او با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده در منطقه آزاد انزلی داشتیم، افزود: همچنین اخیرا هزار میلیارد تومان درخواست سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی داشتیم.
به گفته مدیرعامل منطقه آزاد انزلی رونمایی ۳۵ بسته جدید سرمایه گذاری سازمان متبوع خود با ارزش بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در دوره برگزاری نمایشگاه از دیگر برنامه های منطقه آزاد انزلی بوده است.

ظرفیت متنوع سرمایه گذاری در منطقه

او با تاکید بر اینکه در سال های آینده با محقق شدن پروژه سرمایه گذاری انزلی اثر آن بیشتر در اقتصاد منطقه نمایان می شود، گفت: بیشتر پیشنهادهای سرمایه گذاری در انزلی برای پسکرانه بندر برای ساخت انبار، سیلو، مال های تجاری، پروژه های صنعتی و… بوده است. این موضوع نشان دهنده ظرفیت متنوع سرمایه گذاری در منطقه است.
سیاهکارزاده با توجه به اینکه تسهیل فرایند جذب سرمایه در منطقه آزاد انزلی در دستور کار قرار دارد، افزود: به همین دلیل ابتدا به سرعت درخواست پروژه های سرمایه گذاران مورد بررسی قرار می گیرد و بعد مجوزهای لازم برای انجام پروژه ها صادر خواهد شد.

توسعه گردشگری از اولویت های منطقه آزاد انزلی

همچنین مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری هم از دیگر اولویت های منطقه آزاد انزلی است، اظهار کرد: میزان بازید از مناطق آزاد انزلی به ۱۲ میلیون نفر در سال رسیده است. در برخی ماهها در تعطیلات کمتر از ۲۰ روز حدود یک میلیون نفر از منطقه آزاد انزلی بازدید کرده اند. برای نمونه در یک روز از تعطیلات عید سعید فطر حدود ۲۰۰ هزار نفر از منطقه آزاد انزلی بازدید کردند. این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای منطقه آزاد برای جذب گردشگر است.
او با تاکید بر اینکه بعد از توسعه و اتصال حمل و نقل ریلی حدود ۴۰ درصد از بار حوزه جاده وارد بخش ریل خواهد شد، اظهار کرد: همچنین با ادامه توسعه حمل و نقل ریل سهم ریل منطقه از مبادلات تجاری بیشتر می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه برای نخستین‌بار در کشور تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر عمده واردات به انزلی مواد اولیه بوده است. در واقع در حال حاضر یکی از مزیت‌های منطقه آزاد این است که از طریق واردات ماشین آلات تولیدی کالاهای مختلفی ساخته شود. سپس از مبدا منطقه آزاد صادرات کالا انجام شود. این موضوع به افزایش ارزش صادراتی کشور کمک می کند.

توسعه تجارت با کشورهای اوراسیا اولویت انزلی

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه در مقطع کنونی توسعه تجارت با کشورهای اوراسیا اولویت ماست، اظهار کرد: هرچند در سالهای اخیر همکاری با سرمایه‌گذاران و تجاری از کشورهای مختلف همچون قزاقستان، روسیه، ترکیه، کشورهای عربی و … همکاری داشته ایم. اما بیشترین سهم تجارت این منطقه به کشورهای حاشیه دریای خزر برمی گردد.
او با تاکید بر اینکه مناطق آزاد هیچگونه اعتباری از دولت دریافت نمی کنند، اظهار کرد: به همین دلیل در توسعه زیرساخت های منطقه آزاد باید از توان بخش خصوصی استفاده شود. زیرا منابع داخلی سازمان های مناطق آزاد برای اجرای پروژه ها کافی نیست.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به پتانسیل های سرمایه گذاری در بندر منطقه آزاد انزلی، تصریح کرد: در شرایط کنونی در بندر انزلی یارد وجود دارد. اخیرا پیشنهاداتی جدید برای توسعه سرمایه گذاری در بندر انزلی ارایه شده است. به همین دلیل در مقطع کنونی به دنبال تسهیل سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران در منطقه آزاد انزلی هستیم.
او با اشاره به اینکه نگاه ما این است که اقتصاد منطقه آزاد پویا باشد، گفت: در شرایط کنونی محدودیت زمین برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری وجود دارد. با این حال برای اجرای پروژه ها با در نظر گرفتن همه جوانب قصد داریم فرایندها تسهیل شوند.