اقتصاد کلان

اکوسیستم کسب و کار در ایران

به گزارش سرمایه فردا، این جمله شعار سنگاپور قبل از کسب موفقیت های بی نظیر در اکوسیستم کسب و کار آن کشور است. بیکاری آشکار و پنهان همچون موریانه های موذی بنیانهای اقتصاد خانواده و جوامع را میخورند و گسترش فقر و نابسامانی را در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته را موجب می‌شوند. آنچه مسلم ست و همه انسانها واقف هستند، اشتغالزایی، درآمدزایی برای افراد و ثروت آفرینی برای جامعه و افزایش پس اندازهای ملی و سپس سرمایه گذاری در بخش های مولد کشورها موجب می گردد. این سیکل با درایت دولت ها و مصوبات مجالس قانونگذاری و دعوت از بخش های خصوصی و تعاونی شکل می گیرد .

برای شکل گیری رونق اقتصادی و حذف آثار شوم بیکاری و فقر از جامعه ، چاره ای بجز بازسازی و نوسازی اکوسیستم کسب و کار ملی به تاسی از مهندسی دانش محور وجود ندارد . برای رسیدن به این مهم ، نیاز به مشارکت مردم و سرمایه گذاری و کارآفرینی گسترده وجود دارد. برای جلب مشارکت های مردمی نیاز به آماده سازی ؛ روحی – روانی – فکری – انگیزشی – مالی – آموزشی – فرهنگی – اجتماعی- قانونی – نرم افزاری – سخت افزاری و تجهیز منابع و امکانات برای کارآفرینان و بهترین برنامه ریزی استراتژیک سبک زندگی – تحصیل – رفاهی و بیمه برای نیروهای کار و جمع آوری منابع مالی احتیاج است. نمیتوان از نوسازی اکوسیستم محیط کسب و کار سخن گفت اما در مورد بسترهای قانونی و چشم انداز راهبردی تصویبی بعنوان نقشه راه چیزی ندانست و بدانها اشاره ای نکرد.

تاثیر اجرای متوازن برنامه هفتم بر اقتصاد

در قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه که در حال حاضر سند اصلی توسعه میان مدت در کشور است ، تولید ۹/ ۳ میلیون شغل در مدت ۵ سال از طریق تاسیس بنگاههای SMEs در اندازه های خرد و کوچک پیش بینی شده است. دقت در مفاد مواد قانون برنامه هفتم در بخش تامین منابع و اشتغالزایی، برای تحقق اهداف اشتغالزایی و اشتغال آفرینی بر اساس الگوریتم این برنامه، همانطور که در متن آن تاکید شده به فعال سازی موسسات استارتاپ و شرکت های شتابدهنده صادراتی نیاز است.

کارشناسان مدیریت های ریسک و بازاریابی می دانند، اجرای متوازن برنامه هفتم به مطالعات سریع بررسی آماری منابع و امکانات اشتغال آفرینی در توزیع جغرافیایی کشور بر اساس برنامه آمایش سرزمین و پراکندگی جمعیت ماهر و غیر ماهر یا هدایت دولت ضرورت دارد.

کارشناسان حوزه کارآفرینی با تکیه بر آمار و اطلاعات دقیق میزان جمعیت مستعد مولد ثروت به تفکیک شهرها از روستاها و استانهای کشور و تفکیک جنسیتی و سطح تحصیلات و مهارت های حرفه ای و پتانسیل سرمایه گذاری در هر منطقه برنامه ریزهای دقیق آموزشی ، انگیزشی ، ترویجی و اجرایی را طی نهادسازی بصورت سیستم از کل به جز فعال سازی اکوسیستم کسب و کار را طرح‌ریزی می‌کنند.

الگوی شکل گیری اکوسیستم کسب و کار برای ایران

شکل گیری اکوسیستم کسب و کار دقت در  چشم انداز انقلاب های چهارم و پنجم صنعتی که موجبات دگردیسی بزرگ اقتصادی جهان را سبب شده اند. در زمان اجرای برنامه هفتم لازمست رعایت گردد. نهاد سازی در قالب شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی تعاونی عام برای راهبری نهضت کارآفرینی بخش SMEs تحت هدایت وزارتخانه های تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصاد و دارایی از الزامات کسب موفقیت و مطلوبیت پیاده سازی برنامه های اشتغال آفرینی است.

ضروریست تک تک هموطنان فرق بین احداث پروژه های بزرگ ملی در مناطق صنعتی با تاسیس کارگاههای خرد و کوچک در فلان روستای کوچک دور افتاده را بدانند. آشنایی با تفاوتهای برنامه ریزی این دوسیستم و سایر بنگاهها در اذهان کارشناسان مهندسی طراحی سیستم حایز اهمیت بسیار است.

کشورهای جنوب شرقی آسیا و اروپای شرقی الگوهای شایسته ای برای ایران در اصلاحات اکوسیستم محیط کسب و کار در بخش SMEs شهرهای کوچک و روستاها هستند. همین شعار سنگاپوری این گفتگو نشان میدهد که چگونه میتوان ایده را به شعار و شعار را به عمل و عمل را به تولید ثروت و رفاه ملی تبدیل نمود.

modir

Recent Posts

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تولید محصولات بهداشتی

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…

20 ساعت ago

مدیریت سیستمی از شغل تا برنامه ملی

مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامه‌های…

21 ساعت ago

تبعات فیلترینگ فضای مجازی

تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسب‌وکارهای ایرانی نشده،…

21 ساعت ago

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…

1 روز ago

قیمت حامل‌های انرژی در ۱۴۰۴

در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…

2 روز ago

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…

2 روز ago