به گزارش سرمایه فردا، استراتژی به معنای تعیین اهداف برای افراد و اجبار آنها به تحقق این اهداف با استفاده از سیاستهای هویج و چماق نیست. استراتژی به معنای یافتن اهداف واقعی نیست، بلکه نوعی حل مسئله است. برای استراتژیست شدن، باید توانایی تشخیص گرههای اصلی مسائل را داشته باشیم. گرههای مسئله جایی هستند که با تشخیص صحیح آنها، میتوان بر چالشها غلبه کرد. همچنین، استراتژیست باید تمامی جوانب پیچیده چالشها و فرصتها را با آغوش باز بپذیرد. به گفته کتاب «گره استراتژی»، استراتژی را با تعیین اهداف آغاز نکنید، بلکه ابتدا چالشها را درک کرده و گرههای آنها را بیابید. زیرا استراتژی ترکیبی از خطمشیها و اقداماتی است که با هدف غلبه بر چالشهای پرخطر طراحی میشود.
در دنیای اقتصاد هنر، هر اشتباه در فرآیند تولید، بازاریابی یا صادرات میتواند هزینههای سنگینی به همراه داشته باشد. اما وقتی این هزینهها را دیگران پرداخت کنند، برخی بدون درس گرفتن از گذشته، به تکرار همان اشتباهات ادامه میدهند. صادرات ایران در حوزه صنایع خلاق و هنر، سالهاست که به دلیل بیتوجهی به استانداردهای جهانی، اصول برندینگ و فرهنگ تجارت بینالمللی، فرصتهای ارزشمند بازارهای جهانی را از دست دادهاند.
در دنیای اقتصاد خلاق، ایدههای نوآورانه تنها زمانی ارزشمند هستند که با برنامهریزی استراتژیک همراه باشند. بسیاری از کسبوکارهای صنایع خلاق به دلیل نبود مدلهای تجاری پایدار و استراتژیهای بازاریابی حرفهای، علیرغم داشتن محصولات منحصربهفرد، از رقابت جهانی عقب میمانند.
ایجاد طرحهای کسبوکار نوآورانه، شناسایی بازارهای هدف و سرمایهگذاری روی برندینگ بینالمللی میتواند به توسعه پایدار صنایع خلاق و رونق اقتصاد هنر کمک کند. اقتصاد هنر تنها زمانی رشد میکند که به جای تکرار مسیرهای اشتباه، با نوآوری، تحقیق، و شناخت دقیق از بازارهای بینالمللی، به توسعه پایدار و سودآور فکر کنیم. آینده در دستان کسانی است که یاد میگیرند، اصلاح میکنند، و بهروز میمانند.
در اقتصاد خلاق، تولید محصول هنری تنها نیمی از مسیر است؛ بازارسازی و توسعه بازار همان نیمی است که اغلب نادیده گرفته میشود. بسیاری از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع خلاق، با تمام استعداد و مهارتشان، به دلیل نبود کانالهای توزیع حرفهای و فقدان استراتژی فروش، در چرخه تولیدی گرفتار میشوند که دستاوردی جز انبارهای پر و جیبهای خالی ندارد.
راهحل؟ توسعه پلتفرمهای فروش بینالمللی، ایجاد نمایشگاههای دائمی و همکاری با برندهای معتبر میتواند هنر ایرانی را به بازارهای جهانی برساند و به اقتصاد هنر پایدار تبدیل کند.
تنوع بینالمللی در اقتصاد خلاق به گسترش استراتژیک شرکتهای خلاق فراتر از مرزهای داخلی به بازارهای بینالمللی اشاره دارد. این رویکرد شامل بهرهبرداری از فرصتهای مختلف در کشورهای مختلف برای دسترسی به مخاطبان گستردهتر، جذب استعدادهای جهانی، تبادل فرهنگی، و کاهش ریسکها است. با تنوع بینالمللی، شرکتهای خلاق میتوانند دامنه فعالیت خود را گسترش دهند، شناسایی برند خود را افزایش دهند، نوآوری را از طریق تأثیرات فرهنگی بهبود بخشند و از پتانسیل اقتصادی بازارهای مختلف بهرهمند شوند.
زارا به عنوان بخشی از گروه Inditex به استراتژیهای جذب سرمایه موفقی در طول سالها پیوسته استفاده کرده است. این استراتژیها عبارتند از:
این استراتژیها به زارا این امکان را میدهند که به عنوان یک برند مد بسیار موفق جذب سرمایه کند و به رقبا در صنعت مد رقابت کند.
یادداشت طاعتی مقدم به مناسبت دوم اسفند، روز پاسداشت زبان مادری با این عنوان منتشر…
پیشفروش سکه در چند وقت اخیر مورد توجه مردم قرار گرفته اما آیا خرید سکه…
در این مقاله به بررسی ماده ۳ قانون نظام مهندسی ساختمان پرداختهایم، مادهای که بهعنوان…
منطقه ویژه اقتصادی پارس یا وجود اینکه تمام زیرساختهای حوزه انرژی را دارد و به…
عملکرد بورس در شرایطی مورد انتقاد بسیاری از سهامداران و کارشناسان قرار گرفته که سیاسیون…
خودروهای برقی در یک سال اخیر در سطح تهران تردد پیدا کردهاند. هرچند در بحث…