به گزارش سرمایه فردا، کمیسیون عمران مجلس در گزارشی تازه به ارزیابی و آسیبشناسی قانون نظام مهندسی پرداخته و نکاتی کلیدی درباره چالشها و تناقضات موجود ارائه کرده است. این گزارش بهویژه بر سیطره وزارت راه و شهرسازی بر سازمانهای نظام مهندسی و شورای مرکزی تأکید دارد و به فقدان استقلال این سازمانها اشاره میکند.
گزارش در دو بخش تنظیم شده است:
بااینحال، این بخش انتقادهایی نیز به همراه دارد، از جمله پیشنهاد افزایش اختیارات هیئتهای چهار نفره در شهرستانها و پنج نفره در تهران که بهنظر برخی، میتواند باعث تمرکز بیشازحد قدرت شود.
درحالیکه بند ب گزارش بهخوبی مشکلات ریشهای قانون و آییننامهها را شناسایی کرده است، موضوعات مهمی از جمله بازگشت حقوق تشکلهای مردمنهاد به خودشان در این گزارش مورد غفلت قرار گرفته است.
برای ارتقای کارایی سازمانهای نظام مهندسی و حفظ استقلال آنها، میتوان به راهحلهای زیر توجه کرد:
جمعبندی: گزارش کمیسیون عمران مجلس قدم مهمی در شناسایی چالشها و آسیبهای نظام مهندسی برداشته است. بااینحال، بازگرداندن استقلال واقعی به سازمانهای مردمنهاد و تفکیک وظایف دولت و این نهادها، گامی کلیدی در اصلاح و ارتقای عملکرد آنها خواهد بود. این موضوع باید در دستور کار جدی اصلاحات آینده قرار گیرد. آیا مایلید بخش خاصی از این تحلیل را بیشتر گسترش دهیم؟
محدودیتهای وارداتی باعث شده که خواسته خودروسازان داخلی بدون فشار رقابتی بهجای تمرکز بر بهبود…
قاچاقچیان سوخت با استفاده از خلأهای قانونی، سهمیههای تخصیصیافته را از مسیرهای رسمی خارج کرده…
بانکداری در ایران،با وجود چالش ساختاری مسیر تحول را طی کرده و وارد عرصه رقابت…
بانکداری خصوصی در ایران، با وجود چالشهای ساختاری و فشارهای اقتصادی، مسیر خود را به…
با توجه به شرایط تورمی و رکود اقتصادی، ایران با چالشهای بزرگی در حوزهی توسعهی…
بازار بورس با روندی نزولی همراه بود، به جز گروه برق که همچنان عملکرد مثبتی…