راه و مسکن

چالش‌های قانون نظام مهندسی؛ سیطره دولت بر سازمان‌های مردم‌نهاد

به گزارش سرمایه فردا، کمیسیون عمران مجلس در گزارشی تازه به ارزیابی و آسیب‌شناسی قانون نظام مهندسی پرداخته و نکاتی کلیدی درباره چالش‌ها و تناقضات موجود ارائه کرده است. این گزارش به‌ویژه بر سیطره وزارت راه و شهرسازی بر سازمان‌های نظام مهندسی و شورای مرکزی تأکید دارد و به فقدان استقلال این سازمان‌ها اشاره می‌کند.

ساختار گزارش: دو بخش اصلی

گزارش در دو بخش تنظیم شده است:

  1. بخش الف: در این بخش، دلایل اصلی ناکارآمدی سازمان‌های نظام مهندسی بررسی شده است. برخی از نکات کلیدی عبارت‌اند از:
    • انباشت مالی در سازمان‌ها: تخصیص نادرست منابع مالی و تمرکز بیش از حد بر ذخایر پولی.
    • تعارض منافع: مشکلی بنیادین که بسیاری از تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.
    • عدم ضمانت اجرایی گزارش ناظران: ضعف در پیاده‌سازی و اجرا که باعث کاهش اعتماد به عملکرد سازمان‌ها شده است.

    بااین‌حال، این بخش انتقادهایی نیز به همراه دارد، از جمله پیشنهاد افزایش اختیارات هیئت‌های چهار نفره در شهرستان‌ها و پنج نفره در تهران که به‌نظر برخی، می‌تواند باعث تمرکز بیش‌ازحد قدرت شود.

  2. بخش ب: این قسمت از گزارش، نگاهی تیزبینانه‌تر به تناقضات آیین‌نامه‌های اجرایی و قانون داشته و به نقد صریح آیین‌نامه‌ها پرداخته است. کمیسیون در این بخش درخواست کرده است که مجلس، با استناد به اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، به مغایرت‌های آیین‌نامه ورود کرده و دستور توقف اجرای آن را صادر کند.

موضوعات مغفول و اهمیت بازنگری

درحالی‌که بند ب گزارش به‌خوبی مشکلات ریشه‌ای قانون و آیین‌نامه‌ها را شناسایی کرده است، موضوعات مهمی از جمله بازگشت حقوق تشکل‌های مردم‌نهاد به خودشان در این گزارش مورد غفلت قرار گرفته است.

  • استقلال سازمان‌های نظام مهندسی: منابع مالی این سازمان‌ها از طریق اعضا تأمین می‌شود، بنابراین تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این نهادها باید توسط اعضا و مجامع عمومی صورت گیرد، نه وزارت‌خانه‌ها.
  • تفکیک وظایف دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد: این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی اصلاحات است که در گزارش به‌طور شایسته به آن پرداخته نشده است.

راه‌حل‌های پیشنهادی

برای ارتقای کارایی سازمان‌های نظام مهندسی و حفظ استقلال آن‌ها، می‌توان به راه‌حل‌های زیر توجه کرد:

  1. انتقال اختیارات به مجامع عمومی: تمام مواردی چون استیضاح ارکان سازمان، برگزاری انتخابات و حدود اختیارات شورای مرکزی باید در اختیار اعضا باشد.
  2. بازنگری در آیین‌نامه‌های اجرایی: تناقضات موجود با قانون باید شناسایی و حذف شوند.
  3. حفظ استقلال از وزارت راه و شهرسازی: کاهش دخالت‌های دولتی و تمرکز بر مدیریت مردم‌نهاد.

جمع‌بندی: گزارش کمیسیون عمران مجلس قدم مهمی در شناسایی چالش‌ها و آسیب‌های نظام مهندسی برداشته است. بااین‌حال، بازگرداندن استقلال واقعی به سازمان‌های مردم‌نهاد و تفکیک وظایف دولت و این نهادها، گامی کلیدی در اصلاح و ارتقای عملکرد آنها خواهد بود. این موضوع باید در دستور کار جدی اصلاحات آینده قرار گیرد. آیا مایلید بخش خاصی از این تحلیل را بیشتر گسترش دهیم؟

modir

Recent Posts

جنگنده‌های روسی و چینی در معادلات پنهان قدرت

در حالی که مقام‌های رسمی ایران و روسیه خرید جنگنده‌های پیشرفته را تکذیب یا محدود…

7 ساعت ago

طارمی در داربی یونان

درخشش مهدی طارمی در داربی یونان برابر آاک آتن، نه‌تنها جایگاه او را در ترکیب…

10 ساعت ago

تکواندوی ایران در شوک

در جریان بیست‌وهفتمین دوره مسابقات جهانی تکواندو در ووشی چین، سه مدال‌آور المپیک پاریس از…

10 ساعت ago

ایلان ماسک در جنگ روایت‌ها

ایلان ماسک با رونمایی از «گروکی‌پدیا»، دانشنامه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی، وارد میدان تازه‌ای از…

11 ساعت ago

بورس در تعادل هوشمند

گزارش‌های فصلی فراتر از انتظار و تحرکات قابل توجه در صندوق‌های اهرمی و قراردادهای اختیار…

13 ساعت ago

بازتعریف نظم منطقه‌ای اکو

در شرایطی که جهان به‌سوی بازتعریف بلوک‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های چندجانبه حرکت می‌کند، سازمان…

13 ساعت ago