به گزارش سرمایه فردا، کمیسیون عمران مجلس در گزارشی تازه به ارزیابی و آسیبشناسی قانون نظام مهندسی پرداخته و نکاتی کلیدی درباره چالشها و تناقضات موجود ارائه کرده است. این گزارش بهویژه بر سیطره وزارت راه و شهرسازی بر سازمانهای نظام مهندسی و شورای مرکزی تأکید دارد و به فقدان استقلال این سازمانها اشاره میکند.
گزارش در دو بخش تنظیم شده است:
بااینحال، این بخش انتقادهایی نیز به همراه دارد، از جمله پیشنهاد افزایش اختیارات هیئتهای چهار نفره در شهرستانها و پنج نفره در تهران که بهنظر برخی، میتواند باعث تمرکز بیشازحد قدرت شود.
درحالیکه بند ب گزارش بهخوبی مشکلات ریشهای قانون و آییننامهها را شناسایی کرده است، موضوعات مهمی از جمله بازگشت حقوق تشکلهای مردمنهاد به خودشان در این گزارش مورد غفلت قرار گرفته است.
برای ارتقای کارایی سازمانهای نظام مهندسی و حفظ استقلال آنها، میتوان به راهحلهای زیر توجه کرد:
جمعبندی: گزارش کمیسیون عمران مجلس قدم مهمی در شناسایی چالشها و آسیبهای نظام مهندسی برداشته است. بااینحال، بازگرداندن استقلال واقعی به سازمانهای مردمنهاد و تفکیک وظایف دولت و این نهادها، گامی کلیدی در اصلاح و ارتقای عملکرد آنها خواهد بود. این موضوع باید در دستور کار جدی اصلاحات آینده قرار گیرد. آیا مایلید بخش خاصی از این تحلیل را بیشتر گسترش دهیم؟
شرکت صنایع تولیدی کروز، یکی از بزرگترین قطعهسازان کشور، با بیش از ۹۷۹ میلیارد تومان…
شرکت سرمایهگذاری اقتصاد نوین از سال ۱۳۸۷ درگیر پروندهای پیچیده با شرکت برجهای کیش است.…
پست بانک ایران با حجم بالای تسهیلات پرداختشده و انباشت بدهیهای غیرجاری، در معرض ریسک…
شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، با کاهش شدید درآمد و…
با تصویبنامه جدید هیئت وزیران درباره حداقل سرمایه مؤسسات بیمه، شرکت بیمه نوین موظف شده…
مدیر روابط عمومی و مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با اشاره به ظرفیتهای لجستیکی…