راه و مسکن

چالش‌های قانون نظام مهندسی؛ سیطره دولت بر سازمان‌های مردم‌نهاد

به گزارش سرمایه فردا، کمیسیون عمران مجلس در گزارشی تازه به ارزیابی و آسیب‌شناسی قانون نظام مهندسی پرداخته و نکاتی کلیدی درباره چالش‌ها و تناقضات موجود ارائه کرده است. این گزارش به‌ویژه بر سیطره وزارت راه و شهرسازی بر سازمان‌های نظام مهندسی و شورای مرکزی تأکید دارد و به فقدان استقلال این سازمان‌ها اشاره می‌کند.

ساختار گزارش: دو بخش اصلی

گزارش در دو بخش تنظیم شده است:

  1. بخش الف: در این بخش، دلایل اصلی ناکارآمدی سازمان‌های نظام مهندسی بررسی شده است. برخی از نکات کلیدی عبارت‌اند از:
    • انباشت مالی در سازمان‌ها: تخصیص نادرست منابع مالی و تمرکز بیش از حد بر ذخایر پولی.
    • تعارض منافع: مشکلی بنیادین که بسیاری از تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.
    • عدم ضمانت اجرایی گزارش ناظران: ضعف در پیاده‌سازی و اجرا که باعث کاهش اعتماد به عملکرد سازمان‌ها شده است.

    بااین‌حال، این بخش انتقادهایی نیز به همراه دارد، از جمله پیشنهاد افزایش اختیارات هیئت‌های چهار نفره در شهرستان‌ها و پنج نفره در تهران که به‌نظر برخی، می‌تواند باعث تمرکز بیش‌ازحد قدرت شود.

  2. بخش ب: این قسمت از گزارش، نگاهی تیزبینانه‌تر به تناقضات آیین‌نامه‌های اجرایی و قانون داشته و به نقد صریح آیین‌نامه‌ها پرداخته است. کمیسیون در این بخش درخواست کرده است که مجلس، با استناد به اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، به مغایرت‌های آیین‌نامه ورود کرده و دستور توقف اجرای آن را صادر کند.

موضوعات مغفول و اهمیت بازنگری

درحالی‌که بند ب گزارش به‌خوبی مشکلات ریشه‌ای قانون و آیین‌نامه‌ها را شناسایی کرده است، موضوعات مهمی از جمله بازگشت حقوق تشکل‌های مردم‌نهاد به خودشان در این گزارش مورد غفلت قرار گرفته است.

  • استقلال سازمان‌های نظام مهندسی: منابع مالی این سازمان‌ها از طریق اعضا تأمین می‌شود، بنابراین تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این نهادها باید توسط اعضا و مجامع عمومی صورت گیرد، نه وزارت‌خانه‌ها.
  • تفکیک وظایف دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد: این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی اصلاحات است که در گزارش به‌طور شایسته به آن پرداخته نشده است.

راه‌حل‌های پیشنهادی

برای ارتقای کارایی سازمان‌های نظام مهندسی و حفظ استقلال آن‌ها، می‌توان به راه‌حل‌های زیر توجه کرد:

  1. انتقال اختیارات به مجامع عمومی: تمام مواردی چون استیضاح ارکان سازمان، برگزاری انتخابات و حدود اختیارات شورای مرکزی باید در اختیار اعضا باشد.
  2. بازنگری در آیین‌نامه‌های اجرایی: تناقضات موجود با قانون باید شناسایی و حذف شوند.
  3. حفظ استقلال از وزارت راه و شهرسازی: کاهش دخالت‌های دولتی و تمرکز بر مدیریت مردم‌نهاد.

جمع‌بندی: گزارش کمیسیون عمران مجلس قدم مهمی در شناسایی چالش‌ها و آسیب‌های نظام مهندسی برداشته است. بااین‌حال، بازگرداندن استقلال واقعی به سازمان‌های مردم‌نهاد و تفکیک وظایف دولت و این نهادها، گامی کلیدی در اصلاح و ارتقای عملکرد آنها خواهد بود. این موضوع باید در دستور کار جدی اصلاحات آینده قرار گیرد. آیا مایلید بخش خاصی از این تحلیل را بیشتر گسترش دهیم؟

modir

Recent Posts

چالش‌ها و فرصت‌های صنعت نفت و گاز ایران؛ ورود شرکت بازرسی کیفیت به صنعت نفت و گاز

معاون بازرسی کالا و تجهیزات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در جریان بیست‌ونهمین نمایشگاه…

18 ساعت ago

تبعات آزادسازی واردات کالاهای مشابه داخلی

تصمیم دولت درآزادسازی واردات کالاهای مشابه از سوی کارشناسان، نمایندگان مجلس، و فعالان حوزه کار…

18 ساعت ago

مدیران خودرو خدماتش گران و بی کیفیت است!

مدیران خودرو با ایجاد انحصار در تامین قطعات و تعمیر خودرو هزینه های بالایی را…

19 ساعت ago

توسعه صادرات کشاورزی از شلمچه

پایانه مرزی شلمچه با نزدیکی به قطب‏های کشاورزی کشور، ظرفیت بالایی برای صادرات محصولات کشاورزی…

21 ساعت ago

پروژه‌های استراتژیک فولاد مبارکه شتاب گرفتند

پروژه‌های استراتژیک فولاد مبارکه در سال های اخیر منجر شده میزان واردات کشور به برخی…

22 ساعت ago

افت فشار میدان مشترک گازی پارس جنوبی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، گفت: در سال گذشته میدان مشترک گازی با مشکل ناترازی و…

23 ساعت ago