به گزارش سرمایه فردا، کمیسیون عمران مجلس در گزارشی تازه به ارزیابی و آسیبشناسی قانون نظام مهندسی پرداخته و نکاتی کلیدی درباره چالشها و تناقضات موجود ارائه کرده است. این گزارش بهویژه بر سیطره وزارت راه و شهرسازی بر سازمانهای نظام مهندسی و شورای مرکزی تأکید دارد و به فقدان استقلال این سازمانها اشاره میکند.
گزارش در دو بخش تنظیم شده است:
بااینحال، این بخش انتقادهایی نیز به همراه دارد، از جمله پیشنهاد افزایش اختیارات هیئتهای چهار نفره در شهرستانها و پنج نفره در تهران که بهنظر برخی، میتواند باعث تمرکز بیشازحد قدرت شود.
درحالیکه بند ب گزارش بهخوبی مشکلات ریشهای قانون و آییننامهها را شناسایی کرده است، موضوعات مهمی از جمله بازگشت حقوق تشکلهای مردمنهاد به خودشان در این گزارش مورد غفلت قرار گرفته است.
برای ارتقای کارایی سازمانهای نظام مهندسی و حفظ استقلال آنها، میتوان به راهحلهای زیر توجه کرد:
جمعبندی: گزارش کمیسیون عمران مجلس قدم مهمی در شناسایی چالشها و آسیبهای نظام مهندسی برداشته است. بااینحال، بازگرداندن استقلال واقعی به سازمانهای مردمنهاد و تفکیک وظایف دولت و این نهادها، گامی کلیدی در اصلاح و ارتقای عملکرد آنها خواهد بود. این موضوع باید در دستور کار جدی اصلاحات آینده قرار گیرد. آیا مایلید بخش خاصی از این تحلیل را بیشتر گسترش دهیم؟
رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران گفت: مسیر خدمترسانی به حوزه زنان با قدرت…
عزیزی گفت: گروسی نباید اعتبار آژانس را به مطامع برخی کشورها که نگاه سلطه گرایانه…
با بهرهبرداری کامل از پروژه ارتقای تصفیهخانه فاضلاب سنندج و ساماندهی شیرابه محل دفن پسماند،…
بررسی خالص ارزش داراییها (NAV) شرکت سرمایهگذاری ملی ایران - ونیکی نشاندهنده وضعیت مطلوب این…
تفاوت صرافی و بروکر این است که صرافیها امکان خرید و فروش دارایی واقعی را…