جامعه

ورود خودروهای برقی به ایران؛ جزئیات قرارداد با چین

به گزارش سرمایه فردا، با توجه به افزایش نگرانی‌ها درباره آلودگی هوا و نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کشورها در سراسر جهان به دنبال راهکارهایی برای بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی هستند. یکی از این راهکارها استفاده از خودروهای برقی است. در این راستا، ایران نیز اقدام به واردات خودروهای برقی از چین کرده تا بتواند به اهداف خود در کاهش آلودگی هوا نزدیک‌تر شود. در این مقاله به بررسی آخرین وضعیت واردات خودروهای برقی به ایران، جزییات مالی قرارداد و ویژگی‌های فنی این خودروها پرداخته‌ایم.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، درباره وضعیت واردات خودروهای برقی از چین گفت: تا امروز حدود ۱۸۰ دستگاه اتوبوس تمام‌برقی و ۱۸۰۰ دستگاه تاکسی برقی شاسی‌بلند وارد کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از باتری به‌جای سوخت‌های فسیلی هیچ‌گونه آلودگی گازی تولید نمی‌کند، افزود: برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از راهبردهای موفق در جهان برای مدیریت آلودگی هوا است. به‌عنوان مثال، شهر پکن با برقی‌سازی ناوگان توانست به وضعیت قابل قبولی دست پیدا کند.

جزییات مالی قرارداد واردات خودروهای برقی

محمدخانی درباره جزییات مالی قرارداد واردات خودروهای برقی از چین توضیح داد: در قرارداد اولیه بنا بود به ازای مبلغ ۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو، ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی، ۱۵۰ هزار دستگاه موتور برقی و ۱۰ هزار دستگاه ون برقی به‌صورت اقساطی وارد کشور شود. پیش‌پرداخت قرارداد ۴۰۰ میلیون یورو بود و مابقی به‌صورت اقساطی با نرخ بهره کمتر از ۵ درصد سالانه تسویه می‌شد.

وی با اشاره به محدودیت‌های ارزی اقتصاد ایران گفت: به همین علت، قرارداد تعدیل و اولویت‌بندی شد و پیش‌پرداخت به ۲۰۰ میلیون یورو کاهش یافت.

علت کندی واردات خودروهای برقی

محمدخانی در ادامه افزود: طرف قرارداد در مدت زمان کمتر از ۶ ماه قادر به تهیه و ارسال تجهیزات برقی است، اما به دلیل محدودیت‌های داخلی و ارزی، روند واردات کند شده است. وی با اشاره به اینکه برای اخذ یک مجوز بیش از ۲ ماه بین دو وزارتخانه در رفت‌وآمد بود، گفت که این مسئله باعث کندی روند واردات شده است.

رونمایی از بسته برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران

وی اعلام کرد که به‌زودی از بسته برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران با حضور شهردار رونمایی خواهد شد. این بسته شامل ۱۸۰ دستگاه اتوبوس تمام‌برقی، ۱۸۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند، دو دستگاه تراموا و یک رام جدید قطار ملی مترو است.

ویژگی‌های فنی خودروهای برقی واردشده

محمدخانی تأکید کرد که خودروهای واردشده در بهترین مشخصات خریداری شده‌اند و به جدیدترین امکانات دستیار رانندگی مجهز هستند. این امکانات ایمنی راننده و عابرین پیاده را تضمین می‌کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تا بهار سال آینده تعداد اتوبوس‌های برقی واردشده به ۵۰۰ دستگاه افزایش یابد.

نتیجه‌گیری: واردات خودروهای برقی به ایران از چین نه‌تنها به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، بلکه موجب ارتقاء کیفیت حمل‌ونقل عمومی در کشور می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، نیاز است تا موانع موجود در روند واردات هرچه سریع‌تر برطرف شود تا این خودروها بتوانند به‌طور کامل به چرخه حمل‌ونقل عمومی اضافه شوند. امید است که با رونمایی از بسته برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران و ورود خودروهای جدید، شاهد بهبود قابل‌توجهی در وضعیت هوای پایتخت و کیفیت زندگی شهروندان تهرانی باشیم.

modir

Recent Posts

تأثیر تحریم نفت بر اقتصاد چین: بررسی چالش‌ها و پیامدهای ژئوپلیتیکی

به گزارش سرمایه فردا، چین به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت خام در جهان، برای…

4 ساعت ago

اعتبار اسنادی SLOC یا SBLC چیست؟

اعتبار اسنادی SLOC یا SBLC ابزاری مطمئن و کارآمد در تجارت بین‌المللی است که با…

4 ساعت ago

آمار بدهی‌های غیرجاری بانک توسعه تعاون

بانک توسعه تعاون در پایان آذرماه سال جاری بیش از ۸۷۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت…

6 ساعت ago

عملکرد تسهیلات بانکی در سال جاری

در سال ۱۴۰۳، بانک‌های ایران با اعطای تسهیلات بانکی قابل توجه به شرکت‌های زیرمجموعه و…

6 ساعت ago

وضعیت معاملات صندوق‌های قابل معامله طلا در روز جاری

 صندوق‌های قابل معامله طلا در روز جاری شرایط مطلوبی نداشتند. در این گزارش به بررسی…

7 ساعت ago

نقش واردات خودروهای چینی بر صنعت و بازار خودرو کشور

در سال‌های اخیر، واردات خودرو به ایران تحت تأثیر شرایط پیچیده اقتصادی و سیاسی قرار…

8 ساعت ago