مناطق آزاد

نقش چابهار در کریدور شرق برای اتصال پایدار

به گزارش سرمایه فردا، در جریان سفر محمدسعید اربابی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، به مشهد مقدس و دیدار با استاندار خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت سپاد و رئیس اتاق بازرگانی مشهد، ظرفیت‌های راهبردی شرق کشور و موانع توسعه حمل‌ونقل زمینی در مسیر کریدور شرق محور گفت‌وگوها بود. اربابی با تأکید بر اهمیت اتصال چابهار به استان‌های شرقی و آسیای میانه، اعلام کرد که کلیات پیشنهادی برای تردد ناوگان سنگین در این مسیر منطقی و قابل اجراست، اما کمبود ناوگان و محدودیت‌های قانونی همچنان مانع اصلی توسعه ترانزیت کالا در این محور است.

وی تصریح کرد که در استان سیستان و بلوچستان، تردد کامیون‌های دارای پلاک منطقه آزاد آزاد شده، اما در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی هنوز این مجوز صادر نشده است. این در حالی‌ست که کامیون‌های افغانستانی امکان تردد در این مسیرها را دارند، اما ناوگان داخلی با محدودیت مواجه‌اند—و این تناقض، روند حمل‌ونقل زمینی را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

اربابی با اشاره به هزینه‌های بالای حمل‌ونقل در شرق کشور و استقبال فعالان اقتصادی از مسیر چابهار، خواستار همکاری همه دستگاه‌ها برای رفع موانع قانونی و تسهیل تردد ناوگان شد.

توسعه زیرساخت‌های صنعتی؛ ورود سپاد به چابهار

در ادامه نشست، علیرضا هوشنگ‌نژاد، مدیرعامل شرکت سپاد خراسان، از برنامه‌ریزی برای ساخت ۳۰ تا ۵۰ سوله صنعتی در منطقه آزاد چابهار خبر داد. این سوله‌ها قرار است در اختیار کارآفرینان و صنعتگران قرار گیرد تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع در منطقه فراهم شود.

وی همچنین از اجرای پروژه نیروگاه گازی ۲۵ مگاواتی توسط شرکت سپاد خبر داد که زمین، مجوزها و خوراک آن توسط منطقه آزاد چابهار تأمین خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از نیروگاه‌های CHP (تولید همزمان برق و حرارت) برای این منطقه گزینه بهتری است و می‌تواند بهره‌وری انرژی را افزایش دهد.

هوشنگ‌نژاد با اشاره به توافقات صورت‌گرفته با انجمن حمل‌ونقل و ترانزیت استان و اتاق بازرگانی، اعلام کرد که پروژه‌های متعددی در منطقه در دست بررسی و اجراست. همچنین درخواست تخصیص زمین ۲۰۰ هکتاری با محوریت پژوهشی اتاق بازرگانی مطرح شده تا در اختیار سرمایه‌گذاران خراسان رضوی قرار گیرد.

توافق‌نامه همکاری؛ گام مشترک برای توسعه پایدار

در ادامه این سفر، توافق‌نامه‌ای میان منطقه آزاد چابهار و شرکت سپاد به امضا رسید تا طرح‌های صنعتی و حمل‌ونقلی به‌صورت عملیاتی دنبال شوند. همچنین در دیدار جداگانه‌ای میان اربابی و محمدرضا مودودی، مدیرعامل منطقه آزاد دوغارون، بر گسترش همکاری‌های مشترک و فعال‌سازی کریدور شرق تأکید شد.

این مجموعه اقدامات نشان می‌دهد که توسعه پایدار در شرق کشور، نیازمند هم‌افزایی نهادهای دولتی، بخش خصوصی و مناطق آزاد است به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، انرژی و زیرساخت‌های صنعتی که می‌توانند چابهار را به نقطه اتصال مؤثر ایران با آسیای میانه تبدیل کنند

modir

Recent Posts

تداوم مداخله‌های غیرقانونی در سازمان نظام مهندسی

برداشت غلط از ماهیت سازمان نظام مهندسی، آن را به نهادی دولتی صرف بدل کرده…

3 ساعت ago

استراتژی ارفع برای رشد تولید در قطعی برق

شرکت آهن و فولاد ارفع امسال در ناترازی ها با خرید برق از تابلوی سبز…

6 ساعت ago

رفتار تکراری بازارهای مالی

بازارهای مالی ایران در سال‌های اخیر رفتاری چرخه‌ای و تکرارشونده داشته‌اند؛ چرخه‌ای که سرمایه‌های کلان…

1 روز ago

رفتار بورس نشانه چیست

رفتار بورس نشان داد که انتظارات ناشی از اثر دلار و حذف ارز ترجیحی در…

1 روز ago

سوییفت‌های جعلی میلیاردها دلار نفتی | فرزین و پاکنژاد فریب خوردند

گزارش‌ها نشان می‌دهد صرافی‌ها و تراستی‌های منتخب وزارت نفت و بانک مرکزی با «خالی‌خوانی» و…

1 روز ago

روایت بازگشت گور ایرانی

مستند «بازگشت گور ایرانی» نه فقط داستان یک پروژه محیط‌زیستی، بلکه بازتاب سال‌ها تلاش گمنام…

2 روز ago