مناطق آزاد

منطقه آزاد انزلی؛ قطب جدید تجارت و ترانزیت ایران

به گزارش سرمایه فردا، منطقه آزاد انزلی، با موقعیت جغرافیایی منحصر‌به‌فرد خود، در مسیر کریدور شمال-جنوب قرار گرفته و از زیرساخت‌های مهمی مانند دو بندر فعال (انزلی و کاسپین)، پنج شهرک صنعتی، و فرودگاه بین‌المللی رشت برخوردار است. این ظرفیت‌ها موجب شده‌اند که فضای کسب‌وکار و صادرات در این منطقه با روندی رو به رشد و پایدار در حال توسعه باشد.

مجید فاتحی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی گفت: در بخش تجارت، پنج مجتمع تجاری در حال احداث و هشت مجتمع فعال، نشانه‌ای از رونق اقتصادی در این منطقه هستند. در حوزه صادرات، بندر کاسپین و بندر انزلی با اسکله‌های مجهز، به‌عنوان نقاط اصلی تجارت دریایی شناخته می‌شوند. همچنین، افتتاح کارگاه هوایی جدید در فرودگاه بین‌المللی رشت، فرصت‌های تازه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم کرده است، به‌ویژه برای ارسال سریع کالاها به بازارهای اوراسیا.

توسعه حمل‌ونقل در منطقه آزاد انزلی

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی افزود: اتصال خط آهن رشت-قاسمی که طی هشت ماه گذشته به بهره‌برداری رسیده، ظرفیت ریلی منطقه را افزایش داده و فرصتی بی‌نظیر برای صادرات و ترانزیت کالا ایجاد کرده است. مأموریت سازمان منطقه آزاد انزلی، گسترش همکاری‌های تجاری با کشورهای حوزه دریای خزر، آسیای مرکزی و اوراسیا است. این منطقه هم‌اکنون شاهد افزایش حضور سرمایه‌گذاران از روسیه، آذربایجان و سایر کشورهای منطقه اوراسیا است، که نویدبخش رونق اقتصادی و تجاری بیشتری در آینده خواهد بود.

فاتحی ادامه داد: با توجه به سفرهای اخیر رئیس‌جمهور و افزایش رفت‌وآمدهای هیئت‌های تجاری، تعاملات اقتصادی با کشورهای منطقه تقویت شده است. بنادر انزلی و کاسپین، با بهره‌مندی از مزیت‌های مالیاتی و مشوق‌های صادراتی، فرصت مناسبی برای تجار و بازرگانان فراهم کرده‌اند. کالاهای تجاری که از طریق این بنادر صادر می‌شوند، می‌توانند از تسهیلات ویژه مناطق آزاد بهره‌مند شوند، که باعث افزایش مزیت رقابتی تجار ایرانی در بازارهای منطقه‌ای خواهد شد.

وی تاکید کرد: ظرفیت بنادر منطقه نیز بهبود یافته و پذیرش کشتی‌های تا ۷ هزار تن در این بنادر امکان‌پذیر شده است. شرکت کشتیرانی دریای خزر، با بهره‌گیری از امکانات لجستیکی گسترده، حمل‌ونقل دریایی میان کشورهای منطقه را مدیریت می‌کند و برنامه‌های مفصلی برای افزایش ظرفیت ناوگان دریایی خود در دریای خزر تدوین کرده است. این تلاش‌ها با هدف تقویت تجارت میان ایران و کشورهای اوراسیا انجام می‌شود و انتظار می‌رود در سال‌های آینده، حجم مبادلات تجاری در این مسیر به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

در نهایت، فاتحی گفت: با تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل، افزایش مشوق‌های سرمایه‌گذاری، و توسعه تعاملات اقتصادی، منطقه آزاد انزلی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری و ترانزیتی ایران تبدیل شود. آثار و نتایج این روند به‌زودی ملموس‌تر خواهد شد و تجار و فعالان اقتصادی می‌توانند از فرصت‌های جدید تجارت و صادرات در این منطقه بهره‌برداری کنند.

modir

Recent Posts

زمزم آذربایجان در سراشیبی زیان

زمزم آذربایجان، از زیرمجموعه‌های هلدینگ غذایی سینا به مدیریت مهدی صولی، با زیان انباشته، بدهی‌های…

7 ساعت ago

ذوب‌آهن در آستانه فروپاشی مالی

شرکت ذوب‌آهن اصفهان، یکی از نمادهای صنعتی کشور، با زیان‌های سنگین، بدهی‌های انباشته، عرضه‌های خارج…

8 ساعت ago

گلرنگ در سایه بدهی

گروه صنعتی گلرنگ، یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های خصوصی کشور، با دریافت صدها میلیارد تومان تسهیلات…

8 ساعت ago

بانک آینده در مسیر ناترازی

بانک آینده، از بزرگ‌ترین بانک‌های خصوصی کشور، در سه‌ماهه نخست سال با هزینه‌های اداری میلیاردی،…

8 ساعت ago

تسهیلات میلیاردی بانک کشاورزی

بانک کشاورزی درگیر پرونده‌ای سنگین از تسهیلات مشکوک‌الوصول و بدهی‌های غیرجاری است. پرداخت میلیاردی به…

9 ساعت ago

لبنیات پاک در سراشیبی بحران

شرکت لبنیات پاستوریزه پاک، یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ غذایی سینا، در ماه‌های اخیر با افت…

9 ساعت ago