یکی از واژههای پرکاربرد و جذاب در حکمرانیهای مطلوب، واژه عدالت آموزشی است. عدالت آموزشی به معنای ایجاد فرصتهای برابر برای همه افراد جامعه در دسترسی به آموزش باکیفیت، بدون تبعیض بر اساس عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، جنسیتی یا هر عامل دیگری است.
مدارس دولتی از دیرباز نقش ستون اصلی نظام آموزشی کشور را ایفا کردهاند و همچنان بستری مهم برای تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی به شمار میروند. این مدارس، بهویژه در مناطق کمبرخوردار، تنها فرصت برای دسترسی برابر کودکان به آموزش باکیفیت هستند. عدالت آموزشی، مفهومی است که بدون توجه به کیفیت و دسترسی مدارس دولتی معنای واقعی پیدا نمیکند. اگر هدف ما ساختن جامعهای عادلانه و توسعهیافته است، باید مدارس دولتی را به جایگاه شایسته خود بازگردانیم و آنان را از حاشیه به متن سیاستگذاریهای آموزشی کشور برگردانیم.
رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت عدالت آموزشی و نقش حیاتی مدارس دولتی تأکید کردهاند و این مدارس را بستری برای تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص دانستهاند. رئیسجمهور نیز با رویکرد عدالتمحور خود، تقویت مدارس دولتی را از اولویتهای اصلی دولت اعلام کرده است. وی بر این باور است که آموزش برای همه کودکان، صرفنظر از موقعیت جغرافیایی یا وضعیت اقتصادی، باید باکیفیت و برابر باشد.
دولت برنامهای جامع برای بهبود زیرساختها، ارتقای جایگاه معلمان و تأمین منابع مالی پایدار تدوین کرده است تا مدارس دولتی بتوانند رسالت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. چالشهای امروز مدارس دولتی شامل فرسودگی فضاهای آموزشی، کمبود تجهیزات مدرن و فاصله کیفیت آموزشی میان مناطق شهری و روستایی، نیازمند نگاه تحولگرا و سرمایهگذاری بلندمدت است.
نوسازی مدارس، تأمین امکانات بهروز و حمایت از معلمان از طریق افزایش حقوق و دورههای آموزشی مستمر گامهایی ضروری برای بازسازی اعتماد عمومی به مدارس دولتی است. این اقدامات باید در کنار برنامههای مشارکتی، با همکاری نهادهای مردمی و بخش خصوصی به اجرا درآیند تا نتایج ملموس و پایداری به دست آید.
مدارس دولتی نهتنها محل آموزش، بلکه بستری برای پرورش ارزشهای انسانی و اجتماعی هستند. در این مدارس، کودکان از اقشار و فرهنگهای مختلف گرد هم میآیند و نخستین گامهای خود را به سمت زندگی اجتماعی و مسئولیتپذیری برمیدارند. تقویت مدارس دولتی به معنای تقویت پایههای همبستگی اجتماعی و کاهش فاصلههای طبقاتی در جامعه است.
برای تضمین آیندهای برابر، باید مدارس دولتی را نهتنها یک وظیفه دولتی، بلکه یک اولویت ملی بدانیم. هر قدمی در جهت بهبود کیفیت این مدارس، سرمایهگذاری در آیندهای روشنتر برای همه کودکان و ساختن جامعهای عادلانهتر و توانمندتر است. مدارس دولتی ستون عدالت در آموزش هستند و با تقویت این ستون، میتوان جامعهای مبتنی بر عدالت، آگاهی و پیشرفت بنا کرد.
درصد تخصیص طلا در پورتفوی سرمایهگذاران ثروتمند، از ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۳، به ۲۱…
ریال دیجیتال بانک مرکزی، گونهای از پول دیجیتال است که توسط بانک مرکزی صادر شده…
تغییرات قیمت طلا در بازار داخلی بیشتر شده؛ بازده طلا نسبت به هفته پیش ۴.۵…
هرگاه قیمت دلار در ایران افزایش یافته است، نابرابری درآمد بین ثروتمندان و دهکهای پایین…
امروز ارزش سفارشات فروش در صندوقهای طلا به ۹.۹ میلیارد و ارزش سفارشات خرید ۷.۹…
معاون شهردار تهران، ایجاد زیرساخت را نخستین گام در روند کاهش آسیبهای اجتماعی، خصوصاً در…