جزئیات عملکرد نوچاد در یک سال گذشته
جزئیات عملکرد نوچاد در یک سال گذشته

طاهرزاده با بیان جزئیات عملکرد نوچاد در یک سال گذشته، گفت:  ۱۶ فقره ضمانت نامه به ارزش ۳۲ میلیارد تومان، ۶ فقره تسهیلات با ارزش ۱۱ میلیارد تومان، یک فقره سرمایه گذاری با ارزش ۵ میلیارد تومان را انجام داده است.

به گزارش سرمایه فردا، مدیرعامل چادرملو در مراسم اختتامیه رویداد نوچاد با اشاره به اینکه اقتصاد نوآوری دانش بنیان از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در حال حاضر سیاست های کلان کشور به سمت اقتصاد غیرنفتی پیش می رود. به همین دلیل توسعه دانش بنیان ها یک ضرورت است. شرکت چادرملو نیز به عنوان یکی از پیشران های نوآوری در بخش معدن اقدامات موثری در یک سال اخیر انجام داده است

طاهرزاده با بیان اینکه نوچاد یک مسیر تازه در بخش معدن است، افزود: معدن چادرملو هم اکنون در حوزه اکتشاف، استخراج، تولید گندله، کنسانتره، فولاد و صنایع پایین دستی فعال است. به همین دلیل ایجاد بهره وری در شرکت های گروه فلزات را مد نظر قرار دارد.

بالاترین ارزش بازار بخش معدن

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر این شرکت حدود ۱۰ میلیون تن کنسانتره تولید و به بازار عرضه می کند، تصریح کرد: در حال حاضر در بخش معدن بالاترین ارزش بازار مربوط به شرکت آی اچ بی گروپ با ۱۴۸ میلیارد دلار و شرکت بعدی مالون سافت ۱۰۹ میلیارد دلار ارزش بازار دارند. این شرکت ها در حوزه سنگ آهن نیز فعال هستند. ارزیابی شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی نشان می دهد که ای اچ بی گروپ در این فهرست ۸۷ مین شرکت محسوب می شود. ارزش مایکروسافت حدود ۲۰ برابر این غول معدنی است.

او افزود: ارزش بازار ۲۲۲ شرکت بزرگ معدنی حدود ۱٫۷ تریلیون دلار است که به ارزش بازار مایکروسافت نمی رسد. این موضوع نشان می دهد که تکنولوژی در اقتصاد  بازار اهمیت بسیار بالایی دارد.

ظاهرزاده با تاکید بر اینکه در سال های اخیر شرکت های تکنولوژی روندی صعودی داشته اند، تصریح کرد: در حالی که ارزش بازار غول های معدی در سال های اخیر همواره سینوسی بوده است. شرکت های تکنولوژی تنها در دوره کرونا با افت ارزش بازار مواجه بودند.

مدیرعامل چادرملو با بیان اینکه باید از تحلیل داده ها برای بهبود بهره وری کسب و کارها اقدام شود، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تکنولوژی ساختار مدیریتی و نگاه به فرایندها و فعالیت ها در حال تغییر هستند.

او با تاکید بر اینکه اینترنت اشیا، تکنولوژی پایدار، هوش مصنوعی مولد، دیجیتال ماین، فناوری اطلاعات، شبکه زنجیره اطلاعات و … از مهمترین فناوری های جدید است، اظهار کرد: در حال حاضر ناگزیر هستیم که به سمت این تکنولوژی ها حرکت کنیم.

حرکت در مسیر توسعه پایدار با نوچاد

او با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر توسعه پایدار در سه محور زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجه است، تصریح کرد: با توجه به سرعت تغییر تکنولوژی، لزوم هوشمندسازی، تحلیل دیتا باید در مسیر توانمندسازی شرکت ها بهره برداری شود و از توان شرکت های دانش بیان استفاده کرد.

مدیرعامل چادرملو با تاکید بر اینکه استراتژی شرکت ها در دوره تکنولوژی دنبال می کنند در جهت مدیریت تحول در دوران گذار است، اظهار کرد: از این رو باید برنامه عملیاتی در شرکت ها بر مبنای توانمندسازی استارت آپ ها، سرمایه گذاری خطرپذیر، جذب متخصصان و ایجاد شبکه فناور وجود داشته باشد.

او افزود: راهکار چادرملو توسعه اکوسیستم نوآوری در قالب نوچاد بوده است. این اکوسیستم ضمن تعامل با نوآوران نقشی تسهیل گر داشته است. این مرکز در قابل ارتباط بی صنعت و معدن دنبال می شود. همچنین در این اکوسیستم صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر، صندوق پژوهش و فناوری در سه رکن مستقل در دل این ساختار دیده شده است.

او با تاکید بر اینکه نوچاد به عنوان سکوی شرکت های نوآوری در پارک علم و فناوری یزد سال گذشته تاسیس شد، گفت: ارتقای ارزش شرکت مبتنی بر فناوری و نوآوریهای مرکز نوآوری، سرمایه گذاری و مشارکت در توسعه کسب و کارهای نوپا و فناورانه و … از راهبردهای نوچاد است.

جزئیات عملکرد نوچاد

مدیرعامل چادرملو با بیان اینکه ساختار اصلی نوچاد در قالب سه بخش شتاب دهی، توانمندسازی و استودیو استارت‌آپی است، تصریح کرد: نوچاد همچنین صدور ضمانتنامه را از طریق صندوق پژوهش و فناوری دنبال می کند. تاکنون ۱۶ فقره ضمانت نامه به ارزش ۳۲ میلیارد تومان، ۶ فقره تسهیلات با ارزش ۱۱ میلیارد تومان، یک فقره سرمایه گذاری با ارزش ۵ میلیارد تومان را انجام داده است.

طاهرزاده با اشاره به اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای صندوق خطرپذیر نوچاد مصوب شده است، گفت: در حال حاضر حمایت از پایان نامه ها و پژوهش ها از طریق مدیریت مجموعه در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه در بخش بومی سازی حدود ۱۴۶۰ قطعه با سرمایه گذاری ۴۸ میلیون یورو محقق شده است، گفت: بومی سازی در چادرملو نسبت به سال های قبل تر رشد داشته است و از خروج ارز جلوگیری کرده است.